مقالۀ پژوهشی
فاتن محمد حسین العائد؛ الهام ناجی میدانی
چکیده
با معرفی هوش هیجانحسّی و نقش آن در آموزش و یادگیری در سالهای اخیر، مطالعه بر تأثیر حواس و هیجانات در یادگیری مهارتهای زبانی حائز اهمّیّت است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانحسّی و هیجانات در مهارت نوشتاری و مقایسة آن بین زبانآموزان ایرانی و عراقی انجام شد. در مجموع، از 301 دانشجوی ایرانی و عراقی رشتة زبان ...
بیشتر
با معرفی هوش هیجانحسّی و نقش آن در آموزش و یادگیری در سالهای اخیر، مطالعه بر تأثیر حواس و هیجانات در یادگیری مهارتهای زبانی حائز اهمّیّت است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانحسّی و هیجانات در مهارت نوشتاری و مقایسة آن بین زبانآموزان ایرانی و عراقی انجام شد. در مجموع، از 301 دانشجوی ایرانی و عراقی رشتة زبان انگلیسی خواسته شد تا به دو پرسشنامة «هوش هیجانحسّی» و «هیجانات در حین نوشتن» را پاسخ دهند. نتایج نشان داد که نمرة نوشتاری زبانآموزان با هیجانات مثبت آنها رابطة معنادار مثبت و با هیجانات منفی آنها رابطة معنادار منفی دارد. همچنین بین برخی از هیجانات تجربه شدة زبانآموزان ایرانی و عراقی مانند خستگی، لذّت، امید و آسودگی تفاوت معناداری مشاهده شد و در برخی از هیجانات از جمله اضطراب، لذّت و غرور از نظر عوامل انسانی و غیرانسانی بهوجودآورندة هیجانات تفاوت معناداری وجود داشت. افزونبراین، یافتهها نشان داد که هوش هیجانحسّی بهطور مثبت و معناداری نمرات مهارت نوشتاری زبانآموزان ایرانی و عراقی را پیشبینی میکند. در نهایت، نتایج مورد بحث قرار گرفت و کاربردهای آن در زمینة آموزش زبان ارائه شد.
مقالۀ پژوهشی
الهام ثباتی؛ زهرا مولایی؛ طاهره افشار؛ مهدی امیدی
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل خطاهای زبانآموزانِ دوزبانه کردی-فارسی در استفاده از حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آنها بر اساس نظریّۀ «فضاهای ذهنی» بود. این پژوهش بر نوع خطاهایی تمرکز داشت که توسّط 92 نفر از دانشآموزان دوزبانه کردی-فارسی دختر ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین 32 نفر از دانشجویان دختر ۱۸ تا ۲۱ ساله ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل خطاهای زبانآموزانِ دوزبانه کردی-فارسی در استفاده از حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آنها بر اساس نظریّۀ «فضاهای ذهنی» بود. این پژوهش بر نوع خطاهایی تمرکز داشت که توسّط 92 نفر از دانشآموزان دوزبانه کردی-فارسی دختر ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین 32 نفر از دانشجویان دختر ۱۸ تا ۲۱ ساله در رشتههای روانشناسی و حسابداری تولید شدند. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از آزمون بسته دادهها جمعآوری شدند. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که فراوانی خطای حاصل از کاربرد نامناسب حروف تعریف بیشتر از عدم استفاده از آن در میان زبانآموزان بود. همچنین، این پژوهش نشان داد که معلّمان میتوانند با استفاده از این رویکرد، فضاهای ذهنی زبان انگلیسی را در مورد حروف تعریف به زبانآموزان بیاموزند و یادگیری پایداری را در بحث آموزش حروف تعریف ایجاد کنند. افزونبراین، اجرای راهبرد یادگیری معکوس در میان زبانآموزان در زمینۀ آموزش حروف تعریف نیز سبب افزایش ارتباط کلامی میان زبانآموزان با یکدیگر و نیز باعث تعامل بیشتر بین مدرس و زبانآموزان شده است
مقالۀ پژوهشی
علیرضا خزاعی؛ زهره تائبی نقندری؛ رجبعلی عسکرزاده طرقبه
چکیده
آلتوسر معتقد بود حکومتها برای تأمین خواستههای طبقه حاکم، نیازمند ابزارهایی در جهت تسلّط بر تودهها هستند. او عقیده داشت سیستم تکدستگاهی که مارکسیستهای سنّتی طرح کرده بودند و طبق آن حکومت فقط با ابزار زور و سرکوب به کنترل جمعیتها میپرداخت، ناقص و غیر جهان شمول است؛ چراکه با استناد به آن نمیتوان توضیحی برای سرسپردگی داوطلبانۀ ...
بیشتر
آلتوسر معتقد بود حکومتها برای تأمین خواستههای طبقه حاکم، نیازمند ابزارهایی در جهت تسلّط بر تودهها هستند. او عقیده داشت سیستم تکدستگاهی که مارکسیستهای سنّتی طرح کرده بودند و طبق آن حکومت فقط با ابزار زور و سرکوب به کنترل جمعیتها میپرداخت، ناقص و غیر جهان شمول است؛ چراکه با استناد به آن نمیتوان توضیحی برای سرسپردگی داوطلبانۀ جامعه ارائه کرد. در همین راستا، او ابزارهای حکومتی را به دو دستۀ ایدئولوژیک و سرکوبگر تقسیم و بیان کرد که فعّالیّت دائمی دستگاههای ایدئولوژیک باعث حفظ تعادل قدرت در جامعه خواهد شد. این پژوهش به بررسی چند مورد از ناکارآیی عملکردهای دستگاههای ایدئولوژیک در رمان پرتقال کوکی اثر آنتونی برجس میپردازد. قهرمان قصّه نوجوانی خشن و قدرت طلب است که ارزش بالایی برای فردیت خود قائل است. تقریباً هیچکدام از نهادهای مرتبط با دستگاههای ایدئولوژیک در این رمان قادر نیستند به نحو مطلوب روی قهرمان تأثیر بگذارند. پرتقال کوکی هنرمندانه و کامل، تقریباً، تمامی قسمتهای مرتبط با دستگاههای ایدئولوژیک حکومتی را در سرنوشت شخصیت اصلی دخیل میکند. نتایج نشان میدهد که نهادهای ایدئولوژیک در این رمان به وظایفشان عمل میکنند، امّا کارآیی ندارند.
مقالۀ پژوهشی
ابوالفضل حری
چکیده
این مقاله، منتخب ابیاتی از چهار برگردان فارسی چهار غزلوارۀ شکسپیر را از منظر چهار راهکار ترجمهای هولمز بررسی تطبیقی میکند تا نشان بدهد کدام راهکارهای ترجمهای وجه غالب دارند و مترجمان کدام راهکارها را اتخاذ کردهاند. از نظر هولمز، شعر ترجمهشده، نوعی «فرا-شعر» و مترجم نیز فرا-شاعری است که میکوشد عینیت کلامی را در قالبی ...
بیشتر
این مقاله، منتخب ابیاتی از چهار برگردان فارسی چهار غزلوارۀ شکسپیر را از منظر چهار راهکار ترجمهای هولمز بررسی تطبیقی میکند تا نشان بدهد کدام راهکارهای ترجمهای وجه غالب دارند و مترجمان کدام راهکارها را اتخاذ کردهاند. از نظر هولمز، شعر ترجمهشده، نوعی «فرا-شعر» و مترجم نیز فرا-شاعری است که میکوشد عینیت کلامی را در قالبی کموبیش مشابه شعر اصلی، بازآفرینی کند. روش این این مقاله، کیفی-تحلیلی و مطابق با نقشۀ راه مطالعات ترجمه است. از چهارگونۀ فراشعر یعنی محاکاتی، قیاسی، انداموار و انحرافی، دو راهکار اول، «شکل-وابسته» و دو راهکار دوم، «محتوا-وابسته»اند. نتایج بررسی نشان میدهند برگردان طبیبزاده «فرا-شعری» است که نه به نثر است و نه به نظم؛ برگردان تفضلی، شکل-وابسته؛ برگردان مقدم، مبتنی بر راهکار انحراف است؛ و ابجدیان نیز راه میانه را اختیار کرده است. در مجموع، طبیبزاده با انتخاب راهکار «قیاسی»، ترجمههایی به مثابه فراشعر از غزلوارههای شکسپیر در زبان فارسی پدید آورده است.
مقالۀ پژوهشی
زهرا محمودآبادی
چکیده
این پژوهش راهبردهای بهکارگرفته شده توسط مدرسان زبان انگلیسی برای اصلاح خطاهای ایجاد شده توسط خودشان در کلاس درس را مورد بررسی قرار داد. هدف این مطالعه بررسی میزان استفاده از هر راهبرد و عوامل مؤثر بر انتخاب روش اصلاح خطا توسط مدرسان بود. دوازده مدرس باتجربه زبان انگلیسی ایرانی به طور هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. دادهها ...
بیشتر
این پژوهش راهبردهای بهکارگرفته شده توسط مدرسان زبان انگلیسی برای اصلاح خطاهای ایجاد شده توسط خودشان در کلاس درس را مورد بررسی قرار داد. هدف این مطالعه بررسی میزان استفاده از هر راهبرد و عوامل مؤثر بر انتخاب روش اصلاح خطا توسط مدرسان بود. دوازده مدرس باتجربه زبان انگلیسی ایرانی به طور هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، مشاهدات کلاسی و مصاحبههای یادآوری تحریکشده جمعآوری و با استفاده از رویکرد تحلیل موضوعی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدرسان شرکتکننده از راهبردهای مختلفی از جمله اصلاح فوری خود، اصلاح تأخیری خود، اصلاح توسط فراگیران و پذیرش و توضیح خطاها استفاده میکردند. انتخاب راهبردها تحت تأثیر عواملی مانند باورهای آموزشی، دانش محتوایی و مهارتهای مدیریت کلاس قرار داشت. مدرسان به طور کلی خطاهای ایجاد شده توسط خود را جدیتر و نیازمند اصلاح فوری در مقایسه با خطاهای فراگیران میدانستند.
مقالۀ پژوهشی
میترا زراعت پیشه؛ فرناز فرخ علایی؛ فرناز برادران فرشچی
چکیده
پژوهش بین رشته ای حاضر به بررسی فعالیت های ارتعاشی-مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب می پردازد. سی نفر زبان آموز سطح متوسط (15 مرد،15 زن)در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان آزمون خواندن درک مطلب را جواب دادند در حالی که ارتعاشات مغزی آنها با استفاده ازدستگاه الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) اندازه گیری می شد. نتایج تحقیق ...
بیشتر
پژوهش بین رشته ای حاضر به بررسی فعالیت های ارتعاشی-مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب می پردازد. سی نفر زبان آموز سطح متوسط (15 مرد،15 زن)در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان آزمون خواندن درک مطلب را جواب دادند در حالی که ارتعاشات مغزی آنها با استفاده ازدستگاه الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) اندازه گیری می شد. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت های معناداری بین مقادیر TBR (شاخص توجه) قبل و در حین انجام آزمون خواندن وجود دارد. به طور مشابه، یافته های توپوگرافی کاهش قدرت TBR در مناطق Fz و Pz مغز در حین انجام آزمون خواندن را نشان می دهد که بیانگر نقش مهم آزمون درک مطلب استنتاجی در افزایش توجه داخلی است. این مطالعه برای تمام محققان رشته آموزش جهت استفاده از رویکردهای بین رشته ای و در نظر گرفتن اهمیت آزمون های خواندن و درک مطلب به منظور افزایش توجه مفید است.