نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 استادیار دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
3 استادیار دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر تکالیف کارمحور با سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی، بهویژه افعال ترکیبی و عبارات فعلی، توسط زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میپردازد. همچنین، نقش دانش فراشناختی در پیشبینی توانایی زبانآموزان برای شناسایی و تولید این ساختارها مورد ارزیابی قرار گرفت. 90 زبانآموز ایرانی (58 زن و 32 مرد) در رده سنی 18 تا 24 سال به سه گروه تقسیم شدند: گروه A (مطالعه)، گروه) B مطالعه با تقویت متنی)، و گروه C (مطالعه و بازسازی متن). آزمونهای قضاوت دستوری و ویرایش متن برای سنجش تأثیر تکالیف بر شناسایی و تولید استفاده شد. نتایج تحلیلهای آماری (برگشت، همبستگی و ANOVA) نشان داد گروه C با بالاترین بار شناختی بهترین عملکرد را داشت. همچنین، تولید افعال ترکیبی به دانش رویهای و شناسایی ساختارها به دانش بیانی مرتبط بود. این یافتهها اهمیت بار شناختی بالا و دانش فراشناختی را در بهبود یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی نشانمیدهد.
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله