دوره 57 (1403)
دوره 56 (1402)
دوره 55 (1401)
دوره 54 (1400)
دوره 53 (1399)
دوره 52 (1398)
دوره 51 (1397)
دوره 50 (1396)
دوره 49 (1395)
دوره 48 (1394)
دوره 47 (1393)
تعداد مقالات: 6
تاثیر آموزش صورتمحور متوالی و یکپارچه در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نقش میانجیگری سبکهای حساسیت زمینهای زبان آموزان ایرانی
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 1-28
چکیده
چکیده: در دو دهه گذشته، آموزش صورتمحور با تمرکز دوسویه بر صورت و معنا، توجه متخصصان زبان دوم را جلب کرده است. آنچه کمتر مورد توجه بوده، تأثیر انواع آموزش صورتمحور بر زبانآموزی است. این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش صورتمحور یکپارچه و متوالی با میانجیگری سبکهای حساسیت زمینهای میپردازد. چهل و هشت زبانآموز (میانگین سنی ... بیشترجمالزاده در میدان ادبی ایران و مطالعۀ جامعهشناختی ترجمۀ دشمن مردم براساس نظریۀ عمل بوردیو
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 29-64
چکیده
این پژوهش براساس «نظریۀ عمل» بوردیو، موقعیت جمالزاده در میدان ادبی ایران و انگیزههای احتمالی او را در انتخاب ترجمۀ نمایشنامۀ دشمن مردم ایبسن بازنمایی میکند. ابتدا ساختار میدان تئاتر و زیرمیدان ترجمۀ نمایشی در دهۀ سی بررسی میشود. سپس «عادتواره»ی جمالزاده در جایگاه «مترجمی در خودتبعیدی» تحلیل و رویدادهای ... بیشترراهبردهای متناسبسازی و گزینش (پیرا)متن در آگهیهای تبلیغاتی چندرسانهای بر اساس نظریه ترجمه زیستبومشناختی. مورد مطالعاتی تبلیغات سه زبانه شرکت هواپیمایی امارات
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 65-103
چکیده
هدف از این نوشتار تحلیل آگهی تبلیغاتی سه زبانه شرکت هواپیمایی امارات بر اساس سطوح سهگانه تحلیلی در نظریه ترجمه زیستبومشناختی گنگشن هو (2004/2020) است. پرسش اینجاست که این شرکت چگونه با «متناسبسازی» و «گزینش» (پیرا/بینا)متن آگهیهای تبلیغاتی خود توانسته ضریب تأثیرگذاری و پذیرش برند خود را در زیستبوم مقصد افزایش ... بیشترسنجش تفکر انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی: طراحی و اعتبارسنجی یک مقیاس جدید
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 104-134
چکیده
کیفیت مهارت خواندن تا حد زیادی وابسته به بهره گیری از تفکر انتقادی در خواندن متون است.علی رغم انجام تحقیقات گسترده در ارتباط با تفکر انتقادی در حوزه آموزش زبان انگلیسی ، پیشینه تحقیق حاکی از آن است که پژوهشگران مهارت خواندن برای سنجش تفکر انتقادی عمدتاً از مقیاسهای عمومی استفاده می کنند و ظاهرا مهارت خواندن فاقد یک مقیاس سنجش تفکر ... بیشتربررسی حس شوخ طبعی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان زبان انگلیسی: نقش میانجی خودکارآمدی
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 135-170
چکیده
این مطالعه به بررسی رابطه بین حس شوخطبعی، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی پرداخته و تأثیر میانجی خودکارآمدی بر رابطه بین شوخطبعی مدرسان و فرسودگی شغلی آنان موردبررسی قرار داده است. ازاینرو، صد و هفت مدرس زبان انگلیسی از موسسات خصوصی زبان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. یافتههای تحلیل ... بیشترنقش دانش فراشناختی و تأثیر نوع تکلیف در بهبود یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 171-206