مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
تاثیر آموزش صورت‎محور متوالی و یکپارچه در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نقش میانجیگری سبک‌های حساسیت زمینه‌ای زبان آموزان ایرانی

شیما قهاری؛ رویا چاوشیان؛ سمیه بنی اسد آزاد

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90219.1303

چکیده
  چکیده: در دو دهه گذشته، آموزش صورت‎محور با تمرکز دوسویه بر صورت و معنا، توجه متخصصان زبان دوم را جلب کرده است. آنچه کمتر مورد توجه بوده، تأثیر انواع آموزش صورت‎محور بر زبان‌آموزی است. این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش صورت‎محور یکپارچه و متوالی با میانجیگری سبک‌های حساسیت زمینه‌ای می‌پردازد. چهل و هشت زبان‌آموز (میانگین سنی ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
جمال‌زاده در میدان ادبی ایران و مطالعۀ جامعه‌شناختی ترجمۀ دشمن مردم براساس نظریۀ عمل بوردیو

سمانه فرهادی؛ بهزاد قادری سهی

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 29-64

https://doi.org/10.22067/lts.2025.91246.1318

چکیده
  این پژوهش براساس «نظریۀ عمل» بوردیو، موقعیت جمال‌زاده در میدان ادبی ایران و انگیزه‌های احتمالی او را در انتخاب ترجمۀ نمایشنامۀ دشمن مردم ایبسن بازنمایی می‌کند. ابتدا ساختار میدان تئاتر و زیرمیدان ترجمۀ نمایشی در دهۀ سی بررسی می‌شود. سپس «عادت‌واره»ی جمال‌زاده در جایگاه «مترجمی در خودتبعیدی» تحلیل و رویدادهای ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
راهبردهای متناسب‏سازی و گزینش (پیرا)متن در آگهی‏های تبلیغاتی چندرسانه‏ای بر اساس نظریه ترجمه زیست‏بوم‏شناختی. مورد مطالعاتی تبلیغات سه زبانه شرکت هواپیمایی امارات

نصرت حجازی؛ مریم داودی

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 65-103

https://doi.org/10.22067/lts.2024.88917.1268

چکیده
  هدف از این نوشتار تحلیل آگهی تبلیغاتی سه زبانه شرکت هواپیمایی امارات بر اساس سطوح سه‏گانه تحلیلی در نظریه ترجمه زیست‏بوم‏‏شناختی گنگشن هو (2004/2020) است. پرسش اینجاست که این شرکت چگونه با «متناسب‏سازی» و «گزینش» (پیرا/بینا)متن آگهی‏های تبلیغاتی خود توانسته ضریب تأثیرگذاری و پذیرش برند خود را در زیست‏بوم مقصد افزایش ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
سنجش تفکر انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی: طراحی و اعتبارسنجی یک مقیاس جدید

سعید عباسی سسفدی؛ محمد داودی؛ سید محمدرضا امیریان؛ غلامرضا زارعیان

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 104-134

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90610.1311

چکیده
  کیفیت مهارت خواندن تا حد زیادی وابسته به بهره گیری از تفکر انتقادی در خواندن متون است.علی رغم انجام تحقیقات گسترده‌ در ارتباط با تفکر انتقادی در حوزه آموزش زبان انگلیسی ، پیشینه تحقیق حاکی از آن است که پژوهشگران مهارت خواندن برای سنجش تفکر انتقادی عمدتاً از مقیاس‌های عمومی استفاده می کنند و ظاهرا مهارت خواندن فاقد یک مقیاس سنجش تفکر ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
بررسی حس شوخ طبعی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان زبان انگلیسی: نقش میانجی خودکارآمدی

ناصر فلاح؛ وحید غفرویی؛ مسلم فتح الهی

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 135-170

https://doi.org/10.22067/lts.2024.90212.1302

چکیده
  این مطالعه به بررسی رابطه بین حس شوخ‌طبعی، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی‌ پرداخته و تأثیر میانجی خودکارآمدی بر رابطه بین شوخ‌طبعی مدرسان و فرسودگی شغلی آنان موردبررسی قرار داده است. ازاین‌رو، صد و هفت مدرس زبان انگلیسی از موسسات خصوصی زبان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده است. یافته‌های تحلیل ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
نقش دانش فراشناختی و تأثیر نوع تکلیف در بهبود یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

محمد صادق قالیبافان؛ شاداب جبارپور؛ بهرام مولایی

دوره 57، شماره 4 ، اسفند 1404، صفحه 171-206

https://doi.org/10.22067/lts.2025.89906.1290

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر تکالیف کارمحور با سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی، به‌ویژه افعال ترکیبی و عبارات فعلی، توسط زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می‌پردازد. همچنین، نقش دانش فراشناختی در پیش‌بینی توانایی زبان‌آموزان برای شناسایی و تولید این ساختارها مورد ارزیابی قرار گرفت. 90 زبان‌آموز ایرانی ...  بیشتر