دوره 57 (1403)
دوره 56 (1402)
دوره 55 (1401)
دوره 54 (1400)
دوره 53 (1399)
دوره 52 (1398)
دوره 51 (1397)
دوره 50 (1396)
دوره 49 (1395)
دوره 48 (1394)
دوره 47 (1393)
موضوعات = آموزش زبان
تعداد مقالات: 17
تهیۀ منشور و مقیاس اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی: اعتبار سنجی با مدل راش
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403
چکیده
پژوهش حاضر برای تهیۀ نسخۀ فارسی منشور و اعتبار سنجی مقیاس اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی، با عنایت به رویکردهای اساتید رشتههای گوناگون دانشگاهی، صورت گرفت. ابتدا، ترجمۀ فارسی منشور تهیه شد؛ سپس، با تحلیل دادههای کیفی به بررسی نظرات کتبی و شفاهی اساتید دانشگاهها پرداخته شد. در ادامه، نسخۀ فارسی منشور ذیل چهارمولفۀ تعهد به ... بیشتربررسی رابطه اضطراب و یادگیری زبان انگلیسی و راهکارهای احتمالی برای کاهش آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403
چکیده
به طور کلی، اضطراب نقش بسزایی در یادگیری و به خصوص یادگیری زبان های خارجی دارد. باید دقت داشت این نوع از احساسات ممکن است به مشکلی لاینحل در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه ( EFL) برای زبان آموزان تبدیل شود و حتی به ترک تحصیل در میان آنان بینجامد. مطالعه حاضر از ظرفیت مطالعات موجود در این زمینه، که در سال های اخیر گسترش بیشتری ... بیشتریادگیری زبانهای خارجی زبان آموزان ناشنوا و کمشنوای ایران
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403
چکیده
ناشنوایان بخش کوچکی از جامعه انسانی را دربرمی گیرند با این وجود توجه به آنها به عنوان زبانآموزان زبان سوم در جوامع چندزبانه در حال افزایش است. این مقاله به مرور وضعیت یادگیری زبانهای خارجی، بهویژه زبان انگلیسی، در میان زبانآموزان ناشنوا و کمشنوا در ایران پرداخته و چالشهای مربوط به آموزش زبانهای خارجی و روشهای آموزشی ... بیشترتاثیر آموزش صورتمحور متوالی و یکپارچه در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نقش میانجیگری سبکهای حساسیت زمینهای زبان آموزان ایرانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404
چکیده
چکیده: در دو دهه گذشته، آموزش صورتمحور با تمرکز دوسویه بر صورت و معنا، توجه متخصصان زبان دوم را جلب کرده است. آنچه کمتر مورد توجه بوده، تأثیر انواع آموزش صورتمحور بر زبانآموزی است. این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش صورتمحور یکپارچه و متوالی با میانجیگری سبکهای حساسیت زمینهای میپردازد. چهل و هشت زبانآموز (میانگین سنی ... بیشترسنجش تفکر انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی: طراحی و اعتبارسنجی یک مقیاس جدید
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404
چکیده
کیفیت مهارت خواندن تا حد زیادی وابسته به بهره گیری از تفکر انتقادی در خواندن متون است.علی رغم انجام تحقیقات گسترده در ارتباط با تفکر انتقادی در حوزه آموزش زبان انگلیسی ، پیشینه تحقیق حاکی از آن است که پژوهشگران مهارت خواندن برای سنجش تفکر انتقادی عمدتاً از مقیاسهای عمومی استفاده می کنند و ظاهرا مهارت خواندن فاقد یک مقیاس سنجش تفکر ... بیشتربررسی حس شوخ طبعی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان زبان انگلیسی: نقش میانجی خودکارآمدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404
چکیده
چکیدهاین مطالعه به بررسی رابطه بین حس شوخطبعی، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی پرداخته است. همچنین تأثیر میانجی خودکارآمدی بر رابطه بین شوخطلبی مدرسان و فرسودگی شغلی آنان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، صد و هفت مدرس زبان انگلیسی از موسّسات خصوصی زبان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتههای ... بیشترنقش دانش فراشناختی و تأثیر نوع تکلیف در بهبود یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر تکالیف کارمحور با سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی، بهویژه افعال ترکیبی و عبارات فعلی، توسط زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی میپردازد. همچنین، نقش دانش فراشناختی در پیشبینی توانایی زبانآموزان برای شناسایی و تولید این ساختارها مورد ارزیابی قرار گرفت. 90 زبانآموز ایرانی ... بیشترارتباط میان هیجانات، هوش هیجانی-حسی و نمره نوشتاری: مقایسه دانشجویان ایرانی و عراقی رشته زبان انگلیسی
دوره 57، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 1-36
چکیده
با معرفی هوش هیجانی-حسی و نقش آن در آموزش و یادگیری در سالهای اخیر، مطالعه تأثیر حواس و هیجانات بر یادگیری مهارتهای زبانی اهمّیّت یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی-حسی و هیجانات در مهارت نوشتاری و مقایسة آن بین زبانآموزان ایرانی و عراقی انجام شده است. ازاینرو از 301 دانشجوی ایرانی و عراقی رشتة زبان انگلیسی خواسته ... بیشترتحلیل خطاهای زبانآموزان دوزبانه کردی-فارسی در کاربرد حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آن ها بر اساس نظریّه فضاهای ذهنی
دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 28-62
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل خطاهای زبانآموزانِ دوزبانه کردی-فارسی در استفاده از حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آنها بر اساس نظریّۀ «فضاهای ذهنی» بود. این پژوهش بر نوع خطاهایی تمرکز داشت که توسّط 92 نفر از دانشآموزان دوزبانه کردی-فارسی دختر ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین 32 نفر از دانشجویان دختر ۱۸ تا ۲۱ ساله ... بیشترراهبردهای مدرّسان زبان انگلیسی ایرانی برای اصلاح خطاهای خود در کلاس درس و عوامل مؤثر بر انتخاب آنها
دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 120-154
چکیده
این پژوهش راهبردهای بهکارگرفته شده توسّط مدرّسان زبان انگلیسی برای اصلاح خطاهای ایجادشده توسّط خودشان در کلاس درس را مورد بررسی قرار داد. هدف این مطالعه بررسی میزان استفاده از هر راهبرد و عوامل مؤثر بر انتخاب روش اصلاح خطا توسّط مدرّسان بود. دوازده مدرّس باتجربۀ زبان انگلیسی ایرانی تبار بهطور هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب ... بیشتربررسی تغییرات نوسانی امواج مغزی توجّه و تمرکز زبانآموزان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی در حین آزمون درک مطلب استنتاجی خواندن
دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 155-177
چکیده
پژوهش بینرشتهای حاضر به بررسی فعّالیّتهای ارتعاشی مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب میپردازد. سینفر زبانآموز سطح متوسّط (15 مرد،15 زن) در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان آزمون خواندن و درک مطلب را جواب دادند درحالیکه ارتعاشات مغزی آنها با استفاده از دستگاه «الکتروانسفالوگرافی کمّی» (QEEG) اندازهگیری ... بیشترمعرّفی آموزشهای مبتنی بر چینش ذهنی و چینش مغزی
دوره 56، شماره 4 ، بهمن 1402، ، صفحه 71-95
چکیده
با توجّه به پیشرفت سریع فنّاوری در حوزههای شناختی، رباتیک و هوش مصنوعی و تشدید نیازهای معیشتی و رفاهی انسان، همچنین در سایۀ فراوانی و دسترسی سهل مطالب آموزشی در فضای مجازی، به نظر میرسد آموزش کلاسیک و سنّتی دیگر پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه نیست و آموزش غیررسمی با تأکید بر فن و مهارت و خودکارسازی یادگیری، بر آموزش رسمی غلبه پیدا ... بیشتررویکرد متنمحور برای تهیه و تدوین مواد بومی آموزش زبان انگلیسی
دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 1-30
چکیده
امروز انگلیسی زبان ارتباط بینالمللی است و تقاضا برای یادگیری آن بالا است. عمدۀ آموزش انگلیسی بهواسطۀ کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی صورت میگیرد و کشورهای مصرفکننده، همواره نسبت به تبلیغ فرهنگ غربی و تلاش جهت تحکیم امپریالیسم زبانی از سوی این کتابها نقد داشتهاند. در مقالۀ پیشِِ رو مراحل تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی ... بیشتردلنگرانی معلّم زبان انگلیسی بهعنوان حلقهای گمشده در موفّقیت وی: مروری نظاممند
دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 135-162
چکیده
در جوامع امروزه با پررنگ شدن اهمّیّت یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان علم و ارتباطات، پرداختن به مقولۀ موفّقیت معلّم زبان انگلیسی ضروری است. این مفهوم تابهحال در کنار مفاهیم گوناگونی مورد بررسی قرار گرفتهاست، امّا به نظر میرسد نقش دلنگرانی معلّم که توانایی عاطفی و شناختی وی برای فهم و پاسخدهی به موقعیت هیجانی، ذهنی و احساسی ... بیشتربررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی از آموزش مجازی در برنامة شاد
دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 163-203
چکیده
با توجّه به اهمّیّت کلاسهای مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد) در این دوران (سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) میپردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصتها و چالشهای برنامة «شاد» و آگاهسازی جامعة آموزشی از راهکارهای ... بیشتررابطۀ بین عواطف معلّم، نوازهگری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان انگلیسی
دوره 56، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 71-107
چکیده
بررسی حاضر، با بهکارگیری طرح تحقیقاتی تلفیقی، به بررسی عوامل پیشبینیکنندۀ پیشرفت تحصیلی در متغیرهای عواطف معلّم و نوازهگری برای یادگیرندگان زبان انگلیسی میپردازد. همچنین، این مطالعه نگرش دانشجویان دربارۀ نقش عواطف معلّم و نوازهگری در پیشرفت تحصیلیشان را میکاود. در این راستا، 232 دانشجوی زبان انگلیسی بر اساس نمونهگیری ... بیشترروند تحوّل عاطفی و هیجامدی در شکلگیری هویّت دانشجویان زبان انگلیسی: با تکیه بر طیف نوسانی الگوی هیجامد و بحران هیجامد
دوره 56، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 215-251