آموزش زبان
رضا پیشقدم؛ شیما ابراهیمی
چکیده
با توجّه به پیشرفت سریع فنّاوری در حوزههای شناختی، رباتیک و هوش مصنوعی و تشدید نیازهای معیشتی و رفاهی انسان، همچنین در سایۀ فراوانی و دسترسی سهل مطالب آموزشی در فضای مجازی، به نظر میرسد آموزش کلاسیک و سنّتی دیگر پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه نیست و آموزش غیررسمی با تأکید بر فن و مهارت و خودکارسازی یادگیری، بر آموزش رسمی غلبه پیدا ...
بیشتر
با توجّه به پیشرفت سریع فنّاوری در حوزههای شناختی، رباتیک و هوش مصنوعی و تشدید نیازهای معیشتی و رفاهی انسان، همچنین در سایۀ فراوانی و دسترسی سهل مطالب آموزشی در فضای مجازی، به نظر میرسد آموزش کلاسیک و سنّتی دیگر پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه نیست و آموزش غیررسمی با تأکید بر فن و مهارت و خودکارسازی یادگیری، بر آموزش رسمی غلبه پیدا کرده است. در این راستا، در نوشتار حاضر و برگرفته از نظرات برخی متخصصان آموزش، تلاش بر این است دو نوع از آموزش معرّفی و بررسی شود: الف: آموزش مبتنی بر چینش ذهنی (شامل دو نوع آموزش انباشت ذهنی و آموزشِ پرورش ذهنی) و ب: آموزش مبتنی بر چینش مغزی (شامل دو نوع آموزش مغزورزی و آموزش مغززایی). آموزش نوع نخست به اندیشیدن و اندیشهها و آموزش نوع دوم به دانش و مهارت مرتبط است. درواقع، با وجود نظامهای آموزشی هوشمند و فضای آنلاین حرکتی از سمت رویکردهای نرم، ذهنی، ارزشی و انسانی به سمت رویکردهای سخت، مغزی، معیشتی و ماشینی در حال رخ دادن است که باید در شرایط کنونی آموزش مورد توجّه متخصصان آموزشی، مدرّسان و مؤلفان کتابهای درسی قرار گیرد.
آموزش زبان
صدیقه وحدت؛ محمد رضا عنانی سراب؛ صادق قبادی
چکیده
امروز انگلیسی زبان ارتباط بینالمللی است و تقاضا برای یادگیری آن بالا است. عمدۀ آموزش انگلیسی بهواسطۀ کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی صورت میگیرد و کشورهای مصرفکننده، همواره نسبت به تبلیغ فرهنگ غربی و تلاش جهت تحکیم امپریالیسم زبانی از سوی این کتابها نقد داشتهاند. در مقالۀ پیشِِ رو مراحل تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی ...
بیشتر
امروز انگلیسی زبان ارتباط بینالمللی است و تقاضا برای یادگیری آن بالا است. عمدۀ آموزش انگلیسی بهواسطۀ کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی صورت میگیرد و کشورهای مصرفکننده، همواره نسبت به تبلیغ فرهنگ غربی و تلاش جهت تحکیم امپریالیسم زبانی از سوی این کتابها نقد داشتهاند. در مقالۀ پیشِِ رو مراحل تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی بر مبنای «رویکرد متنمحور تاملینسون» و یافتههای پژوهشی شرح داده شده است. انتخاب متنهای مناسب آموزشی سنگبنای بهبود بازدهی یادگیری زبان بر پایۀ اصولی همانند ایجاد فرصتهای کافی برای استفادۀ معنادار از زبان و متمرکز کردن زبانآموزان بر معناست. مواد آموزشی یاد شده پس از طراحی بر روی یک پلتفرم اینترنتی به نشانی «www.chamranelt.ir» قرار داده شدند که مهمترین ویژگی آن: فراهم کردن انتخاب درس دلخواه به همراه فایلهای صوتی و ویدیویی مربوط برای مدرّسان است. پاسخ بهتر به نیازهای زبانآموزان، تطبیق بهتر با مختصات محیط آموزشی، ایجاد انگیزش و ایجاد بستر لازم برای خلق توانش ارتباطی میانفرهنگی از مزایای مواد آموزشی بومی هستند و میتوان استفاده از مواد آموزشی قرار داده شده در این پلتفرم را پاسخی برای حل مشکلات احتمالی فرهنگی کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی در نظر گرفت. همچنین، اینترنتی بودن این مواد آموزشی، باعث مدیریت بهتر هزینههای مرتبط با انتشار و رقابتپذیری بهتر آنها در بازار میشود.
آموزش زبان
فرزانه سودخواه محمدی؛ شقایق شایسته
چکیده
در جوامع امروزه با پررنگ شدن اهمّیّت یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان علم و ارتباطات، پرداختن به مقولۀ موفّقیت معلّم زبان انگلیسی ضروری است. این مفهوم تابهحال در کنار مفاهیم گوناگونی مورد بررسی قرار گرفتهاست، امّا به نظر میرسد نقش دلنگرانی معلّم که توانایی عاطفی و شناختی وی برای فهم و پاسخدهی به موقعیت هیجانی، ذهنی و احساسی ...
بیشتر
در جوامع امروزه با پررنگ شدن اهمّیّت یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان علم و ارتباطات، پرداختن به مقولۀ موفّقیت معلّم زبان انگلیسی ضروری است. این مفهوم تابهحال در کنار مفاهیم گوناگونی مورد بررسی قرار گرفتهاست، امّا به نظر میرسد نقش دلنگرانی معلّم که توانایی عاطفی و شناختی وی برای فهم و پاسخدهی به موقعیت هیجانی، ذهنی و احساسی زبانآموزان است، در موفّقیت وی مورد غفلت قرار گرفته است. در این پژوهش، محقّقان با انتخاب و بررسی مطالعاتی در زمینۀ موفّقیت معلّم زبان علاوه بر استخراج متغیرهایی که در کنار موفّقیت معلّم مورد بررسی قرار گرفتهاند، دریافتند که بین میزان دغدغهمندی معلّمان زبان برای فراگیران و موفّقیت آنان میتواند رابطه وجود داشته باشد. نتایج حاصل میتواند به مدرّسان دورههای تربیتمعلّم، معلّمان زبان انگلیسی، زبان آموزان و محققان کمک کند
آموزش زبان
زهره گونی بند شوشتری؛ زهره سادات ناصری
چکیده
با توجّه به اهمّیّت کلاسهای مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد) در این دوران (سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) میپردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصتها و چالشهای برنامة «شاد» و آگاهسازی جامعة آموزشی از راهکارهای ...
بیشتر
با توجّه به اهمّیّت کلاسهای مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد) در این دوران (سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) میپردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصتها و چالشهای برنامة «شاد» و آگاهسازی جامعة آموزشی از راهکارهای رفع موانع این برنامه از دیگر اهداف پژوهش است. شرکتکنندگان این پژوهش، ۵۵ معلّم زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه هستند. این تحقیق به دو روش کمّی و کیفی انجام شده است. بخش کمّی شامل پرسشنامهای است که تلفیقی از چند پرسشنامه در زمینة آموزش مجازی است (روایی پرسشنامه توسّط اساتید گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش کرونباخ آلفا 84/0 محاسبه شد) و بخش کیفی حاوی مصاحبة نیمهساختاریافته است. نتایج نشان میدهد که با استفاده از برنامة «شاد» مسئولیتپذیری و درگیری اولیا با فرآیند یاددهی یادگیری دانشآموزان در این درس افزایش یافته است. شناخته شدن معلّمان توانمند و استفاده از تجارب معلّمان از فرصتهای برنامة «شاد» است. معلّمان، مهمترین چالشها را مطابق انتظار نبودن سرعت انتقال و یادگیری میدانند.
آموزش زبان
محمد خورسند؛ قاسم مدرسی
چکیده
بررسی حاضر، با بهکارگیری طرح تحقیقاتی تلفیقی، به بررسی عوامل پیشبینیکنندۀ پیشرفت تحصیلی در متغیرهای عواطف معلّم و نوازهگری برای یادگیرندگان زبان انگلیسی میپردازد. همچنین، این مطالعه نگرش دانشجویان دربارۀ نقش عواطف معلّم و نوازهگری در پیشرفت تحصیلیشان را میکاود. در این راستا، 232 دانشجوی زبان انگلیسی بر اساس نمونهگیری ...
بیشتر
بررسی حاضر، با بهکارگیری طرح تحقیقاتی تلفیقی، به بررسی عوامل پیشبینیکنندۀ پیشرفت تحصیلی در متغیرهای عواطف معلّم و نوازهگری برای یادگیرندگان زبان انگلیسی میپردازد. همچنین، این مطالعه نگرش دانشجویان دربارۀ نقش عواطف معلّم و نوازهگری در پیشرفت تحصیلیشان را میکاود. در این راستا، 232 دانشجوی زبان انگلیسی بر اساس نمونهگیری در دسترس و شش دانشجو هم در مرحلۀ کیفی بر اساس اشباع دادهها شرکت داشتند. برای سنجش عواطف معلّم و میزان نوازهای که دانشآموزان در کلاس دریافت میکنند، از پرسشنامههای معتبر مربوطه استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطۀ معناداری بین عواطف معلّم، نوازهگری و پیشرفت تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان انگلیسی وجود دارد. همچنین، نتایج بهدستآمده از رگرسیون چندگانه نشان داد که عواطف معلّم پیشبینیکننده بهتری برای پیشرفت تحصیلی است. همچنین، نتایج کیفی این پژوهش، پس از مشخص کردن توافق و پایایی درونموضوعیِ دادههای بهدستآمده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، 11 مضمون مشترک به دست داد. نتایج نشان میدهد نوازهگری و نوازهشوندگی منجر به برقراری ارتباط مؤثرتر بین معلّم و زبانآموز میشود.
آموزش زبان
آسیه امینی؛ هیوا ویسی
چکیده
در حوزۀ فراگیری زبان خارجی «تحوّل عاطفی» نهتنها بر بُعد شناختی بلکه بُعد عاطفی یادگیری نیز تأکید دارد. این تحوّل به چگونگی تأثیر «هیجامد» بر یادگیری زبان و شکلگیری هویّت اشاره دارد. هیجانات پتانسیل شکلدهی هویّت را دارند. هیجامد تلفیقی از هیجان+ بسامد است که این مؤلّفهها نمایان گر شناخت هستند. مطالعۀ حاضر از نوع مروری ...
بیشتر
در حوزۀ فراگیری زبان خارجی «تحوّل عاطفی» نهتنها بر بُعد شناختی بلکه بُعد عاطفی یادگیری نیز تأکید دارد. این تحوّل به چگونگی تأثیر «هیجامد» بر یادگیری زبان و شکلگیری هویّت اشاره دارد. هیجانات پتانسیل شکلدهی هویّت را دارند. هیجامد تلفیقی از هیجان+ بسامد است که این مؤلّفهها نمایان گر شناخت هستند. مطالعۀ حاضر از نوع مروری پیمایشی است که تأثیر انواع هیجامد که فراگیران تجربه میکنند و علل برانگیختگی و تأثیرات احتمالی آنها بر یادگیری را مورد بررسی قرار میدهد. ده نفر از دانشجویان زبان انگلیسی در مصاحبۀ شناختی شرکت کردند و از آنها خواسته شد راجع به تنشهایی توضیح دهند که در طول تحصیل با آنها مواجه شده یا میشوند. با تجمیع گفتههای مصاحبه، مدیریت هیجامد از توانایی مدرّسان محسوب میشود و هیجامد در توسعۀ هویّت دوم نقش اساسی دارد. علاوه بر این، با هدف تحقّق یادگیری موفّقیتآمیز، هیجامد باید به سطح عملی گسترش یابد تا نشانگر برآورده شدن نیازهای عاطفی یادگیری باشد