آموزش زبان
تهیۀ منشور و مقیاس اخلاق حرفه‌ای در آموزش دانشگاهی: اعتبار سنجی با مدل راش

زینب کافی؛ مونا طباطبائی یزدی؛ سحر طباطبایی فارانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403

https://doi.org/10.22067/lts.2024.89421.1279

چکیده
  پژوهش حاضر برای تهیۀ نسخۀ فارسی منشور و اعتبار سنجی مقیاس اخلاق حرفه‌ای در آموزش دانشگاهی، با عنایت به رویکردهای اساتید رشته‌های گوناگون دانشگاهی، صورت گرفت. ابتدا، ترجمۀ فارسی منشور تهیه شد؛ سپس، با تحلیل داده‌های کیفی به بررسی نظرات کتبی و شفاهی اساتید دانشگاه‌ها‌ پرداخته شد. در ادامه، نسخۀ فارسی منشور ذیل چهارمولفۀ تعهد به ...  بیشتر

آموزش زبان
بررسی رابطه اضطراب و یادگیری زبان انگلیسی و راهکارهای احتمالی برای کاهش آن

مصطفی محمدی؛ زهرا احمدپورکاسگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403

https://doi.org/10.22067/lts.2024.89482.1280

چکیده
  به طور کلی، اضطراب نقش بسزایی در یادگیری و به خصوص یادگیری زبان های خارجی دارد. باید دقت داشت این نوع از احساسات ممکن است به مشکلی لاینحل در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه ( EFL) برای زبان آموزان تبدیل شود و حتی به ترک تحصیل در میان آنان بینجامد. مطالعه حاضر از ظرفیت مطالعات موجود در این زمینه، که در سال های اخیر گسترش بیشتری ...  بیشتر

آموزش زبان
یادگیری زبان‌های خارجی زبان آموزان ناشنوا و کم‌شنوای ایران

رضا رضوانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.22067/lts.2024.89552.1281

چکیده
  ناشنوایان بخش کوچکی از جامعه انسانی را دربرمی گیرند با این وجود توجه به آنها به ‌عنوان زبان‌آموزان زبان سوم در جوامع چندزبانه در حال افزایش است. این مقاله به مرور وضعیت یادگیری زبان‌های خارجی، به‌ویژه زبان انگلیسی، در میان زبان‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوا در ایران پرداخته و چالش‌های مربوط به آموزش زبان‌های خارجی و روش‌های آموزشی ...  بیشتر

آموزش زبان
تاثیر آموزش صورت‎محور متوالی و یکپارچه در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نقش میانجیگری سبک‌های حساسیت زمینه‌ای زبان آموزان ایرانی

شیما قهاری؛ رویا چاوشیان؛ سمیه بنی اسد آزاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90219.1303

چکیده
  چکیده: در دو دهه گذشته، آموزش صورت‎محور با تمرکز دوسویه بر صورت و معنا، توجه متخصصان زبان دوم را جلب کرده است. آنچه کمتر مورد توجه بوده، تأثیر انواع آموزش صورت‎محور بر زبان‌آموزی است. این مطالعه، به بررسی تأثیر آموزش صورت‎محور یکپارچه و متوالی با میانجیگری سبک‌های حساسیت زمینه‌ای می‌پردازد. چهل و هشت زبان‌آموز (میانگین سنی ...  بیشتر

آموزش زبان
سنجش تفکر انتقادی دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی: طراحی و اعتبارسنجی یک مقیاس جدید

سعید عباسی سسفدی؛ محمد داودی؛ سید محمدرضا امیریان؛ غلامرضا زارعیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90610.1311

چکیده
  کیفیت مهارت خواندن تا حد زیادی وابسته به بهره گیری از تفکر انتقادی در خواندن متون است.علی رغم انجام تحقیقات گسترده‌ در ارتباط با تفکر انتقادی در حوزه آموزش زبان انگلیسی ، پیشینه تحقیق حاکی از آن است که پژوهشگران مهارت خواندن برای سنجش تفکر انتقادی عمدتاً از مقیاس‌های عمومی استفاده می کنند و ظاهرا مهارت خواندن فاقد یک مقیاس سنجش تفکر ...  بیشتر

آموزش زبان
بررسی حس شوخ طبعی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان زبان انگلیسی: نقش میانجی خودکارآمدی

ناصر فلاح؛ وحید غفرویی؛ مسلم فتح الهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404

https://doi.org/10.22067/lts.2024.90212.1302

چکیده
  چکیدهاین مطالعه به بررسی رابطه بین حس شوخ‌طبعی، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی‌ پرداخته است. همچنین تأثیر میانجی خودکارآمدی بر رابطه بین شوخ‌طلبی مدرسان و فرسودگی شغلی آنان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، صد و هفت مدرس زبان انگلیسی از موسّسات خصوصی زبان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. یافته‌های ...  بیشتر

آموزش زبان
نقش دانش فراشناختی و تأثیر نوع تکلیف در بهبود یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

محمد صادق قالیبافان؛ شاداب جبارپور؛ بهرام مولایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404

https://doi.org/10.22067/lts.2025.89906.1290

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر تکالیف کارمحور با سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری ساختارهای صرفی-نحوی، به‌ویژه افعال ترکیبی و عبارات فعلی، توسط زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می‌پردازد. همچنین، نقش دانش فراشناختی در پیش‌بینی توانایی زبان‌آموزان برای شناسایی و تولید این ساختارها مورد ارزیابی قرار گرفت. 90 زبان‌آموز ایرانی ...  بیشتر

آموزش زبان
ارتباط میان هیجانات، هوش هیجانی-حسی و نمره نوشتاری: مقایسه دانشجویان ایرانی و عراقی رشته زبان انگلیسی

فاتن محمد حسین العائد؛ الهام ناجی میدانی

دوره 57، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22067/lts.2023.80618.1175

چکیده
  با معرفی هوش هیجانی-حسی و نقش آن در آموزش و یادگیری در سال‌های اخیر، مطالعه تأثیر حواس و هیجانات بر یادگیری مهارت‌های زبانی اهمّیّت یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی-حسی و هیجانات در مهارت نوشتاری و مقایسة آن بین زبان‌آموزان ایرانی و عراقی انجام شده است. ازاین­رو از 301 دانشجوی ایرانی و عراقی رشتة زبان انگلیسی خواسته ...  بیشتر

آموزش زبان
تحلیل خطاهای زبان‌آموزان دوزبانه کردی-فارسی در کاربرد حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آن ها بر اساس نظریّه فضاهای ذهنی

الهام ثباتی؛ زهرا مولایی؛ طاهره افشار؛ مهدی امیدی

دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 28-62

https://doi.org/10.22067/lts.2024.86539.1239

چکیده
  هدف این پژوهش، تحلیل خطاهای زبان‌آموزانِ دوزبانه کردی-فارسی در استفاده از حروف تعریف زبان انگلیسی و بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر عملکرد آنها بر اساس نظریّۀ «فضاهای ذهنی» بود. این پژوهش بر نوع خطاهایی تمرکز داشت که توسّط 92 نفر از دانش‌آموزان دوزبانه کردی‌-‌فارسی دختر ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین 32 نفر از دانشجویان دختر ۱۸ تا ۲۱ ساله ...  بیشتر

آموزش زبان
راهبردهای مدرّسان زبان انگلیسی ایرانی برای اصلاح خطاهای خود در کلاس درس و عوامل مؤثر بر انتخاب آنها

زهرا محمودآبادی

دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 120-154

https://doi.org/10.22067/lts.2024.89028.1271

چکیده
  این پژوهش راهبردهای به‌کارگرفته شده توسّط مدرّسان زبان انگلیسی برای اصلاح خطاهای ایجادشده توسّط خودشان در کلاس درس را مورد بررسی قرار داد. هدف این مطالعه بررسی میزان استفاده از هر راهبرد و عوامل مؤثر بر انتخاب روش اصلاح خطا توسّط مدرّسان بود. دوازده مدرّس باتجربۀ زبان انگلیسی ایرانی تبار به‌طور هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب ...  بیشتر

آموزش زبان
بررسی تغییرات نوسانی امواج مغزی توجّه و تمرکز زبان‌آموزان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی در حین آزمون درک مطلب استنتاجی خواندن

میترا زراعت پیشه؛ فرناز فرخ علایی؛ فرناز برادران فرشچی

دوره 57، شماره 1 ، خرداد 1403، ، صفحه 155-177

https://doi.org/10.22067/lts.2024.89046.1272

چکیده
  پژوهش بین‌رشته‌ای حاضر به بررسی فعّالیّت‌های ارتعاشی مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب می‌پردازد. سی‌نفر زبان‌آموز سطح متوسّط (15 مرد،15 زن) در این مطالعه شرکت کردند. شرکت‌کنندگان آزمون خواندن و درک مطلب را جواب دادند درحالی‌که ارتعاشات مغزی آنها با استفاده از دستگاه «الکتروانسفالوگرافی کمّی» (QEEG) اندازه‌گیری ...  بیشتر

آموزش زبان
معرّفی آموزش‌های مبتنی بر چینش ذهنی و چینش مغزی

رضا پیش‌قدم؛ شیما ابراهیمی

دوره 56، شماره 4 ، بهمن 1402، ، صفحه 71-95

https://doi.org/10.22067/lts.2023.81778.1183

چکیده
  با توجّه به پیشرفت سریع فنّاوری در حوزه‌های شناختی، رباتیک و هوش مصنوعی و تشدید نیازهای معیشتی و رفاهی انسان، همچنین در سایۀ فراوانی و دسترسی سهل مطالب آموزشی در فضای مجازی، به نظر می‌رسد آموزش کلاسیک و سنّتی دیگر پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه نیست و آموزش غیررسمی با تأکید بر فن و مهارت و خودکارسازی یادگیری، بر آموزش رسمی غلبه پیدا ...  بیشتر

آموزش زبان
رویکرد متن‌محور برای تهیه و تدوین مواد بومی آموزش زبان انگلیسی

صدیقه وحدت؛ محمد رضا عنانی سراب؛ صادق قبادی

دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22067/lts.2023.83553.1206

چکیده
  امروز انگلیسی زبان ارتباط بین‌المللی است و تقاضا برای یادگیری آن بالا است. عمدۀ آموزش انگلیسی به‌واسطۀ کُتُب آموزش زبان انگلیسی بین‌المللی صورت می‌گیرد و کشورهای مصرف‌کننده، همواره نسبت به تبلیغ فرهنگ غربی و تلاش جهت تحکیم امپریالیسم زبانی از سوی این کتاب‌ها نقد داشته‌اند. در مقالۀ پیشِ‌ِ رو مراحل تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی ...  بیشتر

آموزش زبان
دل‌نگرانی معلّم زبان انگلیسی به‌عنوان حلقه‌ای گمشده در موفّقیت وی: مروری نظام‌مند

فرزانه سودخواه محمدی؛ شقایق شایسته

دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 135-162

https://doi.org/10.22067/lts.2023.81797.1185

چکیده
  در جوامع امروزه با پررنگ شدن اهمّیّت یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان علم و ارتباطات، پرداختن به مقولۀ موفّقیت معلّم زبان انگلیسی ضروری است. این مفهوم تابه‌حال در کنار مفاهیم گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته‌است، امّا به نظر می‌رسد نقش دل‌نگرانی معلّم که توانایی عاطفی و شناختی وی برای فهم و پاسخ‌دهی به موقعیت هیجانی، ذهنی و احساسی ...  بیشتر

آموزش زبان
بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی از آموزش مجازی در برنامة شاد

زهره گونی بند شوشتری؛ زهره سادات ناصری

دوره 56، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 163-203

https://doi.org/10.22067/lts.2023.84045.1211

چکیده
  با توجّه به اهمّیّت کلاس‌های مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در این دوران (سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) می‌پردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصت‌ها و چالش‌های برنامة «شاد» و آگاه‌سازی جامعة آموزشی از راهکارهای ...  بیشتر

آموزش زبان
رابطۀ بین عواطف معلّم، نوازه‌گری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان انگلیسی

محمد خورسند؛ قاسم مدرسی

دوره 56، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 71-107

https://doi.org/10.22067/lts.2023.81620.1179

چکیده
  بررسی حاضر، با به‌کارگیری طرح تحقیقاتی تلفیقی، به بررسی عوامل پیش‌بینی‌کنندۀ پیشرفت تحصیلی در متغیرهای عواطف معلّم و نوازه‌گری برای یادگیرندگان زبان انگلیسی می‌پردازد. همچنین، این مطالعه نگرش دانشجویان دربارۀ نقش عواطف معلّم و نوازه‌گری در پیشرفت تحصیلی‌شان را می‌کاود. در این راستا، 232 دانشجوی زبان انگلیسی بر اساس نمونه‌گیری ...  بیشتر

آموزش زبان
روند تحوّل عاطفی و هیجامدی در شکل‌گیری هویّت دانشجویان زبان انگلیسی: با تکیه بر طیف نوسانی الگوی هیجامد و بحران هیجامد

آسیه امینی؛ هیوا ویسی

دوره 56، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 215-251

https://doi.org/10.22067/lts.2023.81729.1182

چکیده
  در حوزۀ فراگیری زبان خارجی «تحوّل عاطفی» نه‌تنها بر بُعد شناختی بلکه بُعد عاطفی یادگیری نیز تأکید دارد. این تحوّل به چگونگی تأثیر «هیجامد» بر یادگیری زبان و شکل‌گیری هویّت اشاره دارد. هیجانات پتانسیل شکل‌دهی هویّت را دارند. هیجامد تلفیقی از هیجان+ بسامد است که این مؤلّفه‌ها نمایان گر شناخت هستند. مطالعۀ حاضر از نوع مروری ...  بیشتر