نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان انگلیسی، موسسه آموزش عالی خراسان، مشهد، ایران
2 مدرس مدعو گروه زبان انگلیسی، دانشگاه غیرانتفاعی خیام، مشهد، ایران
3 گروه زبان انگلیسی، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر برای تهیۀ نسخۀ فارسی منشور و اعتبار سنجی مقیاس اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی، با عنایت به رویکردهای اساتید رشتههای گوناگون دانشگاهی، صورت گرفت. ابتدا، ترجمۀ فارسی منشور تهیه شد؛ سپس، با تحلیل دادههای کیفی به بررسی نظرات کتبی و شفاهی اساتید دانشگاهها پرداخته شد. در ادامه، نسخۀ فارسی منشور ذیل چهارمولفۀ تعهد به دانشجو، حرفه، سازمان و جامعه، در قالب 54 گزاره، ارائه گردید. در فاز کمّی، مقیاس 7 مقولهای سنجش اخلاق حرفهای و بر اساس منشور تهیه شده و در اختیار 200 استاد دانشگاه قرار گرفت. دادههای این مرحله با استفاده از مدل مقیاس رتبهبندی راش-اندریچ و به منظور سنجش برازندگی محتوا و تکبعدی بودن ابزار بررسی گردید و ابزاری روا شده و پایا تهیه شد. بدین صورت، 6 آیتم حذف شده و تعداد مقولهها به 5 مقوله کاهش یافت. نهایتا، مقیاس سنجش اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی با 48 آیتم 5 مقولهای معرفی شد
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
- اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی
- اساتید دانشگاه
- اعتبارسنجی
- مدل رتبهبندی راش-اندریچ
- منشور اخلاق حرفهای
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله