نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
ورود اطلاعات از طریق حواس پنج گانه به ویژه ازچندین کانال حسی بطور همزمان یادگیری را تسهیل و تقویت می کند و منجر به صرفه جویی در زمان آموزش می شود. به این معنا که هر چه درگیری حسی بالاتر باشد، موفقیت در یاگیری به همان اندازه افزایش می یابد. لذا، با توجه به اهمیت نقش حواس پنج گانه بر یادگیری و ادراک (شناخت) ، مطالعه حاضر بر آن است تا تأثیر یادگیری چند حسی را بر سرعت یادگیری واژگان در فراگیران زبان انگلیسی ایرانی با استناد به الگوهَیَجامَد (هیجان +بسامد) بررسی کند. از این رو، 60 زبان آموزدر سطح دانشگاه با سطح بسندگی متوسط زبان و میانگین سنی ۱۸ تا ۲۸ سال برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان از نظر مهارت زبان، دامنه حافظه فعال، نئوفوبیا، اضطراب صفت/حالت و سطوح هیجان نسبت به آیتمهای واژگان آموزشی منتخب کنترل شدند. سپس مجموعه ای از کلمات انگلیسی ناشناخته بر اساس الگو هَیَجامَد با بهره گیری از آموزش شنیداری-دیداری و یادگیری اکتشافی حس گرا به شرکت کنندگان آموزش داده شد. بلافاصله پس از آموزش، به منظور بررسی یادگیری واژگان ، آزمون محقق ساخته دانش واژگان از آنها گرفته شد و سرعت یادگیری واژگان با توجه به رویکردهای آموزشی ذکر شده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر دو رویکرد آموزشی منجر به یادگیری بالایی در زبان آموزان می گردد، هرچند، زبان آموزان نمرات بالاتری را با بهره گیری از یادگیری اکتشافی حس گرا کسب کنند.
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله