نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 'گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

با معرفی هوش هیجانی-حسی و نقش آن در آموزش و یادگیری در سال‌های اخیر، مطالعه تأثیر حواس و هیجانات بر یادگیری مهارت‌های زبانی اهمّیّت یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی-حسی و هیجانات در مهارت نوشتاری و مقایسة آن بین زبان‌آموزان ایرانی و عراقی انجام شده است. ازاین­رو از 301 دانشجوی ایرانی و عراقی رشتة زبان انگلیسی خواسته شد تا دو پرسشنامة «هوش هیجانی-حسی» و «هیجانات در حین نوشتن» را پر کنند. نتایج نشان داد نمرة نوشتاری زبان‌آموزان با هیجانات مثبت آن‌ها رابطة معنادار مثبت و با هیجانات منفی آن‌ها رابطة معنادار منفی دارد. همچنین بین برخی از هیجانات تجربه شدة زبان‌آموزان ایرانی و عراقی مانند خستگی، لذّت، امید و آسودگی تفاوت معناداری مشاهده شد و در برخی از هیجانات ازجمله اضطراب، لذّت و غرور از نظر عوامل انسانی و غیرانسانی به‌وجود‌آورندة هیجانات تفاوت معناداری وجود داشت. افزون‌بر‌این، یافته‌ها نشان داد هوش هیجانی-حسی به‌طور مثبت و معناداری نمرات مهارت نوشتاری زبان‌آموزان ایرانی و عراقی را پیش‌بینی می‌کند. درنهایت، نتایج موردبحث قرار گرفت و کاربردهای آن در زمینة آموزش زبان ارائه شد.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 

ابراهیمی، ش.، پیش‌قدم، ر.، استاجی، ا. و امین‌یزدی، س. ا. (1397). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر الگوی هیجامد بر هیجانات زبان آموزان غیرفارسی‌زبان زن در ایران. جستارهای زبانی، 9(3)، 63-97.
پیش‌قدم، ر.، و ابراهیمی، ش. (1397). نسبیت حسی و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان. زبان‌پژوهی، 13، 1-22.
پیش‌قدم، ر.، ابراهیمی، ش.، و طباطبائیان، م. س. (1398). رویکردی نوین به روان‌شناسی آموزش زبان. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
پیش‌قدم، ر.، طباطبائیان، م. س.، و ناوری، ص. (1392). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریه‌های فراگیری زبان اوّل از پیدایش تا تکوین. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
طباطبایی فارانی، س.، پیش‌قدم، ر.، و مقیمی، س. (1398). معرفی الگوی هیجامد به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی. مطالعات زبان و ترجمه، 52(2)، 35-63.  https://doi.org/10.22067/lts.v52i2.70790
 
Baker, R. S., D'Mello, S. K., Rodrigo, M. M. T., & Graesser, A. C. (2010). Better to be frustrated than bored: The incidence, persistence, and impact of learners' cognitive-affective states during interactions with three different computer-based learningenvironments. International Journal of Human-Computer Studies, 68(4), 223-241. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2009.12.003  
Brand, A. G. (1990). Writing and feelings: Checking our vital signs. Rhetoric Review, 8(2), 290- 308. https://doi.org/10.1080/07350199009388901
Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Sage.
Bruning, R., & Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational                        Psychologist, 35(1), 25-37. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3501_4
Bruning, R., Dempsey, M., Kauffman, D. F., McKim, C., & Zumbrunn, S. (2013). Examining dimensions of self-efficacy for writing. Journal of Educational Psychology, 105(1), 25–38. https://doi.org/10.1037/a0029692  
Clark, L.A., & Watson, D. (1999). Mood and mundane: Relations between daily life events and reported mood. Journal of Personality and Social Psychology, 54(2), 296-308. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.54.2.296
Dewey, J. (1906). Studies in logical theory. The University of Chicago Press.
Derakshan, N., & Eysenck, M. W. (2010). Introduction to the special issue: Emotional states, attention, and working memory. Cognition and Emotion, 24(2), 189-199. https://doi.org/10.1080/02699930903412120
De Smedt, F., Van Keer, H., & Merchie, E. (2016). Student, teacher and class-level correlates of Flemish late elementary school children’s writing performance. Reading and Writing, 29(5), 833-868. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-015-9590-z
Dowden, T., Pittaway, S., Yost, H., & McCarthy, R. (2013). Students’ perceptions of written feedback in teacher education: Ideally feedback is a continuing two-way communication that encourages progress. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(3), 349-362. https://doi.org/10.1080/02602938.2011.632676  
Ekman, P., & Rosenberg, E. (Eds.). (1997). What the face reveals: Basic and applied studies of spontaneous expression using the facial action coding system (FACS). Oxford University Press.
Ellis, R. (2019). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford University Press.
Gholaminezhad, R., Moinzadeh, M. Youhanaee, M., & Ghobadirad, H. (2013). Writing attitudes
of Iranian EFL students: A qualitative study. Journal of Language Teaching and Research, 4(5), 1138 - 1145. https://doi.org/10.4304/jltr.4.5.1138-1145
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books.
Graham, S. (2006). Strategy instruction and the teaching of writing. In C. MacArthur, S. Graham & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (187-207). The Guilford Press.
Graham, S., & Perin, D. (2007). A meta-analysis of writing instruction for adolescent student. Journal of Educational Psychology, 99(3), 445-476. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445 
Graham, S., McKeown, D., Kiuhara, S., & Harris, K. (2012). A meta-analysis of writing instruction for students in the elementary grades. Journal of Educational Psychology, 104(3), 879-896. https://doi.org/10.1037/A0029185
Harris, K., Graham, S., & Mason, L. (2006). Improving the writing, knowledge, and motivation of struggling young writers: Effects of self-regulated strategy development with and without peer support. American Educational Research Journal, 43(2), 295-340.  https://doi.org/10.3102/00028312043002295
Hettich, R. L. (1994). Writing apprehension: A critique (Unpublished doctoral dissertation). Purdue University, Indiana, USA.
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal70(2), 125-132. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540- 4781.1986.tb05256.x
Lazarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. Springer    Publishing Company.
Levenson, R.W. (1994). Human emotions: A functional view. In P. Ekman, & R. Davidson (Eds.), The nature of emotionFundamental questions (pp. 123-126). Oxford University Press.
Linnenbrink, E. A. (Ed.). (2006). Emotion research in education: Theoretical and methodological perspectives on the integration of affect, motivation, and cognition. Educational Psychology Review, 18(4), 307-314. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-006-9028-x
Macintyre, P. D., & Gregersen, T. (2012). The role of language anxiety and other  emotions in language learning. In S. Mercer, S. Ryan, & M.Williams (Eds.), Language learning psychology: Research, theory, and pedagogy (pp. 103-118). Palgrave.
Mahfoodh, O.H.A. (2017). “I feel disappointed”: EFL university students’ emotional responses towards teacher written feedback. Writing Assessment, 31, 53-72. https://doi.org/10.1016/j.asw.2016.07.001
Matthews, M. (1992). Constructivism and empiricism: An incomplete divorce. Research in Science Education22, 299–307. https://doi.org/10.1007/BF02356909
Mahmoudzadeh, M. (2012). Investigating foreign language speaking anxiety within the                           EFL learner's inter-language system: The case of Iranian learners. Journal of Language Teaching and Research, 3(3), 466-476.  http://dx.doi.org/10.4304/jltr.3.3.466-476  
Méndez Lopez, M. G., & Pea Aguilar, A. P. (2013). Emotions as learning enhancers of        foreign language learning motivation. Profile, 15(1), 109-124.
Naji Meidani, E., Makiabadi, H., Zabetipour, M., Abbasnejad, H., Firoozian Pooresfahani, A., & Shayesteh, S. (2022). Emo-sensory communication, emo-sensory intelligence and gender. Journal of Business, Communication & Technology, 1(2), 54-66. http://dx.doi.org/10.56632/bct.2022.1206
Nasser, S.M. (2019). Iraqi EFL students’ difficulties in writing composition: An experimental study (University of Baghdad). International Journal of English Linguistics, 9(1), 178-184. https://doi.org/10.5539/ijel.v9n1p178
Pardos, Z. A., Baker, R. S. J. D., San Pedro, M. O. C. Z., Gowda, S. M., & Gowda, S. M. (2014). Affective states and state tests: Investigating how effect and engagement during the school year predict end-of-year learning outcomes. Journal of Learning Analytics1(1), 107-128.
Parkinson, B., Totterdell, P., Briner, R. B. & Reynolds, S. (1996). Changing moods: The    psychology of mood and mood regulation. Longman.
Pekrun, R. (2014). Emotions and learning. Gonnet Imprimeur.
Pekrun, R., Molfenter, S., Titz, W., & Perry, R. P. (2000). Emotion, learning, and achievement in university students: Longitudinal studies. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4                                                                                                                                                                                                                                        Pishghadam, R. (2015, September). Emotioncy in language education: From exvolvement to involvement. Paper presented at the 2nd conference of Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature, and Translation Studies, Mashhad, Iran.
Pishghadam, R., Faribi, M., Kolahi Ahari, M., Shadloo, F., Gholami, M.J., & Shayesteh, S. (2022). Intelligence, emotional intelligence, and emo-sensory intelligence? Which one is a better predictor of university students’ academic success? Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.995988
Pishghdam, R., Makiabadi, H., Zabetipour, M., Abbasnejad, H., Pooresfahani, A., & Shayesteh, S. (2020). Development, validation and application of an inventory on emo-sensory intelligence. Teaching English Language, 14(2), 173-216. https://doi.org/10.22132/tel.2020.120213
Pishghadam, R., & Naji Meidani, E. (2023). Emotion in second and foreign language education. In G. L. Schiewer, J. Altarriba, & B. C. Ng (Eds.), Language and emotion (pp. 2218-2236). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110795486-044
Pishghadam, R., & Shayesteh, S. (2017). Emo-sensory expression at the crossroads of emotion, sense, and language: A case of color-emotion associations. International Journal of Society, Culture, and Language, 5(2), 15-25. 
Pishghadam, R., Tabatabaeyan, M., & Navari, S. (2013). A critical and practical analysis of first language acquisition theories: The origin and development. Ferdowsi University Press. [In Persian]
Pishghadam, R., Zabetipour, M., & Aminzadeh, A. (2016). Examining emotions in English language learning classes: A case of EFL emotions.  Issues in Educational Research, 26(3), 508-509.
Rosen, G. (1994). What is constructive empiricism? Philosophical Studies74(2), 143–178. https://doi.org/10.1007/bf00989801
Sabourin, J., Mott, B., & Lester, J.C. (2011). Modeling learner affect with theoretically grounded dynamic Bayesian networks. In D. Mello, S. Graesser, A. Schuller, & B. J. C. Martin (Eds.), Affective computing and intelligent interaction (pp. 260–315).  https://doi.org/10.1007/978-3-642-24600-5_32
Schutz, P. A., & Lanehart, S. L. (2002). Introduction: Emotions in education. Educational Psychologist, 37(2), 67-68. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_1
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. Elsevier.
Stewart, G., Seifert, T. A., & Rolheiser, C. (2015). Anxiety and self-efficacy's relationship with undergraduate students' perceptions of the use of metacognitive writing strategies. Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(1), 4-17. https://doi.org/10.5206/cjsotl-rcacea.2015.1.4
Tan, J., Mao, J., Jiang, Y., & Gao, M. (2021). The influence of academic emotions on leanring effects: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(18). https://doi.org/10.33902Fijerph18189678
Ullman, J. B. (2001). Structural equation modeling. In B. G. Tabachnick & L. S. Fidell (Eds.), Using multivariate statistics (4th ed., pp. 653-771). Allyn & Bacon.
William, F., F., & Laird, J. D. (2007). Perception of self. Oxford University Press.
CAPTCHA Image