نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد

2 Department of Linguistics and Foreign Languages, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran

3 Department of Anatomy and Cellular biology, Mashhad University of Medical Sciences, Iran

4 Department of Psychology, Payame-Noor University,Tehran, Iran

5 Department of Linguistics and FLs, Payame-Noor University, Tehran, Iran,

چکیده

جهت بررسی تأثیر آموزش زبان چندحسی در سطح پیش دبستانی، از امواج بتا درحین یادآوری واژگان استفاده شد. شش زبان آموز در دو گروه آزمایشی: سنتی و چندحسی قرار گرفتند. مقایسه نتایج قبل و بعد ثبتمغزی به همراه پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که تفاوت معناداری درفرکانس بتا بین گروه ها وجود ندارد. همبستگی معناداری بین میانگین نمره زبانآموزان در پسآزمون و افزایش فرکانس موج بتا در مناطق Fp1-Fp2 در پسثبتها در گروه چندحسی مشاهدهشد. تحلیل مطالعه موردی بیانگر کاهش فرکانس موج بتا 1 در گروه سنتی بود. بررسی‌های توپوگرافی افزایش فرکانس‌های موج هایبتا را در قشر-جلوی-مغز در هر دو گروه و تجمع فعالیت در پاراهیپوکامپ در رکوردهای چندحسی را نشان داد. اگرچه نمرات در پس آزمون چندحسی بالاتر بود، اما نتایج آماری آزمون‌های ناپارامتریک تفاوت معنیاداری را بین گروه‌های آزمایشی نشان داد. این مطالعه نقش امیدوارکننده آموزش چندحسی را برای بهبود حافظه در سطح پیشدبستانی نتیجه‌گیری کرد.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 

CAPTCHA Image