نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 دانشکده آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده
پژوهش ترکیبی حاضر به بررسی تاثیر یک آموزش شناختی-فراشناختی ترکیبی روی درک مطلب شنیداری یادگیرندگان ایرانی پرداخته است. در این راستا، 122 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی از چهار کلاس طبیعی تحت آزمون های نلسون قرار گرفتند، که بر طبق آن 83 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی سطح متوسط به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تخصیص یافتند. گروه های تجربی تحت آموزش استراتژی های شنیداری از طریق تمرین حافظه کاری صرف، آموزش استراتژی های فراشناختی صرف، و تمرین حافظه کاری تعبیه شده در آموزش استراتژی های فراشناختی قرار گرفتند؛ در حالیکه گروه کنترل آموزش شنیداری متداول را دریافت کرد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش ترکیبی بطور قابل توجهی درک مطلب شنیداری انگلیسی بعنوان زبان خارجی یادگیرندگان ایرانی سطح متوسط را تقویت کرد. اشارات ضمنی و جهت دهی تحقیقات آتی نیز در انتهای این مقاله اشاره شده است.
تازه های تحقیق
کلیدواژهها
- مداخله شناختی-فراشناختی
- درک مطلب شنیداری
- آموزش ترکیبی
- آموزش استراتژی های فراشناختی
- تمرین حافظه کاری تعبیه شده در آموزش استراتژی های فراشناختی
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله