مقالات علمی‌پژوهشی
1. بررسی تعداد مؤثر تکرار واژه در یادگیری واژگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در پرتو الگوی هیجامد

هانیه جاجرمی؛ رضا پیشقدم؛ سحر مقیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.70855

چکیده
  ازآنجایی‌که واژگان هر زبان بخش عمده‌ای از فهم آن زبان را به خود اختصاص می‌دهند، یادگیری این حجم زیاد از واژگان برای زبان آموزان کار دشواریست که نیاز به استفاده از روش‌های خاص جهت امکانپذیری و سهولت انجام آن به وضوح احساس می‌شود. تکرار، به عنوان روشی مؤثر برای یادگیری و یادسپاری واژگان، از دیر باز در امر آموزش زبان مطرح بوده است. ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
2. بررسی تأثیر بکارگیری روش تفکر شبکه‌ای بر فرهنگ یادگیری زبان آموزان زبان فرانسه براساس الگوی ابعاد فرهنگی هافستد

آراده فسنقری؛ حمیدرضا شعیری؛ محمود رضا گشمردی؛ رویا لطافتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.88853

چکیده
  ارتباط بین فرایند یاددهی- یادگیری و مقولة فرهنگ در دهه­‌های اخیر توجه صاحب‌­نظران حوزة آموزش را به خود معطوف کرده است؛ از نظر این محققان، فرایند یاددهی- یادگیری پدیده‌­ای است که در بستر اجتماع و تحت تأثیر عوامل و متغیرهای فرهنگی شکل می­‌گیرد: به همین دلیل نمی‌­توان مطالعات فرهنگ و یادگیری را از یکدیگر جدا دانست و تأثیر ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
3. مطالعه تطبیقی کنش گفتاری «تملق» در زبان‌های فارسی و انگلیسی

محمد احمدی صفا؛ رحیمه کاربخش راوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.88983

چکیده
  کنش­­­­‌های گفتاری یکی از مباحث مهم تحلیل گفتمان در حوزه زبان­‌شناسی به­‌شمار می­رود و در سال­‌های اخیر ابعاد مختلف این­گونه کنش­‌ها در زبان‌­های مختلف مورد مطالعه و توجه پژوهش­گران و زبان­شناسان قرار گرفته است. از جمله ابعاد مورد‌ توجه این­گونه کنش­ها ساختار زبانی و کاربردهای آنان در زبان­های مختلف ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
4. رابطه بین توانش تعامل بینافرهنگی معلمان زبان‌خارجه و دانش منظورشناختی زبان‌آموزان در زمینه کنش‌های‌کلامی پربسامد انگلیسی

علی مالمیر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.88810

چکیده
  توانش بینافرهنگی معلمان زبان خارجه و درک و آگاهی آنان از تفاوت­‌ها و تشابهات بین­‌فرهنگی یکی از عوامل تعیین­‌کننده در موفقیت حرفه‌ای آنهاست. یکی از زیرمجموعه­‌های توانش ­تعاملی که تاثیر بسیار زیادی از دانش بینافرهنگی معلمان و کاربرد آن در آموزش کلاسی می‌­پذیرد، دانش منظورشناختی است. بنابراین، مطالعۀ حاضر تلاش­ کرده‌­است ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
5. روش تدریس درون دادمحور در مقابل برون دادمحور بر یادگیری و به یاد سپاری واژگان انگلیسی توسط فراگیران خردسال ایرانی

محمد امیریوسفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.88773

چکیده
  تاکنون مطالعات بسیاری بر چگونگی یادگیری واژه توسط بزرگسالان در زبان دوم به انجام رسیده است. بسیاری از محققان معتقدند یادگیری واژه در بین فراگیران خردسال متفاوت بوده و شیوه‌های جدید آموزش زبان، مانند روش تکلیف‌محور که بر استفاده و تولید زبان دوم تأکید دارند، برای این افراد مناسب نیستند. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی تطبیقی دو نوع روش تدریس ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
6. کنکاشی در توانش فرهنگی در آموزش و فراگیری زبان انگلیسی: معلمان، زبان‌آموزان و مطالب درسی در عصر جهانی‌سازه شده

لیلا دوبختی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.88351

چکیده
  زبان انگلیسی دیگر به عنوان تهدیدی برای یکپارچگی یک کشور محسوب نمی­‌شود، زیرا نشانگر سبک زندگی و فرهنگ آمریکایی و بریتانیایی نمی­‌باشد. اخیرا واژه «انگلیسی­‌های جهانی»، باب شده است. در واقع زبان انگلیسی تبدیل به یک زبان جهانی شده است و به ندرت گویشوران انگلیسی آن را به عنوان دارایی خودشان به حساب می­‌آورند. اصل لازم ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
7. بازتاب ادبیات عامه ایران در سفرنامه از خراسان تا بختیاری اثر هانری‌رنه دالمانی

محمدرضا فارسیان؛ فاطمه قاسمی آریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.87867

چکیده
  ادبیات عامه بخش مهم و قابل‌توجهی از فرهنگ عامه (فولکلور) را دربرمی‌گیرد که به طور شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و جمع‌آوری و بررسی آن‌، بسیاری از نکات تاریک و مبهم زندگی ملل را آشکار می‌سازد. اینگونه تصاویر در واقع، گنجینه‌های ملی هستند که «حافظة جمعی» مردم یک سرزمین را تشکیل می‌دهند. از این رو، سفرنامه‌های اروپایی ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
8. ترجمه مخاطب‌محورِ "قرآن خواندنی" علی ملکی: رویکردی نو به ترجمه قرآن

رضا یل شرزه؛ رویا منصفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i4.87769

چکیده
  کم‌رنگ شدن مفهوم ترجمه به عنوان تعادلِ یک به یک بین متن مبدا و متن مقصد و توجه روزافزون به مخاطب که در دهه‌های 70  و 80  میلادی به اوج خود رسید سبب تحول و تطور تئوری ترجمه گشت و مخاطب و نقش وی را در کانون توجه مطالعات ترجمه قرار داد. حال، اکثر ترجمه‌های قرآن به زبان فارسی، با این که برگردان‌هایی معنایی به شمار می‌روند، پرداختن به ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
9. بازروایت از طریق ترجمه: موردپژوهی کتاب اسلام در ایران

مزدک بلوری؛ کاوه بلوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i4.63486

چکیده
  مقالۀ حاضر بر مبنای نظریۀ روایت بیکر و مفهوم قاب ­بندی از طریق ابزارهای پیرامتنی، بر ترجمۀ فارسی کتاب اسلام در ایران متمرکز می­ شود و مطالب پیرامتنی موجود در بخشی از آن را بررسی می­ کند تا مشخص شود ترجمه چگونه با استفاده از این ابزار رویدادهای شرح داده شده در متن اصلی را برای خوانندۀ فارسی­ زبان بازروایت کرده است. برای این منظور، ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
10. بررسی تطبیقی نمایشنامه های بهترین بابای دنیا اثر ساعدی و در انتظار گودو نوشته بکت براساس فلسفه پوچی آلبر کامو

رجبعلی عسکرزاده طرقبه؛ فاطمه بیگلری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i4.85850

چکیده
  این مقاله به بررسی دو نمایشنامه در انتظار گودو نوشته ساموئل بکت و بهترین بابای دنیا اثر غلامحسین ساعدی پرداخته است. با توجه به پایه نظری این مقاله که دیدگاه پوچی آلبر کامو و مولفه های مربوط به آن می باشد، شخصیت های این دو اثر مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته اند. در این دو نمایشنامه مفاهیمی همچون انتظار، نیاز، درد و رنج و مرگ با توجه به ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
11. تاثیر استفاده از داستان‌های کوتاه در آموزش زبان بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی رشته‌ی انگلیسی

فرنگیس شهیدزاده؛ گلنار مزدایسنا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1399

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i3.89225(R1)

چکیده
  مطالعات فراوانی بر اهمیت استفاده از ادبیات در آموزش ‌زبان و فرهنگ تاکید ‌‌‌کرده‌اند. با وجود این، تعداد مطالعات متمرکز بر اثرات آموزش زبان بوسیله‌ی داستان‌های ‌کوتاه بر هویت یادگیرندگان انگلیسی محدود است. این تحقیق به بررسی نقش آموزش داستان‌های ‌‌‌کوتاه بر شکل‌گیری هویت فرهنگی دانشجویان زبان انگلیسی در ایران می‌پردازد. ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
12. بازقاب بندیِ روایت چندوجهی: مطالعۀ موردی دوبلۀ بینازبانی پویانمایی های پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

پرینا قمی؛ فرزانه فرحزاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 فروردین 1400

http://dx.doi.org/10.22067/jlts.2021.61410.0

چکیده
  مقالۀ حاضر با اتکاء به مدل بازروایت در ترجمه دیداری‌­شنیداری قمی و فرحزاد (2020) به بررسی انواع بازقاب‌­بندی در دوبلۀ بینازبانی پویانمایی‌­های پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران م‌ی­پردازد.  از آنجایی که روایت­‌های دیداری‌­شنیداری ماهیت چندوجهی دارند، علاوه بر محل‌­های کلامی، محل­‌های غیرکلامی هم در فرایند ...  بیشتر

مقالات علمی‌پژوهشی
13. بررسی ویژگی های شیوة ترجمه بین خطی قرآن (مورد پژوهی چهار ترجمه متعلق به قرن چهارم تا نیمه قرن ششم هجری)

سودابه قندهاری؛ محمد جواد مهدوی؛ علی خزاعی فرید؛ محمد جعفر یاحقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1400

http://dx.doi.org/10.22067/lts.v54i4.72183

چکیده
  یکی از شیوه هایی که درگذشته در ترجمه متون وحیانی از جمله انجیل و قرآن مجید به کار می رفت شیوه ترجمه بین خطی (Interlinear Translation) بود. در این شیوه، مترجمان به دلیل حرمتی که برای متن اصلی قائل بودند به ترجمه حیثیت متنی مستقل نمی دادند و به شکل لفظ به لفظ ترجمه می کردند و ترجمه خود را بین خطوط می آوردند. با این حال ترجمه های اولیه قرآن کاملا تحت ...  بیشتر