مقالۀ پژوهشی زبان و ادبیات انگلیسی
تقویت درک شنیداری انگلیسی به عنوان زبان خارجی از طریق تمرین حافظه کاری در قالب آموزش آنلاین استراتژی های فراشناختی

میثم محمدپور؛ عبدالرضا تحریری؛ سید آیت اله رزمجو؛ ژاله حساس خواه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90766.1313

چکیده
  پژوهش ترکیبی حاضر به بررسی تاثیر یک آموزش شناختی-فراشناختی ترکیبی روی درک مطلب شنیداری یادگیرندگان ایرانی پرداخته است. در این راستا، 122 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی از چهار کلاس طبیعی تحت آزمون های نلسون قرار گرفتند، که بر طبق آن 83 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی سطح متوسط به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌های تاریخ ترجمه در ایران

فاطمه پرهام؛ پرویز رسولی؛ علی ارجمندی نهند؛ فاطمه جوادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.92643.1338

چکیده
  پژوهش حاضر تلاشی است برای تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌های «تاریخ ترجمه در ایران» که در بازه زمانی 1350 تا 1399 منتشر شده‌اند. در این راستا، با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی، 1212 آثار مرتبط با این موضوع شناسایی و در 9 دسته طبقه‌بندی شدند: آثار منتشرشده در ایران (تک‌نگاری، فصل کتاب، مقاله نشریات علمی، مقاله نشریات عمومی، مقاله روزنامه ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
چالش‌های ترجمه‌ی قطعه‌نویسی پاسکال: تحلیلی معرفت‌شناختی در پرتو اپیستمه فوکو

آنت آبکه؛ سمیه فیلی؛ لیلا شوبیری؛ مرتضی لک

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.92500.1333

چکیده
  چکیدهاین مقاله با تکیه بر چارچوب معرفت‌شناختی فوکو، چالش‌های ترجمه‌ی قطعه‌نویسی در اندیشه‌های پاسکال را تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد که ترجمه‌ی متون فلسفی کلاسیک صرفاً فرایندی زبانی نیست، بلکه مستلزم بازسازی اپیستمه‌های حاکم بر متن مبدأ است. با روش کیفی تفسیری، سه قطعه از اندیشه‌ها (شماره‌های ۲۱۸، ۱۷۳ و ۱۵۱) از حیث واژگان، خوانش‌پذیری ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
هدایت زبان‌ها: تأثیر کد-سوئیچینگ بر روانی و تمایل به برقراری ارتباط زبان‌آموزان ایرانی

فرناز حکیم عطار؛ محمد ایمان عسکری؛ ندا فاتحی راد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.91967.1326

چکیده
  مطالعه‌ی حاضر به بررسی تأثیر کدسوئیچینگ بر زبان‌آموزان ایرانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی یاد میگیرند می‌پردازد و تمرکز آن بر تأثیر این موضوع بر تمایل به برقراری ارتباط و روانی گفتار در زبان دوم است. کدسوئیچینگ به معنای تغییر متناوب بین زبان‌ها در جریان گفتگو تعریف می‌شود. این پژوهش از رویکرد روش‌های ترکیبی بهره گرفته ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
بررسی ترجمۀ خلاقانه و اقتباس فرهنگی در داستان‌های منتخب ترجمه شدۀ شرکت سوپراسکوپ (48 داستان)

ایمان داوودی؛ محمدامین ناصح؛ محمدرضا رضائیان دلوئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.90129.1301

چکیده
  مترجم در ترجمه آثار ادبیات کودک، اقتباس‌ها و خلاقیت‌های مختلفی انجام می‌دهد تا دریابد چه چیزی در آن اثر برای کودک مناسب است و چگونه آن را به مقتضای سن و شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه بیان کند تا درک آن برای کودک آسان گردد. پژوهش حاضر بر آن است که دو داستان منتخب (گربه‌های اشرافی و گربه‌های زیر شیروانی و نیز سیندرلا؛ دختر یتیم) از شرکت ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
بررسی نقش ترجمه در اولین نشریات مشهد: مطالعه موردی سه نشریه دانش، الکمال و دبستان

مجتبی خلیفه؛ علی نجف ‌زاده؛ سعید عامری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.92102.1329

چکیده
  ترجمه‌پژوهان تاکنون کمتر به نشریات ادواری توجه نشان داده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه ترجمه، زبان‌های مورد استفاده در ترجمه، محتوای متون ترجمه‌شده، خاستگاه مترجمان و واکنش‌های اجتماعی به ترجمه در سه نشریه‌ی «دانش»، «الکمال» و «دبستان» چاپ مشهد انجام شده است. نتایج نشان داد ترجمه در این سه نشریه، با توجه ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی زبان و ادبیات انگلیسی
بررسی ساختار تروما در رُمان برادرِ تنی نوشته دیوید دیوپ از منظر آراء اسلاوی ژیژک

وحید نژادمحمد؛ علی جباری خامنه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.92431.1332

چکیده
  بستر ادبیات مملو از مفاهیم و درونمایه‌هایی است که می‌تواند رُخدادهای اجتماعی و احوالات فردی را به تصویر درآورد. تاثیر تروما بر افراد و جوامع امری است بدیهی و گویای دگرگونی‌های هویتی و درونی در بطن واقعیت‌های اجتماعی. مقاله حاضر به بررسی رُمان " برادرِ تنی " اثر دیوید دیوپ ، نویسنده معاصر فرانسوی، از منظر آراء تحلیلی اسلاوی ژیژک ، ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی آموزش زبان
Multisensory Instruction and Beta Oscillations Modification in Vocabulary Retention at Pre-school Level: A QEEG Study

فرناز فرخ علایی؛ Hassan Soleimani؛ Hossein Haghir؛ Alireza Aghayusefi؛ Manoochehr Jafarigohar

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.94051.1357

چکیده
  جهت بررسی تأثیر آموزش زبان چندحسی در سطح پیش دبستانی، از امواج بتا درحین یادآوری واژگان استفاده شد. شش زبان آموز در دو گروه آزمایشی: سنتی و چندحسی قرار گرفتند. مقایسه نتایج قبل و بعد ثبتمغزی به همراه پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که تفاوت معناداری درفرکانس بتا بین گروه ها وجود ندارد. همبستگی معناداری بین میانگین نمره زبانآموزان در پسآزمون ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
Reclaiming the Translator’s Agency in AI-Assisted Training: An Approach Based on Self-Regulated Learning

محبوبه خلیلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.94407.1364

چکیده
  This study investigated the impact of integrating self-regulated learning strategies into AI-based translation training. Twenty-one undergraduate translation students were divided into control and experimental groups. While both groups used ChatGPT for doing translation tasks, only the experimental group received instruction based on SRL principles. Targeted weekly feedback also played a critical role in guiding students’ learning processes. Translation performance was assessed through pre and posttests using Waddington’s model, and SRL development was measured using the MSLQ and weekly ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی مطالعات ترجمه
الگوهای خطا در زیرنویس‌های آماتور فارسی و محدودیت‌های مدل FAR

مسعود خوش‌ سلیقه؛ آزاده اریس؛ زهرا حیدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
 

https://doi.org/10.22067/lts.2025.94005.1354

چکیده
  Translation quality is crucial for effective communication, and in subtitling its importance is heightened by the medium’s unique constraints. Within this context, amateur subtitling has emerged as a growing form of intercultural communication and an area of increasing academic interest. This study investigates amateur subtitling of foreign drama feature films localized to Persian-language audiences in Iran based on the FAR model proposed by Pedersen (2017a). The present research focuses on assessing the quality of amateur subtitles with the aim of uncovering the error patterns of audiovisual ...  بیشتر