دوره 57 (1403)
دوره 56 (1402)
دوره 55 (1401)
دوره 54 (1400)
دوره 53 (1399)
دوره 52 (1398)
دوره 51 (1397)
دوره 50 (1396)
دوره 49 (1395)
دوره 48 (1394)
دوره 47 (1393)
دوره و شماره: مقالات آماده انتشار
تعداد مقالات: 10
تقویت درک شنیداری انگلیسی به عنوان زبان خارجی از طریق تمرین حافظه کاری در قالب آموزش آنلاین استراتژی های فراشناختی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
چکیده
پژوهش ترکیبی حاضر به بررسی تاثیر یک آموزش شناختی-فراشناختی ترکیبی روی درک مطلب شنیداری یادگیرندگان ایرانی پرداخته است. در این راستا، 122 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی از چهار کلاس طبیعی تحت آزمون های نلسون قرار گرفتند، که بر طبق آن 83 یادگیرنده ایرانی انگلیسی بعنوان زبان خارجی سطح متوسط به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل ... بیشترتحلیل علمسنجی پژوهشهای تاریخ ترجمه در ایران
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
چکیده
پژوهش حاضر تلاشی است برای تحلیل علمسنجی پژوهشهای «تاریخ ترجمه در ایران» که در بازه زمانی 1350 تا 1399 منتشر شدهاند. در این راستا، با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، 1212 آثار مرتبط با این موضوع شناسایی و در 9 دسته طبقهبندی شدند: آثار منتشرشده در ایران (تکنگاری، فصل کتاب، مقاله نشریات علمی، مقاله نشریات عمومی، مقاله روزنامه ... بیشترچالشهای ترجمهی قطعهنویسی پاسکال: تحلیلی معرفتشناختی در پرتو اپیستمه فوکو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
چکیده
چکیدهاین مقاله با تکیه بر چارچوب معرفتشناختی فوکو، چالشهای ترجمهی قطعهنویسی در اندیشههای پاسکال را تحلیل میکند و نشان میدهد که ترجمهی متون فلسفی کلاسیک صرفاً فرایندی زبانی نیست، بلکه مستلزم بازسازی اپیستمههای حاکم بر متن مبدأ است. با روش کیفی تفسیری، سه قطعه از اندیشهها (شمارههای ۲۱۸، ۱۷۳ و ۱۵۱) از حیث واژگان، خوانشپذیری ... بیشترهدایت زبانها: تأثیر کد-سوئیچینگ بر روانی و تمایل به برقراری ارتباط زبانآموزان ایرانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1404
چکیده
مطالعهی حاضر به بررسی تأثیر کدسوئیچینگ بر زبانآموزان ایرانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی یاد میگیرند میپردازد و تمرکز آن بر تأثیر این موضوع بر تمایل به برقراری ارتباط و روانی گفتار در زبان دوم است. کدسوئیچینگ به معنای تغییر متناوب بین زبانها در جریان گفتگو تعریف میشود. این پژوهش از رویکرد روشهای ترکیبی بهره گرفته ... بیشتربررسی ترجمۀ خلاقانه و اقتباس فرهنگی در داستانهای منتخب ترجمه شدۀ شرکت سوپراسکوپ (48 داستان)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1404
چکیده
مترجم در ترجمه آثار ادبیات کودک، اقتباسها و خلاقیتهای مختلفی انجام میدهد تا دریابد چه چیزی در آن اثر برای کودک مناسب است و چگونه آن را به مقتضای سن و شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه بیان کند تا درک آن برای کودک آسان گردد. پژوهش حاضر بر آن است که دو داستان منتخب (گربههای اشرافی و گربههای زیر شیروانی و نیز سیندرلا؛ دختر یتیم) از شرکت ... بیشتربررسی نقش ترجمه در اولین نشریات مشهد: مطالعه موردی سه نشریه دانش، الکمال و دبستان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404
چکیده
ترجمهپژوهان تاکنون کمتر به نشریات ادواری توجه نشان دادهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه ترجمه، زبانهای مورد استفاده در ترجمه، محتوای متون ترجمهشده، خاستگاه مترجمان و واکنشهای اجتماعی به ترجمه در سه نشریهی «دانش»، «الکمال» و «دبستان» چاپ مشهد انجام شده است. نتایج نشان داد ترجمه در این سه نشریه، با توجه ... بیشتربررسی ساختار تروما در رُمان برادرِ تنی نوشته دیوید دیوپ از منظر آراء اسلاوی ژیژک
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404
چکیده
بستر ادبیات مملو از مفاهیم و درونمایههایی است که میتواند رُخدادهای اجتماعی و احوالات فردی را به تصویر درآورد. تاثیر تروما بر افراد و جوامع امری است بدیهی و گویای دگرگونیهای هویتی و درونی در بطن واقعیتهای اجتماعی. مقاله حاضر به بررسی رُمان " برادرِ تنی " اثر دیوید دیوپ ، نویسنده معاصر فرانسوی، از منظر آراء تحلیلی اسلاوی ژیژک ، ... بیشترMultisensory Instruction and Beta Oscillations Modification in Vocabulary Retention at Pre-school Level: A QEEG Study
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
چکیده
جهت بررسی تأثیر آموزش زبان چندحسی در سطح پیش دبستانی، از امواج بتا درحین یادآوری واژگان استفاده شد. شش زبان آموز در دو گروه آزمایشی: سنتی و چندحسی قرار گرفتند. مقایسه نتایج قبل و بعد ثبتمغزی به همراه پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که تفاوت معناداری درفرکانس بتا بین گروه ها وجود ندارد. همبستگی معناداری بین میانگین نمره زبانآموزان در پسآزمون ... بیشترReclaiming the Translator’s Agency in AI-Assisted Training: An Approach Based on Self-Regulated Learning
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
چکیده
This study investigated the impact of integrating self-regulated learning strategies into AI-based translation training. Twenty-one undergraduate translation students were divided into control and experimental groups. While both groups used ChatGPT for doing translation tasks, only the experimental group received instruction based on SRL principles. Targeted weekly feedback also played a critical role in guiding students’ learning processes. Translation performance was assessed through pre and posttests using Waddington’s model, and SRL development was measured using the MSLQ and weekly ... بیشترالگوهای خطا در زیرنویسهای آماتور فارسی و محدودیتهای مدل FAR
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404