آموزش زبان
زهره گونی بند شوشتری؛ زهره سادات ناصری
چکیده
با توجّه به اهمّیّت کلاسهای مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد) در این دوران (سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) میپردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصتها و چالشهای برنامة «شاد» و آگاهسازی جامعة آموزشی از راهکارهای ...
بیشتر
با توجّه به اهمّیّت کلاسهای مجازی در دوران کرونا، پژوهش حاضر به بررسی میزان رضایتمندی معلّمان درس زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه، از تدریس در شبکة آموزشی دانشآموزان (شاد) در این دوران (سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) میپردازد. همچنین، بررسی نگرش معلّمان این درس به فرصتها و چالشهای برنامة «شاد» و آگاهسازی جامعة آموزشی از راهکارهای رفع موانع این برنامه از دیگر اهداف پژوهش است. شرکتکنندگان این پژوهش، ۵۵ معلّم زبان انگلیسی در مقاطع متوسطه هستند. این تحقیق به دو روش کمّی و کیفی انجام شده است. بخش کمّی شامل پرسشنامهای است که تلفیقی از چند پرسشنامه در زمینة آموزش مجازی است (روایی پرسشنامه توسّط اساتید گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش کرونباخ آلفا 84/0 محاسبه شد) و بخش کیفی حاوی مصاحبة نیمهساختاریافته است. نتایج نشان میدهد که با استفاده از برنامة «شاد» مسئولیتپذیری و درگیری اولیا با فرآیند یاددهی یادگیری دانشآموزان در این درس افزایش یافته است. شناخته شدن معلّمان توانمند و استفاده از تجارب معلّمان از فرصتهای برنامة «شاد» است. معلّمان، مهمترین چالشها را مطابق انتظار نبودن سرعت انتقال و یادگیری میدانند.