بررسی زباهنگ دل نگرانی معلم: موردی از مدرسان زبان انگلیسی در مؤسسات آموزش زبان

هانیه جاجرمی

دوره 56، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 149-186

https://doi.org/10.22067/lts.2023.80086.1171

چکیده
  ازآنجایی‌که ارتباط عاطفی بین معلّم و شاگرد نقش مهمی در دستاوردهای زبان‌‏آموزان دارد، بررسی عوامل تأثیرگذار در این رابطه از اهمّیّت بالایی برخوردار است. ابراز نگرانی معلّم برای شاگردانش یکی از این عوامل برشمرده می‌‏شود که در گفتمان معلّم تبلور یافته و از طریق فرهنگ‏‌کاوی زبانِ آنان قابل بررسی است. در این پژوهشِ کیفی، زباهنگ ...  بیشتر

طراحی و هنجاریابی پرسشنامۀ انرژی معلّم: گامی به سوی فرادلی

رضا پیش‌قدم؛ شیما ابراهیمی؛ تقی العبدوانی

دوره 56، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22067/lts.2022.78969.1160

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامۀ انرژی معلّم در پرتو مفهوم «فرادلی» است. بدین‌منظور، ابتدا مدرّسان به 5 دستۀ انرژی‌آفرین، انرژی‌افزا، انرژی‌ده، انرژی‌کاه و انرژی‌کُش طبقه‌بندی شدند. سپس براساس آن، مقیاسی متشکل از 30 گویه طراحی شد و جهت سنجش و اعتباریابی آن، با انتشار برخط و نمونه‌گیری در دسترس، 283 زبان‌آموز (170 ...  بیشتر