نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 ، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

گرچه زبان انگلیسی نقش بسزایی در ی دستیابی به دانش و تعاملات بین‌المللی ایفا می‌کند، اما جایگاه مناسبی در چارچوب آموزشی ایران ندارد و این امر منجر به عملکرد ضعیف زبان آموزان شده است. از اینرو، پژوهش حاضر به منظور بررسی مطالعات پژوهشی مربوط به چالش‌ها و کاستی‌های برنامه درسی کنونی آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران انجام شده است. چالش‌ها با توجه به اصول نظریات چندوجهی‌، هوش‌های چندگانه، هویت اجتماعی و اجتماعی-‌فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش،۴۹ مقاله برای بررسی چالش‌ها و کاستی‌های مربوطه انتخاب شدند. چالش‌های نظام آموزشی کنونی زبان انگلیسی در ایران را می‌توان به یازده دسته تقسیم کرد که از مسائل اقتصادی و سیاسی تا موارد ایدئولوژیک و فرهنگی را شامل می‌شود. نه مورد از یازده چالش را می‌توان در چارچوب‌ نظریات ذکر شده توضیح داد. بنابراین، گنجاندن این نظریه‌ها در فرآیند توسعه ی برنامه درسی تاثیر بسزایی در رفع چالش‌ها دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image