ازما، ف.، و رهبری، م. (1394). شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل مؤثر بر کشف فرصتهای شغلی در کاریابیهای غیردولتی. ماهنامة اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، ۶۳، ۱۶۹-۱۸۱.
آهنی تهرانی، م. ج. (1370). انیسالطالبین. ترجمة آدابالمتعلمین خواجه نصیرالدین طوسی. تهران: حاذق.
پیشقدم، ر. (1391). معرفی «زباهنگ» بهعنوان ابزاری تحولگرا در فرهنگکاوی زبان. فصلنامة مطالعات زبان و ترجمه، 4، 47-62.
پیشقدم، ر.، فیروزیان پوراصفهانی، آ.، و طباطبائی فارانی، س. (1396). واکاوی عبارت «نازکردن» و ترکیبهای حاصل از آن در زبان فارسی در پرتو الگوی هَیَجامَد. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18(39)، 67- 152.
پیشقدم، ر.، فیروزیان پوراصفهانی، آ.، و فیروزیان پوراصفهانی، آ. (1399). معرفی زباهنگ مرگمحوری و شادیگریزی از طریق تفحص در گفتمانشناسی «مرگ» در زبان فارسی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 21(49)، 181-206.
پیشقدم، ر.، و ابراهیمی، ش. (در حال چاپ). بررسی زباهنگ بلاتکلیفشدگی با استفاده از عبارات تقابلی دوگانه در پرتو الگوی هایمز. دوفصلنامه پژوهشی علم زبان.
پیشقدم، ر.، و عطاران، آ. (1395). گفتمانشناسی «قسمت» در زبان و فرهنگ مردم ایران. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 17(35)، 129-149.
پیشقدم، ر.، و فیروزیان پوراصفهانی، آ. (1396). تأملی جامعهشناختی پیرامون کاربردهای گفتمانی «نمیدانم» در زبان فارسی در پرتوِ الگوی هایمز. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18(37)، 7-35.
پیشقدم، ر.، و نوروز کرمانشاهی، پ. (1394). ارتباط میان زبان، مذهب و فرهنگ: تحقیق و تدقیقی در کارکردهای لقب حاجی و واژههای وابسته در زبان فارسی. زبانپژوهی، 8(20)، 27-51.
پیشقدم، ر.، و وحیدنیا، ف. (1394). کاربردهای «دعا» در فیلمهای فارسی و انگلیسی در پرتوِ الگوی هایمز. جستارهای زبانی، 6(7)، 1-23.
پیشقدم، ر.، وحیدنیا، ف.، و فیروزیان پوراصفهانی، آ. (1393). نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری نفرین: مقایسة زبانهای فارسی و انگلیسی. مطالعات زبان و ترجمه، 2، 45-72.
جعفری، ب. (1377). ترجمة تحفالعقول. قم: صدوق.
دهخدا، ع. ا. (1373 ). لغتنامة دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رحمانی خلیلی، ا.، ادریسی، ا.، و حسینی امین، ن. (1391). اعتماد اجتماعی، رهاورد هنجارهای دینی و ارزشهای اخلاقی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3(1)، 1-23.
شاکری، م.، برزگر، ک.، و جمشیدی، م. (1398). ارائة الگوی تناسب آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد براساس نظریة دادهبنیاد. نوآوریهای آموزشی، 18(71)، ۳۹-۵۹.
طباطبایی، م. (1384). میزان الحکمه. ترجمة محمد محمدی ریشهری. قم: الحدیث.
ظهیرینیا، م.، و بهروزیان، ب. (1391). مقایسة عوامل مؤثر در ورود زنان و مردان به دانشگاه. زن و جامعه. ۳(4)، 69-8۹.
کوتلاکی، س.، و سعیدی، ز. (1395). ابعاد چند عملکردی آموزش فرهنگ: راهکار عملی و مدل آموزش زبان از منظر منظورشناسی و علم شناخت انسان. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 9(1)، 25-48.
معینیان، ن. (1392). تحلیل نظریة نسبیت زبانی در پرتو شواهد جامعهشناختی و مردمشناختی. مطالعات جامعهشناختی، 6(21)، 73-99.
نوربالا، ا.، روشن، ر.، فقیهزاده، س.، شاکری، ر.، و محمدصالحی، ر . (1386). بررسی سلسلهمراتب ارزشهای دانشجویان دانشگاه شاهد طی سالهای 1377 تا1380. دوماهنامة علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 14(22)، 83-107.
یوسفزاده اربط، ح. (1395). بررسی نقش فرهنگ و زبان در ارتباط میان فرهنگی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 7(4)، 83-104.
Goffman, E. (1971). Relations in public. New York, NY: Harper and Row.
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to systemic functional grammar (2nd Ed.). London, England: Edward Arnold.
Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London, England: McGraw-Hill
Hofstede, G. (2001). Cultures and consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. California, CA: Sage.
Hymes, D. (1967). Models of interaction of language and social setting. Journal of Social Issues, 33(2), 8-28.
Hymes, D. (1972). Models of the interaction of language and social life. In J. J. Gumperz & D. Hymes (Eds.), Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication (pp. 35-71). New York, NY: Holt, Rinehart and Winston.
Keith, K. D. (2011). Introduction to cross-cultural psychology. In K. D. Keith (Ed.), Cross-cultural psychology: Contemporary themes and perspectives (pp. 3-19). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago, CA: University of Chicago Press
Piaget, J. (1953). The origins of intelligence in the child. London, England: Routledge and Kegan Paul.
Piaget, J. (1959). The language and thought of the child. London, England: Routledge and Kegan Paul.
Pishghadam, R., & Ghahari, S. (2012). Fundamental concepts in applied linguistics: A reference book. Tehran: Rahnama.
Pishghadam, R., Derakhshan, A., & Jannati Ataei, A. (2020). An investigation of the cultuling of “Patriarchy” and attitude toward women in Iranian culture: A comparative case study of Iranian movies across two decades. Journal of Women in Culture and Arts, 12(1), 91-115
Richards, J. C., & Schmitt, R. (2002). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (3rd Ed.). London, England: Pearson Education.
Saville-Troike, M. (2003). The ethnography of communication (3rd Ed.). New York, NY: Blackwell.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wardhaugh, R. (2010). An introduction to sociolinguistics. Oxford, England: Wiley-Blackwell.
Yin, R. K. (2010). Qualitative research from start to finish. New York, NY: The Guilford Press.
ارسال نظر در مورد این مقاله