نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا، مشهد، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه، بررسی فرآیندهای شناختی زیربنایی در درک مهارت گوش‌دادن آزمون آیلتس (سیستم زبان انگلیسی آزمون بین‌المللی) است. همچنین این پژوهش با این مسئله می‌پردازد که آیا این فرآیندها از نظر دشواری با هم متفاوت هستند یا خیر. برای این منظور، فهرستی از فرآیندهای شناختی ممکن بر اساس ادبیات تحقیق و همچنین بازخورد و پیشنهادهای آزمون‌دهندگان آماده شد. این چک لیست شامل شش فرآیند شناختی بود. تعداد 310 دانش‌آموز متوسط روبه‌بالا و پیشرفتۀ انگلیسی با نسخه‌ای از مهارت گوش‌دادن آزمون آیلتس مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل آزمون لجستیکی خطی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که ردیابی و دنبال نمودن سرعت گوینده و درک فرم‌های مخفف و خلاصه‌شده، سخت‌ترین موارد برای شنوندگان بود. در مجموع، شش فرآیند شناختی مورد مطالعۀ 72٪ از واریانس دشواری پرسش‌ها را توجیه کرد. پیامدهای این مطالعه برای آزمون‌سازی و آموزش درک گوش‌دادن بحث خواهند شد.

کلیدواژه‌ها

Aitken, K. G. (1978). Measuring Listening Comprehension. English as a Second language. TEAL Occasional Papers, Vol. 2, Vancouver: British Colombia Association Of teachers of English as an Additional language. ERIC Document No. ED 155 945.
Alderson, J. C., & Lukmani, Y. (1989). Cognition and reading: Cognitive levels as embodied in test questions. Reading in a Foreign Language, 5, 253–270.
Anderson, A., & Lynch, T. (2003). Listening (11th ed.). Oxford: Oxford University Press.
Baghaei, P., & Ravand, H. (2015). A cognitive processing model of reading comprehension in English as a foreign language using the linear logistic test model. Learning and Individual Differences, 43, 100-105.
Baghaei, P. & Kubinger, K. D. (2015). Linear logistic test modeling with R. Practical Assessment, Research & Evaluation, 20, 1-11.
Barta, E. (2010). Test takers’ listening comprehension sub-skills and strategies. WoPaLP, 4, 59-85.
Benson C. P. & Hjelt. C. (1978). Listening Competence: A Prerequisite to Communication. Southern Illinois University.
Boyle, J. (1984). Factors affecting listening comprehension. ELT Journal, 38. pp. 34-38.
Buck, G., & Tatsuoka, K. (1998). Application of the rule-space procedure to language testing: Examining attributes of a free response listening test. Language Testing, 15(2), 119–157.
Carroll, J. B. (1972). Defining Language Comprehension: Some speculations. In Language
Chastain, K. (1976). Developing second-language skills: Theory to practice. Rand McNally College Pub. Co.
Comprehension and the Acquisition of Knowledge, (Ed.). J. B. Carroll & R. O. Freedle. Washington, D.C.: Winston.
Clark, H. H. & Clark, E. V. (1977). Psychology and Language, p.43, Harcourt Brace Jovanovich, INC. New York.
Field, J. (1997). Notes on listening: Variability and assimilation. Modern English Teacher.
Field, J. (1998). Skills and strategies: towards a new methodology for listening. ELT Journal, 52(2), 110-118.
Field, J. (2008). Listening in the language classroom. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Fischer, G. H. (1973). The linear logistic test model as an instrument in educational research. Acta Psychologica, 37, 359-374.
Goh, C. C. M., & Aryadoust, V. (2014). Examining the notion of listening subskill divisibility and its implications for second language listening. International journal of listening, 28, 1-25.
Grognet. A., Van Duzer. C. (2002). Listening Skills in the Workplace. Spring Inst. for International Studies, Denver, CO.
Henrichsen, L.E. (1984). Sandhi-variation: A filter of input for learners of ESL. Language Learning, 34(3), 103-126.
Kim, J. (2002). Affective Reactions to Foreign Language Listening Retrospective Interviews with Korean EFL Students. Language Research 38, 117-151.
Kubinger, K. D. (2005). Psychological test calibration using the Rasch model: some critical suggestions on traditional approaches. International Journal of Testing, 5(4), 377-394.
Mair, P., Hatzinger, R., & Mair, M. J. (2014). ERm: extended Rasch modeling [Computer software]. R package version 0.15-4. http://CRAN.R-project.org/package=eRm.
McCarthy. J. (2000). Learning to Listen: Teaching an Active Listening Strategy to Preservice Education Professionals. Topics in Early Childhood Special Education 27(4), 223-231.
Morley, J. (1999). Current Perspectives on Improving Aural Comprehension. Retrieved from http://www.eslmag.com/MorleyAuralStory.htm.
Munby, John. (1983). Communicative Syllabus Design, Cambridge: CUP.
Osgood, C. E. (1986). Mondatok megertese es letrehozasa. In Cs. Pleh (Ed.), Szöveggyőjtemeny a pszicholingvisztika tanulmanyozasahoz (pp.136-168). Budapest: Tankönyvkiado.
Pleh, Cs. (1998). A mondatmegertes a Magyar nyelvben. Budapest: Osiris Kiado.
R Core Development Team. (2015). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria.
Rasch, G. (1960/1980). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Chicago: The University of Chicago Press.
Rayner, K., & Clifton, Jr. Charles. (2002). In D. Medin (Ed), Stevens’ handbook of experimental psychology, memory and cognitive processes. New York: John Wiley & Sons.
Richards, Jack. C. (1983). Listening Comprehension: Approach, Design, Procedure, TESOL Quarterly, Vol. 17, No. 2, pp. 219-240
Richards, J. C. & Schmidt, R. (1985). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics. New York, NY, USA.
Rivers, Wilga M. (1976). Speaking in Many Tongues (Expanded 2nd Edition). Rowley, Mass.: Newbury House.
Rose K. R. & G. Kasper (eds.) (2001). Pragmatics in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Rost, M. (1990). Listening in language learning. Longman: London.
Rost, M. (2002). Teaching and researching listening. London: Longman.
Valette, R.M. (1977). Modern language testing (2nd ed.). New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Willis, J. (1981). Teaching English through English, London: Longman.