رضا پیش قدم؛ شیما ابراهیمی؛ گلشن شکیبایی
چکیده
«سرمایه» یکی از مفاهیم مهم جامعهشناسی است که نشان میدهد چگونه ساختارهای عینی جامعه (قواعد اجتماعی، هنجارها، نقشها، نهادها و ابزارهای فرهنگی) میتوانند بر ساختارهای ذهنی افراد و رفتارهای اجتماعی آنان تأثیر بگذارند. مهمترین سرمایههای مطرحشده عبارتاند از سرمایههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که میتوانند ...
بیشتر
«سرمایه» یکی از مفاهیم مهم جامعهشناسی است که نشان میدهد چگونه ساختارهای عینی جامعه (قواعد اجتماعی، هنجارها، نقشها، نهادها و ابزارهای فرهنگی) میتوانند بر ساختارهای ذهنی افراد و رفتارهای اجتماعی آنان تأثیر بگذارند. مهمترین سرمایههای مطرحشده عبارتاند از سرمایههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که میتوانند بر انگیزه، توجه، رفتار، نگرش و اعتقادات زبانآموز تأثیر بگذارند. از آنجاییکه حواس دروازه ورود به درک جامعة زبانی است و با توجه به ارتباط تنگاتنگ حواس و میزان هیجان زبانآموز، بهنظر میرسد یکی از سرمایههایی که میتوان به سرمایههای دیگر افزود، سرمایة هیجانی-حسی باشد. هدف از جستار حاضر معرفی سرمایة هیجانی-حسی و بررسی رابطة آن با انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی در زبانآموزی موفق است. نتایج نشان میدهند برخورداری بیشتر از هر یک از سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی منجر به افزایش سرمایة هیجانی-حسی در زبانآموز شده که این امر باعث فهم میان ذهنی و تسهیل یادگیری خواهد شد. مدرس میتواند با بهکارگیری این سرمایهها در تدریس، حواس زبانآموز را بیشتر درگیر کرده و با رساندن وی به مرحلة درونآگاهی میزان هیجان مثبت، توجه و انگیزه را در او افزایش دهد. بهنظر میرسد با استفاده از این شیوه، مطالب در ذهن زبانآموز نهادینه خواهد شد و او تمایل بیشتری به ارتباط و مشارکت فعال خواهد داشت.
شیما ابراهیمی؛ اعظم استاجی؛ رضا پیش قدم؛ سیدامیر امین یزدی
چکیده
هیجانات و حواس، نقش بسیار مهمی در یادگیری و آموزش دارند و مدرسان میتوانند از طریق تحریک هیجانات و استفاده از حواس گوناگون بههنگام آموزش زبان دوم برای زبانآموزان موفقتر عمل کنند. لذا ایجاد ارتباطات هیجانی مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس بهمنظور افزایش توان یادگیری، حائز اهمیت زیادی است. «هَیجامَد» ترکیبی از دو واژة «هیجان» ...
بیشتر
هیجانات و حواس، نقش بسیار مهمی در یادگیری و آموزش دارند و مدرسان میتوانند از طریق تحریک هیجانات و استفاده از حواس گوناگون بههنگام آموزش زبان دوم برای زبانآموزان موفقتر عمل کنند. لذا ایجاد ارتباطات هیجانی مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس بهمنظور افزایش توان یادگیری، حائز اهمیت زیادی است. «هَیجامَد» ترکیبی از دو واژة «هیجان» و «بسامد» است که به هیجانات ناشی از حواسی که تحت تأثیر بسامد واژگان قرار دارند، اشاره میکند. در این مقاله برآنیم تا چگونگی تغییر نگرش در یادگیری زبانآموزان غیرفارسیزبان را به هنگام استفاده از الگوی «هَیجامَد» بسنجیم. بدین منظور با استفاده از الگوی هَیجامَد، به 60 زبانآموز غیرفارسیزبان از 16 کشور، در 6 جلسه موضوعات فرهنگی تدریس شد و سپس از آنها مصاحبه گرفته شد و نتایج بهصورت کیفی ارزیابی شد. نتایج بهدست آمده از تحلیل مصاحبهها حاکی از این است که استفاده از الگوی «هَیجامَد» بر نگرش زبانآموزان غیرفارسیزبان، مؤثر است و هرچه هَیجامَد فارسیآموز نسبت به موضوع تدریسشده بیشتر باشد، عملکرد او بهتر خواهد بود. در نتیجه از آنجاییکه این الگو، کیفیت یادگیری زبان فارسی را از طریق ایجاد ارتباط بین فرهنگی، هیجانات زبانآموزان و فعالسازی سطوح مختلف هَیجامَد ارتقا میدهد، بهنظر میرسد میتواند الگوی مناسبی برای تدریس زبان فارسی بهعنوان زبان دوم محسوب شود.