آموزش زبان
زینب کافی؛ مونا طباطبائی یزدی؛ سحر طباطبایی فارانی
چکیده
پژوهش حاضر برای تهیۀ نسخۀ فارسی منشور و اعتبار سنجی مقیاس اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی، با عنایت به رویکردهای اساتید رشتههای گوناگون دانشگاهی، صورت گرفت. ابتدا، ترجمۀ فارسی منشور تهیه شد؛ سپس، با تحلیل دادههای کیفی به بررسی نظرات کتبی و شفاهی اساتید دانشگاهها پرداخته شد. در ادامه، نسخۀ فارسی منشور ذیل چهارمولفۀ تعهد به ...
بیشتر
پژوهش حاضر برای تهیۀ نسخۀ فارسی منشور و اعتبار سنجی مقیاس اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی، با عنایت به رویکردهای اساتید رشتههای گوناگون دانشگاهی، صورت گرفت. ابتدا، ترجمۀ فارسی منشور تهیه شد؛ سپس، با تحلیل دادههای کیفی به بررسی نظرات کتبی و شفاهی اساتید دانشگاهها پرداخته شد. در ادامه، نسخۀ فارسی منشور ذیل چهارمولفۀ تعهد به دانشجو، حرفه، سازمان و جامعه، در قالب 54 گزاره، ارائه گردید. در فاز کمّی، مقیاس 7 مقولهای سنجش اخلاق حرفهای و بر اساس منشور تهیه شده و در اختیار 200 استاد دانشگاه قرار گرفت. دادههای این مرحله با استفاده از مدل مقیاس رتبهبندی راش-اندریچ و به منظور سنجش برازندگی محتوا و تکبعدی بودن ابزار بررسی گردید و ابزاری روا شده و پایا تهیه شد. بدین صورت، 6 آیتم حذف شده و تعداد مقولهها به 5 مقوله کاهش یافت. نهایتا، مقیاس سنجش اخلاق حرفهای در آموزش دانشگاهی با 48 آیتم 5 مقولهای معرفی شد
سحر طباطبایی فارانی؛ رضا پیش قدم؛ سحر مقیمی
چکیده
بدون تردید، مهارت خواندن و درک مطلب یکی از چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی است که نقش مهمی در نشر علم و دانش ایفا میکند و به همین دلیل مورد توجه صاحبنظران است. از میان عوامل مختلفی که بر کیفیت مهارت خواندن و درک مطلب تأثیر میگذارند، اضطراب خواندن در زبان خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهشگران موارد مختلفی همچون رسمالخط ...
بیشتر
بدون تردید، مهارت خواندن و درک مطلب یکی از چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی است که نقش مهمی در نشر علم و دانش ایفا میکند و به همین دلیل مورد توجه صاحبنظران است. از میان عوامل مختلفی که بر کیفیت مهارت خواندن و درک مطلب تأثیر میگذارند، اضطراب خواندن در زبان خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهشگران موارد مختلفی همچون رسمالخط و شیوۀ نگارشی متفاوت، عوامل فرهنگی و ترس از خطا را علل ایجاد اضطراب خواندن در زبان خارجی معرفی کردهاند. در کنار این موارد و با در نظر گرفتن جایگاه حواس و هیجانهای مثبت و منفی در روند یادگیری زبان خارجی، میتوان سطح هیجامد زبانآموز نسبت به محتوای متن را یکی از علل ایجاد اضطراب خواندن در زبان خارجی دانست. هیجامد که ترکیبی از سه مؤلفۀ حس، هیجان، و بسامد است به این نکتۀ مهم اشاره دارد که افراد هیجانهای مختلفی را در اثر تجربههای حسی مختلف در ارتباط با واژگان زبان تجربه میکنند. جستار حاضر میکوشد میزان و ترتیب استفاده از حواس پنجگانۀ زبانآموز برای بالابردن سطح هیجامد و تقویت سرمایههای حسیهیجانی در ارتباط با محتوای متن را، بهعنوان راهکارهایی برای کنترل اضطراب خواندن در زبان خارجی معرفی کند. در نهایت، پیشنهاد میشود پژوهشهای تجربی نیاز است که میزان تأثیرگذاری انواع هیجامد، ترتیب و ترکیب استفاده از حواس برای کنترل اضطراب خواندن بررسی شود.