سمیر حسنوندی؛ اکبر حسابی؛ سعید کتابی
چکیده
انجام پژوهش حاضر از آنجایی ضرورت دارد که بر نقش تعیینکنندۀ اختیارات و محدودیتهای زبانی، کاربردشناختی و شناختی در رخداد همسویی یا ناهمسویی در امر ترجمه تأکید میکند و به ارزیابی چگونگی بازتاب هَستار «دیگری» در ترجمۀ نهادی از گفتمانهای سیاسی میپردازد. مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که بروز همسویی ...
بیشتر
انجام پژوهش حاضر از آنجایی ضرورت دارد که بر نقش تعیینکنندۀ اختیارات و محدودیتهای زبانی، کاربردشناختی و شناختی در رخداد همسویی یا ناهمسویی در امر ترجمه تأکید میکند و به ارزیابی چگونگی بازتاب هَستار «دیگری» در ترجمۀ نهادی از گفتمانهای سیاسی میپردازد. مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که بروز همسویی یا ناهمسویی بین متون مبدأ و برگردانهای نهادی در مورد «دیگری» و تشریح تهدیدهای آن، ناشی از چه انگیزهها و عواملی میتواند باشد؟ با استفاده از «نظریّۀ مجاورت» تعداد 20 نمونه از سخنرانیهای مقام معظّم رهبری در فاصلۀ بین سالهای 1394-1398 را که به تشریح هَستار دیگری و تهدیدهای آن علیه جمهوری اسلامی میپردازند، تحلیل و بررسی شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که برگردانهای نهادی از سخنرانیها و بیانات رهبری از همسویی حداکثری با متون مبدأ برخوردار هستند. بااینوجود، تحلیل دادهها موارد جزئی ناهمسویی در سطح ساختمان «وجهیت» و «وجه» را نشان داد، امّا این موارد تغییرات معنایی فاحشی در کلّیت پارهگفتار پدید نیاوردهاند. در بررسی عوامل و انگیزههای مؤثر در بروز همسویی یا ناهمسویی به این نتیجه رسیدیم که عوامل درونزبانی و عوامل برونزبانی متنوّع از جمله جایگاه سیاسی تولیدکنندۀ متن، نهاد متولی ترجمه و هدف از ترجمه در تعاملی دیالکتیک زمینهای را برای مترجم فراهم میکنند تا بین متون مبدأ و مقصد همسویی یا ناهمسویی ایجاد کند.
سعیده محققیان؛ سعید کتابی
چکیده
جناس که بهمعنای همجنس بودن است به یکسانی دو یا چند واژه در واجهای سازنده با معانی متفاوت اطلاق میشود. علاوه بر ارزش موسیقایی و آهنگینی که جناس به سخن میدهد، لطیفههای آن میتواند یکی از ابزارهای افزایش علاقهمندی و یادگیری زبانآموزان و همچنین ایجاد فضایی شاد در حین آموزش زبان انگلیسی باشد. برای بهرهمندی از چنین منافعی، ...
بیشتر
جناس که بهمعنای همجنس بودن است به یکسانی دو یا چند واژه در واجهای سازنده با معانی متفاوت اطلاق میشود. علاوه بر ارزش موسیقایی و آهنگینی که جناس به سخن میدهد، لطیفههای آن میتواند یکی از ابزارهای افزایش علاقهمندی و یادگیری زبانآموزان و همچنین ایجاد فضایی شاد در حین آموزش زبان انگلیسی باشد. برای بهرهمندی از چنین منافعی، فهم کامل جناس موجود در لطیفهها برای زبانآموزان به نظر الزامی میرسد. پژوهشهای کمی، درک زبانآموزان را از لطیفههای دارای عنصر جناس در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی ایران بررسی کردهاند. از همین رو، پژوهش حاضر با انتخاب یک کلاس شامل 21 دانشجوی سال سوم کارشناسی زبان انگلیسی (دوازده دانشجو از گرایش مترجمی و نُه دانشجوی گرایش ادبیات) و با استفاده از ابزار سنجش، میزان فهم زبانآموزان ایرانی را از این لطیفهها بررسی کرد. نتایج نشان داد که زبانآموزان ایرانی دانش خوبی از واژههای جناس نداشتند و در شناسایی آنها مشکل داشتند. نتایج این پژوهش و راهکارهای ارائهشده، لزوم توجه بیشتر به پرداختن به آموزش درک طنز در برنامههای درسی را یادآور میشود. این امر علاوه بر بالابردن سطح زبانی فراگیران میتواند فضای آموزشی را نیز فرحبخشتر نماید.