نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
گروه زبان انگلیسی و دروس عمومی، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده
چکیده
این پژوهش میکوشد سیاستهای نرمالسازی و پیامدهای آن را در رمان پسران نیکل اثر کولسون وایتهد از منظر دیدگاههای میشل فوکو تحلیل کند. هدف این پژوهش ارائهی خوانشی فوکویی از رمان است که تلاش میکند براساس الگوی سراسربینی نشان دهد چگونه دولت آمریکا از طریق نهادهای آموزشی، قضایی و انضباطی پراکنده در سطح جامعه، به ایجاد جامعهای همگن و یکدست میپردازد که در آن انسانها بهطور کامل نرمالسازی شدهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که جامعه آمریکاییِ بازنماییشده در رمان در دهه ۱۹۶۰ نمونهای شاخص از الگوی جهان مدرن فوکویی است، جهانی که در دل آن، نهادهای گوناگونی چون دارالتأدیب، نظام حقوقی، نیروهای پلیسی و شبکهای از نهادهای اقماری دیگر انسانها را محبوس، کنترل و مدیریت میکنند. این نهادها همگی در تلاشاند سوژههایی سادهنگر، مطیع و فاقد خودآگاهی و تفاوت فردی تولید کنند که هویتشان تنها بهوسیلۀ همگن بودن با دیگر اعضای جامعه معنا مییابد.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله