نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

تصور معلمان از محیط آموزشی ایده‌آل بر سطح انگیزه آنها تاثیرگذار است. این مطالعه به بررسی رابطه بین تصور ذهنی معلمان زبان انگلیسی کودکان و فرسودگی شغلی می‌پردازد. در این پژوهش، داده‌ها به روش ترکیبی و از طریق پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی معلمان و کلاس ایده‌آل آموزش زبان انگلیسی به کودکان از 347 معلم جمع‌آوری شد. همچنین 40 معلم تازه‌کار در مصاحبه‌های گروهی شرکت کردند. یافته‌های کمی نشان داد تصور ذهنی معلمان به طور معناداری دو زیر مولفه فرسودگی شغلی را پیش‌بینی می‌کند. داده‌های کیفی نیز موانع محیطی تحقق تصورات ایده‌آل معلمان را آشکار ساخت. نتایج حاکی از آن است که تصور معلمان زبان انگلیسی از کلاس درس، سازه‌ای پویا و چندبعدی است که تحت تاثیر عوامل زمینه‌ای، سازمانی و فردی قرار دارد. این مطالعه درک ما را از چگونگی تعامل تصورات حرفه‌ای با واقعیت‌های محیط کار را ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image