نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه آموزش زبان انگلیسی، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران
2 دانشیار، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش رابطه بین جریانهای انگیزشی هدایتشده (DMCs) و اضطراب کلاس زبان انگلیسی (ELCA) را در زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) و زبان دوم (ESL) بررسی میکند. دادههای کمی از ۱۴۰ شرکتکننده و کیفی از ۲۰ مصاحبه جمعآوری شد. نتایج نشان داد که بین جریانهای انگیزشی هدایتشده و اضطراب کلاس رابطه منفی معناداری وجود دارد. زبانآموزان ESL به دلیل مواجهه بیشتر با زبان و انگیزه یکپارچه، اضطراب کمتری داشتند. حمایت معلمان، اهداف یادگیری و عوامل محیطی نیز بر کاهش اضطراب و افزایش انگیزه تأثیر داشتند. همچنین، یادگیری مبتنی بر هدف و تعاملات اجتماعی در محیطهای آموزشی انگیزه پایدار را تقویت کرده و اضطراب را کاهش میدهد. این پژوهش بر اهمیت محیطهای یادگیری هدفمحور تأکید دارد که به بهبود انگیزه و کاهش اضطراب کمک میکنند و یافتههای مفیدی برای معلمان و طراحان برنامههای درسی ارائه میدهد.
کلیدواژهها
- Directed motivational currents
- English language classroom anxiety
- vision-driven Motivation
- goal-oriented learning
- educational strategies
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله