نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان مؤلفههای هوش هیجانی و تأمل عمیق با فرسودگی شغلی در میان معلمان زبان انگلیسی و تأثیر سطح تحصیلات آنها در این متغیرهاست. نمونه آماری این مطالعه متشکل از125 نفر از معلمان زبان انگلیسی بود که در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان انگلیسی در استانهای کردستان و همدان در حال تدریس بودند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی، تأمل عمیق معلمان و هوش هیجانی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هوش هیجانی و تأمل عمیق بهطور منفی و معناداری با فرسودگی شغلی رابطه دارند. همچنین تعدادی از مؤلفههای هوش هیجانی و تأمل عمیق با مؤلفههای فرسودگی شغلی رابطه معنادار و معکوسی داشتند. بعلاوه نتایج این مطالعه تفاوتهای معناداری را در میان سطح هوش هیجانی معلمان با توجه به سطح تحصیلات آنها نشان داد؛ اما هیچ تفاوت معناداری در میزان فرسودگی شغلی و تأمل عمیق معلمان نسبت به سطح تحصیلات آنها یافت نشد. با توجه به نتایج این تحقیق، پیشنهاد میشود برنامههایی در جهت توسعه مهارتهای هوش هیجانی و تأمل عمیق برای معلمان زبان انگلیسی برگزار شود تا معلمان بتوانند مهارتهای خود را بهمنظور پیشگیری از فرسودگی شغلی افزایش دهند.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله