مسعود ذوقی
چکیده
با توجّه به فقر پژوهشی در تحقیقات طولی آموزش زبان انگلیسی در زمینۀ ترکیب روانشناسی مثبت و منفی، مطالعۀ کنونی با هدف بررسی خط سیر و نقش میانجیگری لذّت زبان خارجی و بیانگیزشی یادگیری در رابطۀ بین حس تعلق با عملکرد درسی زبان انگلیسی اجرا گردید. نمونۀ این پژوهش به تعداد 557 دانشجو ترم اوّل دانشگاهی از رشتههای غیر زبان انگلیسی بهوسیلۀ ...
بیشتر
با توجّه به فقر پژوهشی در تحقیقات طولی آموزش زبان انگلیسی در زمینۀ ترکیب روانشناسی مثبت و منفی، مطالعۀ کنونی با هدف بررسی خط سیر و نقش میانجیگری لذّت زبان خارجی و بیانگیزشی یادگیری در رابطۀ بین حس تعلق با عملکرد درسی زبان انگلیسی اجرا گردید. نمونۀ این پژوهش به تعداد 557 دانشجو ترم اوّل دانشگاهی از رشتههای غیر زبان انگلیسی بهوسیلۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. با تکیه بر روش تحقیق پیمایشی طولی، دادهها در سه دورۀ زمانی مختلف در طول یک ترم تحصیلی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری «منحنی رشد پنهان» نشان داد که کاهش معنیداری در لذّت زبان خارجی و افزایش معنیداری در بیانگیزشی یادگیری در طول ترم تحصیلی در درس زبان پیشدانشگاهی بین شرکتکنندگان این تحقیق وجود داشت. درحالیکه همبستگی حس تعلق با میزان اوّلیۀ بیانگیزشی یادگیری زبان منفی بود، حس تعلق با میزان اوّلیۀ لذّت زبان خارجی همبستگی مثبت داشت. تأثیر غیرمستقیم حس تعلق در محیط کلاس بر عملکرد درسی زبان با میانجیگری لذّت زبان خارجی و بیانگیزشی یادگیری معنیدار گزارش شد؛ این در حالی بود که بدون متغیرهای میانجی تأثیر مستقیم حس تعلق در محیط کلاس بر عملکرد درسی زبان معنیدار نبود. یافتههای این پژوهش دارای کاربردهای آموزشی مهمی است که مورد بحث قرار گرفته است.