آموزش زبان
میترا زراعت پیشه؛ فرناز فرخ علایی؛ فرناز برادران فرشچی
چکیده
پژوهش بینرشتهای حاضر به بررسی فعّالیّتهای ارتعاشی مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب میپردازد. سینفر زبانآموز سطح متوسّط (15 مرد،15 زن) در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان آزمون خواندن و درک مطلب را جواب دادند درحالیکه ارتعاشات مغزی آنها با استفاده از دستگاه «الکتروانسفالوگرافی کمّی» (QEEG) اندازهگیری ...
بیشتر
پژوهش بینرشتهای حاضر به بررسی فعّالیّتهای ارتعاشی مغزی نسبت تتا / بتا (TBR) حین انجام آزمون خواندن درک مطلب میپردازد. سینفر زبانآموز سطح متوسّط (15 مرد،15 زن) در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان آزمون خواندن و درک مطلب را جواب دادند درحالیکه ارتعاشات مغزی آنها با استفاده از دستگاه «الکتروانسفالوگرافی کمّی» (QEEG) اندازهگیری میشد. نتایج تحقیق نشان داد تفاوتهای معناداری بین مقادیر TBR (شاخص توجّه) قبل و در حین انجام آزمون خواندن وجود دارد. بهطور مشابه، یافتههای توپوگرافی کاهش قدرت TBR در مناطق Fz و Pz مغز در حین انجام آزمون خواندن را نشان میدهد که بیانگر نقش مهم آزمون درک مطلب استنتاجی در افزایش توجّه داخلی است. این مطالعه برای تمام محقّقان رشتۀ آموزش جهت استفاده از رویکردهای بینرشتهای و در نظر گرفتن اهمّیّت آزمونهای خواندن و درک مطلب به منظور افزایش توجّه مفید است.