سعید خزایی؛ علی درخشان؛ مریم کیانپور
چکیده
هدف این پژوهش بررسی عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در زبانآموزی با اهداف پرستاری است. در سال تحصیلی 1400، این پژوهش مداخلهای با طرح موازی در فاز کمّی به تلفیق دورههای آزاد انبوه برخط با رباتهای اجتماعی پرداخت تا عاملیت انواع این دورهها را در آموزش فارسی با اهداف پرستاری بررسی کند. شرکتکنندگان در ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در زبانآموزی با اهداف پرستاری است. در سال تحصیلی 1400، این پژوهش مداخلهای با طرح موازی در فاز کمّی به تلفیق دورههای آزاد انبوه برخط با رباتهای اجتماعی پرداخت تا عاملیت انواع این دورهها را در آموزش فارسی با اهداف پرستاری بررسی کند. شرکتکنندگان در سه گروه مورد در تعامل با ربات اجتماعی به تمرین مهارتهای خوانداری و نوشتاری پرداختند. بعد از هر جلسه تمرین، پیشرفت خوانداری و نوشتاری شرکتکنندگان ارزشیابی شد. فاز کیفی پژوهش با انجام مصاحبة متمرکز شکل گرفت. دادههای کمّی از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرّر و دادههای کیفی به شیوة مضمونمحور تحلیل شد. یافتههای پژوهش از عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در آموزش فارسی با اهداف پرستاری حکایت داشت. از نگاه شرکتکنندگان، راهبری یاددهنده همنیاز نقشآفرینی فعّال فراگیران در تمرین زبان با اهداف پرستاری به کمک دورههای آزاد انبوه مبتنی بر ربات اجتماعی بود. نتایج این پژوهش میتواند برای دستاندرکاران زبانآموزی دانشگاهی مفید باشد.
جلیل فتحی؛ علی درخشان؛ داود ابراهیمی گلهدار
چکیده
با توجّه به اهمّیّت نقش معلّمان در بهبود کیفیّت آموزش و یادگیری، توجّه بسیاری از محقّقان به بررسی متغیرهای مربوط به معلّمان معطوف گردیده است. در همین راستا، این تحقیق بهمنظور بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی معلّمان زبان انگلیسی در ایران انجام گردید. بهطور دقیقتر، در این پژوهش نقش پیشبینیکنندۀ مؤلفههای خوشبینی ...
بیشتر
با توجّه به اهمّیّت نقش معلّمان در بهبود کیفیّت آموزش و یادگیری، توجّه بسیاری از محقّقان به بررسی متغیرهای مربوط به معلّمان معطوف گردیده است. در همین راستا، این تحقیق بهمنظور بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی معلّمان زبان انگلیسی در ایران انجام گردید. بهطور دقیقتر، در این پژوهش نقش پیشبینیکنندۀ مؤلفههای خوشبینی تحصیلی معلّمان شامل تأکید تحصیلی، اعتماد معلّم و کارآمدی معلّم بر درک معلّمان از کارآمدی خود مورد بررسی قرار گرفت. متغیر خودکارآمدی معلّم نیز از نظر عملیاتی شامل مؤلفههای مشارکت دانشآموز، فعّالیّتهای آموزشی و مدیریّت کلاس در نظر گرفته شد. بهمنظور تحقّق اهداف این پژوهش، تعداد 335 معلّم زبان انگلیسی از نقاط مختلف ایران برای پُر کردن پرسشنامههای «خوشبینی تحصیلی» و «خودکارآمدی» بر اساس نمونهگیری طبقهای و خوشهای انتخاب شدند. برای بررسی فرضیّههای طراحیشده از «مدل معادلات ساختاری» استفاده گردید. نتایج اجرای تحلیل عاملی تأییدی بر روی دادهها، برازشِ ابزارهای به کار برده شده و هم مدل ساختاری را تأیید نمود. بهعلاوه با استفاده از روش «ضریب همبستگی پیرسون»، همبستگیهای اکتشافی بین متغیرها مشخص گردید و برای تعیین میزان قدرت پیشبینی مؤلفههای خوشبینی تحصیلی بر خودکارآمدی معلّمان از «تحلیل مسیر» استفاده گردید. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که بین خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی معلّمان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافتهها مشخص گردید که مؤلفههای تأکید تحصیلی، اعتماد معلّم و کارآمدی معلّم میتوانند بهطور قابل توجّهی خودکارآمدی معلّمان را پیشبینی نمایند. یافتههای این تحقیق میتواند پیامدهای قابل توجّهی برای معلّمان زبان انگلیسی، اساتید مراکز تربیتمعلّم و محقّقان این حوزه داشته باشد.