علی رئیسی؛ منوچهر جعفری گوهر؛ بهزاد قنسولی؛ امیر رضا نعمت تبریزی
چکیده
پدیدۀ فرسایش زبانی بهعنوان مانع مهمی در روند یادگیری زبان، به مفهوم فراموشی و اُفت مهارتهای زبانی بوده که براثر نبود تماس زبانی و یا دوری از محیطهای آموزشی به وجود میآید. در مهارتهای تولیدی، جنبههای متفاوتی ازجمله میزان دقّت، روانی و پیچیدگی مورد هدف این پدیده قرار میگیرند. این مقاله به بررسی تأثیر فرسایش ...
بیشتر
پدیدۀ فرسایش زبانی بهعنوان مانع مهمی در روند یادگیری زبان، به مفهوم فراموشی و اُفت مهارتهای زبانی بوده که براثر نبود تماس زبانی و یا دوری از محیطهای آموزشی به وجود میآید. در مهارتهای تولیدی، جنبههای متفاوتی ازجمله میزان دقّت، روانی و پیچیدگی مورد هدف این پدیده قرار میگیرند. این مقاله به بررسی تأثیر فرسایش زبان خارجی بر میزان دقّت، روانی و پیچیدگی مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی میپردازد. به این منظور، در پژوهش حاضر 37 نفر از فراگیران زن و مرد زبان انگلیسی در بازۀ سنی 18 تا 35 سال و با سطح مهارت گفتاری متوسط و پیشرفته بر اساس روش «نمونهگیری در دسترس» انتخاب شدند. همچنین جهت ارزیابی توانایی صحبت کردن شرکتکنندگان، از آزمون آزمایشی «آیلتس» در قالب موضوعات مختلف در چهار مرحلۀ پژوهش و در طیّ یک دورۀ نُهماهه (در ابتدای مطالعه، سه ماه، شش ماه و نه ماه پس از قطع فرایند یادگیری زبان) استفاده شد. برای پاسخ به سؤالات تحقیق، از آزمون «ANOVA» با مدل اندازهگیری مکرّر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد فرسایش، تأثیر قابل توجّهی بر متغیر پیچیدگی دارد. همچنین از نظر دقّت زبانی نیز اختلاف معنیداری در هر چهار مرحلۀ مطالعه مشاهده گردید. بهطور مشابه، در ارتباط با متغیر روانی کلامی، نتایج حکایت از تأثیر قابل توجّه فرسایش بر این جنبه از گفتار دارد. افزون بر این، نتایج مربوط به اندازۀ اثر نشان میدهد که فرسایش، بیشترین تأثیر را بر روانی و کمترین تأثیر را بر دقّت گفتار دارد. درمجموع، نتایج نشانگر آسیبپذیری قابل توجّه کلّیۀ جنبههای مهارت صحبت کردن در مقابل فرسایش زبانی است.
منوچهر جعفری گهر؛ افسر روحی؛ مجید قلیچی
چکیده
با الهام از یافتههای مربوط به نقش عبارتها در رشد زبانی٬ پژوهش حاضر تأثیر آموزش مقابلهای بازترکیب عبارتها بر فراگیری ساختارهای دستوری منطبق با مراحل دستوری (نحوی) نظریة پردازشپذیری را مورد بررسی قرار داد. به تعبیر دقیقتر، هدف این پژوهش بررسی پیشبینی فرضیة تعلیمپذیری بود مبنی بر اینکه آموزش فقط زمانی مؤثر است که به یک ...
بیشتر
با الهام از یافتههای مربوط به نقش عبارتها در رشد زبانی٬ پژوهش حاضر تأثیر آموزش مقابلهای بازترکیب عبارتها بر فراگیری ساختارهای دستوری منطبق با مراحل دستوری (نحوی) نظریة پردازشپذیری را مورد بررسی قرار داد. به تعبیر دقیقتر، هدف این پژوهش بررسی پیشبینی فرضیة تعلیمپذیری بود مبنی بر اینکه آموزش فقط زمانی مؤثر است که به یک مرحله بالاتر از سطح دانش فعلی زبانآموزان مربوط شود. برای این منظور، سه گروه از فراگیران زبان انگلیسی از بین گروه بزرگتری از زبانآموزان انتخاب شدند. به یک گروه آموزش مقابلهای در رابطه با مفهوم و ساختار عبارتهای زبان فارسی و انگلیسی داده شد، در حالیکه گروه دوم همین آموزش را فقط به زبان انگلیسی دریافت کرد و گروه سوم بهعنوان گروه مقایسه در نظر گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مخصوصاً از نوع مقابلهای آن بهطور معنیداری به فراگیری مراحل دستور زبان ارائهشده در نظریة پردازشپذیری در تولید شفاهی و نوشتاری کمک کرد و پیشبینی فرضیة تعلیمپذیری را نقض نمود. تفسیر نظری نتایج در قسمت بحث و بررسی پایانی ارائه میشود.