Document Type : Research Article

Authors

Department of English, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The philosophy of absurd was presented by Albert Camus, Jean Paul Sartre and other philosophers of the 20th century. This philosophy affected the lives of modern man and when entered into the world of literature, shaping the literature of absurd. Absurd literature created a sense of nothingness and waiting for a savior. To understand the idea of absurd in the world of Samuel Becket and Gholamhosein Saa’edi, we chose two works written by these two great writers. This article presents a comparative study of Waiting for Godot by Becket and The Best Dad of the World by Saa’edi. In this research, the characters of these two plays are analyzed based on Albert Camus’ philosophy of absurd. Based on the content of the two works, concepts of waiting, need, pain and death are discussed. Then, the meaning of absurd man is clarified in these two works and the issue of death and its reflection on absurd man’s attitude is discussed based on Camus’ ideas. In addition, we studied the concept of waiting to find hopeless hopes in the lives of the characters in the two plays. The findings of the study showed that the concept of absurdity and nothingness can be seen throughout these plays and the need for finding hope in life is useless. At the same time, all the characters of the play are waiting for a savior to find a way for hope but we realize that this is not fulfilled.

Keywords


کتاب‌نامه
اسلین، م. (1388). تئاتر آبسورد (م. کلانتری، و م. وفایی، مترجم). تهران، ایران: انتشارات کتاب آمه.
اشرفی، ف. (1383). رمآن‌های فلسفی آلبرکامو. رشد آموزش زبان و ادب فارسی، 72، 25-23.
براهنی، ر. (1347). سه یادداشت درباره چشم براه گودو. آرش فروردین، 3(3). 16-5
بکت، س. (1356). در انتظار گودو (ن. دریابندری، مترجم). تهران، ایران: انتشارات فرانکلین.
پولیتزر، ه. (1357). فرانتس کافکا و آلبرکامو (ص. حسینی، مترجم). نگین. 162، 26-24.
پیک، ژ. (1382). تحلیلی بر نمایشنامه ی در انتظار گودو (م. عابدینی ‌فرد، مترجم). کارنامه، 36، 71-66
جهاندیده، م. (1388). نقد کتاب نقش امپریالیسم و فلسفۀ پوچی در نمایشنامه در انتظارگودو. گلستانه. 102، 91-90
رحیمیان شیرمرد، م. (1392). معمای تفسیر در آثار ساموئل بکت بر اساس رهیافت های تئودور آدورنو مبنی بر تفسیر هنری. کیمیای هنر، 6، 50-35.
رضایی، ق. و صافیان، م. ج. (1392). مطالعه و تاملی بر رویکرد آلبرکامو به معنای زندگی. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 69، 78-63
ساعدی، غ. ح. (1344). بهترین بابای دنیا. تهران، ایران: انتشارات نیل.
صالحی مازندرانی، م. ر. و گپانچی، ن. (1397). پژوهشی در تطبیق گفتاشنود نمایشی «صندلی»های اوژن یونسکو، «زاویه» غلامحسین ساعدی و «یا طالع الشجره» توفیق الحکیم. کاوش نامۀ ادبیات تطبیقی، 29، 147-125
صالحی مازندرانی، م. ر، و گپانچی، ن. (1390). واکاوی مفهوم تئاتر پوچی اروپا در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی. نقد ادبی،  16، 126- 105
عباسی، ع. (1393). پژوهشی بر چگونگی زایش معنا از خلال ساختار روایی در بیگانه. مطالعات زبان و ترجمه، 18، 39-25.
علی آبادی، ه. (1368). تئاتر، سیری در زندگی و آثار آلبر کامو، درام‌نویس معاصر فرانسوی. هنر، 17، 263-242.
کامو، آ. (1349).  فلسفۀ پوچی (م. ح. غیاثی، مترجم). تهران،‌ ایران: انتشارات پیام.
کامو، آ. (1382). افسانۀ سیزیف (ع. صدوقی، م. ع. سپانلو و ا. افسری، مترجم). تهران،‌ ایران: نشر دنیای نو.
کوثری. م. (1377). جامعه‌شناسی گونه های ادبی. علوم اجتماعی، 10، 138-109.
محمدی فشارکی، م. و هاشمی زاده، ر. (1393). تحلیل داستان گدای ساعدی بر اساس اصول و ویژگی های مکتب اگزیستانسیالیسم. متن پژوهی ادبی، 60، 124-105
میرمحمدی، ک. (1390). زمان‌شناسی نمایشنامۀ در انتظارگودو. تئاتر، 46، 122-105.
ورقائیان، ن. (1388). کتاب: پانتومیم‌های سامویل بکت و غلامحسین ساعدی. گلستانه، 90, 88-103 .
Beckett, S. (1954). Waiting for Godot: Tragicomedy in 2 acts. New York, NY: Grove Press.
Camus. A, (1955). The myth of Sisyphus and other essays. London, England: H. Hamilton
Payne. M. (1992). Discussion of the absurd in Albert Camus’s novels essays and journals. (Unpublished master’ thesis), University of Tennessee, Tennessee, TN.
CAPTCHA Image