Document Type : Research Article

Authors

Department of French Language Teaching, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

attention of many language education scholars over the past few decades. For these scholars, teaching/learning process is a phenomenon which is formed in the context of society and is controlled by cultural factors and variables, which is the reason why the effects of cultural variables on teaching/learning process cannot be overlooked. The current research aims to study the cultural characteristics of Iranian language learners on the one hand, and explore the possibility of changing these cultural characteristics on the other hand. In order to achieve the research goals and find an efficient, practical pattern in French language teaching/learning process. More specifically, this article examines the effects of employing a network thinking approach on the learning culture of Iranian language learners through Hofstede’s cultural dimensions theory. This research was conducted on 48 undergraduate students of French Language and Literature at Hakim Sabzevari University in the academic year of 2018-2019 using a quasi-experimental method. To examine the elements of learning culture among students, a self-administered questionnaire based on Hofstede’s cultural dimensions was used. The results showed a statistically significant difference in power distance, individualism/ collectivism, masculinity/ femininity, and long-term orientation/short-term orientation and indicated no statistically significant difference in uncertainty avoidance between treatment and control groups. Nonetheless, the research findings suggested that using the network thinking approach could significantly affect Hofstede’s cultural dimensions. It was also found that employing this method can pave the way for gradually changing language learners’ learning culture.

Keywords

امانی ساری بگلو، ج.، لواسانی، م. غ.، اژه ای، ج.، و خضری آذر، ه. (1390). رابطه ارزش­های فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 5(1)، 1-10.
پیش­قدم، ر.، و ابراهیمی، ش. (1399). زباهنگ: رویکردی نوین در بررسی  ژن‌های فرهنگی ایرانیان. امریکا: آمازون.
رسولی، م. ر. (1393). الگوی ساختاری رابطه ارزش­های فرهنگی و باورهای شناختی با میزان استفاده از اینترنت بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 28، 105-77.
عارفی، م.، و حاجی خواجه لو، ص. ر. (1398). وضعیت ابعاد محیط فرهنگی در دانشکده­های علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران بر اساس ابعاد چهارگانه مدل هافستد. پژوهش در نظام های آموزشی، 4(11)، 81-59.
علوی، م.، و تمیمی، م. (1393). بررسی رابطة بین فرهنگ و ابعاد شناختی یادگیری گروهی. پژوهش­های زبانشناختی در زبان­های خارجی، 4(2)، 341-372.
فاضلی، ن. (1382). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا. نامة انسان­شناسی، 1(3)، 93-132.
قلی‌پور، آ.، طهماسبی، ر.، و نرگسیان، ع. (1390). احساسات در سازمان­های دولتی بر اساس مدل مطالعات فرهنگی گلوب.  دانشور رفتار، 1(47)، 113-132.
محقق محجوبی، ف.، پیش­قدم، ر.، و حسینی فاطمی، آ. (1394). بررسی جامعه­شناختی کارکردهای سکوت در متون دینی، ادبی و ضرب المثل­های فرهنگ ایرانی با رویکردی میان­رشته­ای در آموزش زبان انگلیسی. مطالعات زبان و ترجمه، 4، 51-26.
مقیمی، م. (1388). سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی. تهران،ایران: انتشارات ترمه.
منصوری سپهر، ر.، مطیعی، ح.، شکرریز، ج.، و نجاتی، و. (1392). بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسش­نامه ارزش­های فرهنگی سازمان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 5(15)، 57-71.
نجاتی، و. (1393). طراحی معماهای اجتماعی- شناختی برای سنجش ارزش­های فرهنگی و بررسی روایی آن. تحقیقات فرهنگی ایران، 7(1)، 51-68.
نورانی، خ.، زندی، ب.، سرمدی، م.ر.، و سراجی، ف. (1396). ویژگی­های فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 17، 98-85.
 
Akour, I. (2006). Factors influencing faculty computer literacy and use in Jordan: A multivariate analysis. (Unpublished doctoral dissertation). Louisiana Tech University, Louisiana, LA.
Bruner, J. (1996). The culture of education. Cambridge, England: Harvard University Press.
Carette, E., Carton, F., & Vlad, M. (2011). Diversités culturelles et enseignement du français dans le monde, Le projet CECA [Cultural diversity and French language teaching in the world: CECA project]. Paris, France : Presses Universitaires de Grenoble.
Cordina Contiu, L., Rozalia Gabor, M., & Stefanescu, D. (2012). Hofstede’s cultural dimensions and students’ability to develop an entrepreneurial spirit. Social and Behavioral Sciences, 46, 5553-5557.
Cortazzi, M., & Jin, L. (1996). Cultures of learning: Language classrooms in China.In H. Coleman (Ed.), Society and the language classroom (pp.169-206). Cambridge, England: CUP.
Cortier, C. (2005). Cultures d’enseignement/cultures d’apprentissage: Contact, confrontation et co-construction entre langues-cultures [Teaching culture/ learning culture: contact, confrontation, and co-construction between languages and cultures]. Ela. Études de Linguistique Appliquée, 140, 475-489.
Couet-Butlen, M., & Bouguennec, Ch. (27/06/2003). Explorer un univers d’auteur [Exploring the author’s world]. Retrieved from http://www.cndp.fr/crdp-creteil/telemaque/document/univers-auteurs2.htm
Debono, M. (2011). Pour une pédagogie du conflit en Chine ? [Conflict pedagogy in China]. Synergies Chine, 6, 127-140.
Demougin, F. (2008). Continuer la culture: le littéraire et le transculturel à l’oeuvre en didactique des langues [Continuing culture  the literature and transculture present in language teaching]. Ela. Études de Linguistique Appliquée, 152, 411-428.
Devanne, B. (2004). L’aide à la lecture (1) [Reading Aid (1)]. In La lecture et la culture litteraires au cycle des approfondissements: Acte de l'université d'automne Clermont-Ferrand - Royat (pp. 75-77) [Literary reading and culture in high school: the Conference proceedings of Clermont-Ferrand University]. Paris, France: Canopé-CRDP de Versailles.
Hofstede, G. (1986). Cultural differences in teaching and learning. International Journal of Intercultural Relations, 10, 301-320.
Hofstede, G. (2001). Cultures consequanece (2nd ed.). London, England: Sage.
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture2(1), 1-26.
Hofstede, G., & Bond, M. H. (1988). The Confucius connection: From cultural roots to economic growth. Organizational Dynamics, 16, 4-21.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkove, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York, NY: McGraw Hill.
House, R. J., Javidan, M., Hanges, P.J., & Dorfman, P.W. (2002). Understanding cultures and implicit leadership theories across the globe: An introduction to project GLOBE, Journal of World Business, 37, 3-10.
Morse, K. (2003). Does one size fit all? Exploring asynchronous learning in a multicultural environment. Journal of Asynchronous Learning Networks7(1), 37-55.
Parrish, P., & Linder-VanBerschot, J. (2010). Cultural dimensions of learning: Addressing the challenges of multicultural instruction. The International Review of Research in Open and Distributed Learning11(2), 1-19.
Peltier, M. (2008). Lire des romans historiques au quotidien [A daily reading of the historical novels]. Bourgogne :CRDP.  
Rao, P. (2011). E‐learning in India: The role of national culture and strategic implications. Multicultural Education & Technology Journal, 5, 129 – 150.
Tauveron, C., (2004). La lecture et la culture littéaire au cycle des approfondissments: Fonctions et nature des lectures en réseaux [Literary reading and culture in high school : the functions and nature of network reading]. In La lecture et la culture litteraires au cycle des approfondissements: Acte de l'université d'automne Clermont-Ferrand - Royat (pp.72-74) [Literary reading and culture in high school: the Conference proceedings of Clermont-Ferrand University]. Paris, France: Canopé-CRDP de Versailles.
Tauveron, C., & Sève, P. (1999). Interpréter, comprendre, apprécier la littérature dans et par la confrontation des textes: Trois lectures en réseau à l'école [The interpretation, comprehension, and appreciation of literature through comparing the texts: three network readings at school]. Repères, Recherches en Didactique du Français Langue Maternelle, 19, 103-138.
Trompenaars, F. (1993). Riding the waves of culture. London, England: Nicholas Brealey.
Wang, J. (2013). Culture d’apprentissage chinoise et française, quelques points communs et différences [Chinese and French learning cultures: Similarities and differences]. Synergies Chine, 8, 151-162.
CAPTCHA Image