افروز آرینفر؛ پرویز مفتون؛ غفور رضایی
چکیده
با توجّه به رشد فناوریهای نوین در امر آموزش، تحقیق و توسعه بیشتر در این زمینه میتواند موجب شناسایی روشهای نوین آموزشی برای تهیهکنندگان مطالب درسی و معلّمان شود. ازآنجاییکه هدف معلّمان بالا بردن سطح توجّه، آگاهی و یادگیری زبانآموزان است، پژوهش حاضر به بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد ...
بیشتر
با توجّه به رشد فناوریهای نوین در امر آموزش، تحقیق و توسعه بیشتر در این زمینه میتواند موجب شناسایی روشهای نوین آموزشی برای تهیهکنندگان مطالب درسی و معلّمان شود. ازآنجاییکه هدف معلّمان بالا بردن سطح توجّه، آگاهی و یادگیری زبانآموزان است، پژوهش حاضر به بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد متفاوت آموزش زبان انگلیسی میپردازد. بدین ترتیب زبانآموزان در چهار گروه آزمایشی، ساختارهای زبانی مورد نظر را با دو رویکرد «شناختی» و «محیطی» بهصورت گفتاری و نوشتاری آموزش دیدند و میزان توجّه آنها به بازخورد غیر صریح معلّم و یادگیری آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعۀ آماری شامل 120 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علمیکاربردی در تهران بود. ابزار مورد نیاز جهت گرداوری دادهها شامل مشاهده، مصاحبه و یک آزمون از ساختارهای مورد نظر بود. نتایج آماری تحقیق نشان داد که رابطۀ معناداری بین میزان توجّه زبانآموزان و رویکرد شناختی وجود دارد، امّا رویکرد محیطی در یادگیری ساختارهای مورد نظر تأثیرگذارتر بوده است. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که حالت ارائۀ مواد آموزشی بهصورت گفتاری و نوشتاری تأثیر متفاوتی بر میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان ندارد. رویکرد محیطی بهعنوان یک روش آموزشی جدید محیط محور که به ابزار کمکآموزشی موجود در محیط و تعامل زبانآموزان با آنها تأکید دارد میتواند بهعنوان یک نوآوری در آموزش کشور مورد استفاده قرار گیرد.
سپیده میرزائی؛ پرویز مفتون؛ پرویز بیرجندی
چکیده
پژوهش حاضر بر آن است تا ارتباط بین یکی از جنبههای اصلی نظریه اجتماعیفرهنگی ویگوتسکی (1978)، یعنی واگویه را، با استدلال منطقی و دستاورد زبانی دانشجویان ایرانی بررسی کند. این ارتباط مبتنی بر تعاملی پویا بین قدرت استدلال منطقی و واگویة دانشجویان وهمچنین ارتباط هریک از این ساختارها با دستاورد زبانی آنهاست. برای دستیابی به هدف پژوهش، ...
بیشتر
پژوهش حاضر بر آن است تا ارتباط بین یکی از جنبههای اصلی نظریه اجتماعیفرهنگی ویگوتسکی (1978)، یعنی واگویه را، با استدلال منطقی و دستاورد زبانی دانشجویان ایرانی بررسی کند. این ارتباط مبتنی بر تعاملی پویا بین قدرت استدلال منطقی و واگویة دانشجویان وهمچنین ارتباط هریک از این ساختارها با دستاورد زبانی آنهاست. برای دستیابی به هدف پژوهش، 200 دانشجوی زبان انگلیسی از دانشگاههای مختلف ایران پرسشنامههایی را تکمیل کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد سه بخش از فعالیتها (استنباط، استنتاج و ارزشیابی استدلالهای منطقی) را از پرسشنامه «ارزیابی تفکر انتقادی واتسون گلیزر»ش (2010) انجام دهند. علاوه بر این، از آنها خواسته شد به پرسشنامة «واگویه» طراحیشده توسط سیگریست (1995) پاسخ دهند. برای بررسی دستاورد زبانی، از شرکتکنندگان خواسته شد معدل خود را ذکر کنند. مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل مدل براساس دادهها انجام شد. برای تعیین ناپیوستگیهای شناساییشده در مدل، هر مسیر که نمایانگر روابط علی و معلولی است بهطور مجزا بررسی شد. دادهها، پیشبینیهای نظری در مورد رابطه بین استدلال منطقی و واگویة دانشجویان را تأیید میکنند. بهعلاوه، تحلیل دادهها نشان داد که واگویه دانشجویان با سه زیرمجموعة استدلال منطقی همبستگی مثبت و قدرت پیشبینی خوبی برای آنها دارد. علاوه بر این، سه مؤلفة استدلال منطقی به شکل مؤثر و مثبتی میزان دستاورد زبانی دانشجویان ایرانی را پیشبینی میکنند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که واگویه میتواند همبستگی غیرمستقیم و مثبتی با دستاورد زبانی دانشجویان داشته باشد.