پوریا بقایی مقدم؛ زهرا ظهوریان؛ محمد قهرمانلو
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی فرآیندهای شناختی زیربنایی در درک مهارت گوشدادن آزمون آیلتس (سیستم زبان انگلیسی آزمون بینالمللی) است. همچنین این پژوهش با این مسئله میپردازد که آیا این فرآیندها از نظر دشواری با هم متفاوت هستند یا خیر. برای این منظور، فهرستی از فرآیندهای شناختی ممکن بر اساس ادبیات تحقیق و همچنین بازخورد و پیشنهادهای آزموندهندگان ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی فرآیندهای شناختی زیربنایی در درک مهارت گوشدادن آزمون آیلتس (سیستم زبان انگلیسی آزمون بینالمللی) است. همچنین این پژوهش با این مسئله میپردازد که آیا این فرآیندها از نظر دشواری با هم متفاوت هستند یا خیر. برای این منظور، فهرستی از فرآیندهای شناختی ممکن بر اساس ادبیات تحقیق و همچنین بازخورد و پیشنهادهای آزموندهندگان آماده شد. این چک لیست شامل شش فرآیند شناختی بود. تعداد 310 دانشآموز متوسط روبهبالا و پیشرفتۀ انگلیسی با نسخهای از مهارت گوشدادن آزمون آیلتس مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل آزمون لجستیکی خطی استفاده شد. یافتهها نشان داد که ردیابی و دنبال نمودن سرعت گوینده و درک فرمهای مخفف و خلاصهشده، سختترین موارد برای شنوندگان بود. در مجموع، شش فرآیند شناختی مورد مطالعۀ 72٪ از واریانس دشواری پرسشها را توجیه کرد. پیامدهای این مطالعه برای آزمونسازی و آموزش درک گوشدادن بحث خواهند شد.