Document Type : Research Article

Authors

1 ِDepartment of French, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract


Simone de Beauvoir and Simin Daneshvar are pioneers of women's writing and activists of women's rights in France and Iran. In their writings, both authors are engaged in offering an account of the status of women and the role they play in their societies. In their writings, they called for full-fledged gender equality in their societies. They are, therefore, in the public spotlight. Additionally, they are considered committed authors among their contemporaries due to their political and social works. The similarities between two authors’ writings, along with the influences they might have exerted on each other, may offer fertile grounds for comparative research. It is not surprising that the authors have produced similar and relevant writings in a related area and this similarity is probably caused by similar intersubjectivity and socio-historical conditions the authors had. Drawing on imagology—as a branch of comparative literature— the present research is a comparative study of Simone de Beauvoir’s The Blood of Others and Simin Daneshvar’s Savushun as far as the image of World War II is concerned. This comparative analysis suggests that the two authors yielded a different and similar image of the war. Notwithstanding the cultural and geographical distances between the two, the projected image concerns a common goal which is describing the war from political, social and cultural perspectives. The two authors have perfectly drawn the image of war for readers using such images as the fight and social conditions. They condemned the war by projecting negative images of it.
                                                               

Keywords

اسحاقیان، ج. (۱۳۹۳). داستان شناخت ایران ؛ نقد و بررسی آثار سیمین دانشور. تهران: نگاه.
انوشیروانی، ع. (۱۳۸۹). ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران. ویژه نامة ادبیات تطبیقی، ۱(۱)، ۶-۳۸.
بزرگ‌بیگدلی، س.، قبادی، ح.، و صالح، ح. (۱۳۹۵). بررسی و تحلیل جنگ جهانی دوم دو رمان سووشون و المصابیح‌الزرق. فصل‌نامة مطالعات نقد ادبی، ۱۱(۴۲)، ۱۰۹-۱۳۸.
پراور، ز. س. (۱۳۹۳). درآمدی بر ادبیات تطبیقی. ترجمة علیرضا انوشیروانی و مصطفی حسینی. تهران: سمت.
ترابی، ض. (۱۳۸۹). آشنایی با ادبیات مقاومت جهان. تهران: بنیاد حفظ آثار و نثر ارزش‌های دفاع مقدس.
جمالی، ل.، و جوانمرد، ر. (۱۳۸۸). مقایسة نمودهای جنگ در رمان سووشون سیمین دانشور و رمان اسیر خشکی‌ها اثر دوریس لسینگ در پرتو نقد زنانة شوالتر. فصل‌نامة ادبیات تطبیقی، ۳(۱۱)، ۵۹-۸۱.
حدیدی، ج. (۱۳۷۳). از سعدی تا آراگون. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
دانشور، س. (۱۳۶۰). سووشون. تهران: خوارزمی.
دانشور، س. (۱۳۷۵). شناخت و تحسین هنر. تهران: کتاب سیامک.
دستغیب، ع. (۱۳۹۱). دریچة نقد. تهران: خانة کتاب.
دو بووار، س. (۱۳۶۸). خون دیگران. ترجمة مهوش بهنام. تهران: پرواز.
دهباشی، ع. (۱۳۸۳). بر ساحل جزیرة سرگردانی (جشنوارة سیمین دانشور). تهران: سخن.
دیکلو، ن. (۱۳۸۹). بررسی مقایسه‌ای ادبیات جنگ و ساختار آن در کشورهای ایران و فرانسه. کتاب ماه ادبیات، ۲۶، ۱-۵.
شرکت‌مقدم، ص. (۱۳۸۸). تطبیقی مکتب‌های ادبیات. فصل‌نامة مطالعات ادبیات تطبیقی، ۳(۱۲)، ۵۱-۷۱.
صالح‌بک، م.، و نظری‌مقدم، م. (۱۳۸۷). ادبیات تطبیقی در ایران: پیدایش و چالش‌ها. فصل‌نامة زبان و ادب پارسی، ۳۸، ۹-۲۸.
علیجانی، م.، قبادی، ح.، و بزرگ بیگدلی، س. (۱۳۹۳). تحلیل اسطوره‌ای رمان سووشون با نگاه به تأثیر کودتای 28 مرداد ۱۳۳۲. فصل‌نامة ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، ۱۰(۳۴)، ۱۹۳-۲۱۸.
قبادی، ح. (۱۳۸۳). تحلیل درون‌مایه‌های سووشون از نظر مکتب‌های ادبی و گفتمان‌های اجتماعی. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ۳، ۴۱-۵۴.
میرعابدینی، ح. (۱۳۶۹). صد سال داستان نویسی در ایران. تهران: تندر.
نامورمطلق، ب. (۱۳۸۸). درآمدی بر تصویرشناسی؛ معرفی یک روش نقد ادبی و هنری در ادبیات تطبیقی. فصل‌نامة مطالعة ادبیات تطبیقی، ۳(۱۲)، ۱۱۹-۱۳۸.
 
Fell, A. S. (2009). Les femmes face à la guerre (French and francophone women facing war). New York, NY: Peter Lang.
Gennari, G. (1958). Simone de Beauvoir. Paris, France: Editions Universitaires.
Montandon, A. (1997). Mæurs et images; Études d’imagologie europeenne. Clermont-Ferrand: Éditeur Presses universitaires Blaise Pascal.
Moura, J. M. (1999). L’imagologie comparatiste, in Litterature comparee; Theorie et Pratique. Paris, France: Honore Champion.
CAPTCHA Image