آ
-
آزادی عمل
نمود آزادی عمل خودمترجمان در آثار خودترجمهشان: موردپژوهی حسن کامشاد [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 121-152]
-
آزمون آیلتس
تبیین یادگیری و کارآمدی آزمون بین المللی آیلتس آکادمیک در 22 کشور آسیایی به منظور ارائه مدل تعاملی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 139-171]
-
آگاهی فراشناختی
تأثیر مداخلۀ فراشناختی از طریق تعامل محاورهای بر مهارت شنیداری چندرسانهای و آگاهی فراشناختی زبان آموزان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 193-223]
-
آموزش زبان
شبیه سازی یادگیری دانش زبانی و جهانی برای بزرگسالان: موردی از یادگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 93-109]
-
آموزش زبان فرانسه
بررسی آموزش زبان فرانسه در ایران بر اساس نظریه آشوب و پیچیدگی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 61-92]
-
آموزش فراشناختی از طریق تعامل محاورهای
تأثیر مداخلۀ فراشناختی از طریق تعامل محاورهای بر مهارت شنیداری چندرسانهای و آگاهی فراشناختی زبان آموزان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 193-223]
ا
-
ادبیّات نوجوان
نمودهای هویّت ملّی در متون تألیفی و ترجمهای ادبیّات نوجوان [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 121-153]
-
ارائۀ مواد آموزشی بهصورت گفتاری و نوشتاری
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی بهصورت گفتاری و نوشتاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 153-178]
-
ارزیابی ترجمه
انگیزههای تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمانهای سیاسی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 179-209]
-
اشتیاق سازگار جبری
تفاوتهای معلّمان زبان دوم در باورهای آموزشی و بهکارگیری آنها بر اساس اشتیاق سازگار و جبری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 71-101]
-
اصطلاحات سیاسیاجتماعی
بررسی چگونگی انتقال اصطلاحات سیاسیاجتماعی مقیّد به فرهنگ در ترجمۀ روسی رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس آراء سرگِی وِلاخوف و سیدِر فِلورین [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 155-187]
-
اصلاحات آزمونمحور
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
اصول و ضوابط واژهگزینی
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
-
اضطراب آزمون
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
اضطراب یادگیری زبان انگلیسی
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
انقلاب اسلامی ایران
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 1-32]
-
انگلیسی
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 93-120]
-
انگیزههای تعاملی
انگیزههای تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمانهای سیاسی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 179-209]
-
انگیزۀ یادگیری زبان انگلیسی
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
اونزهر
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
-
ایران پیشامشروطه
متون ترجمهشده در ایران پیشامشروطه و ارزیابی موضوعی آنها [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 31-69]
ب
-
باتلر
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
-
بازتاب دیگری
انگیزههای تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمانهای سیاسی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 179-209]
-
بازخورد غیرصریح
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی بهصورت گفتاری و نوشتاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 153-178]
-
باورهای آموزشی
تفاوتهای معلّمان زبان دوم در باورهای آموزشی و بهکارگیری آنها بر اساس اشتیاق سازگار و جبری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 71-101]
-
برنامهریزی زبانی
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
-
بهره وری آموزش
بررسی آموزش زبان فرانسه در ایران بر اساس نظریه آشوب و پیچیدگی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 61-92]
پ
-
پارس تودی
مطالعۀ نقش ترجمه در ژورنالیسم بینافرهنگی با مطالعۀ موردی رادیو پارس تودی برون مرزی ایران به زبان آلمانی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
-
پذیرش و عدم پذیرش واژگان
تحلیل هَیَجامَدی برخی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 91-120]
-
پیچیدگی
بررسی تأثیر پدیدۀ فرسایش زبان خارجی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 103-133]
ت
-
تبعات آزمونهای سرنوشتساز
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
تحلیل عاملی
طراحی و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجومعلمان رشته دبیری زبان انگلیسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 29-60]
-
ترجمه
مطالعۀ نقش ترجمه در ژورنالیسم بینافرهنگی با مطالعۀ موردی رادیو پارس تودی برون مرزی ایران به زبان آلمانی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
-
ترجمه
ترجمه و مدرنیته در دوره مشروطه: موردپژوهی: ترجمه سرگذشت ژیل بلاس به فارسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 111-137]
-
ترجمه رمان نوجوان
نمودهای هویّت ملّی در متون تألیفی و ترجمهای ادبیّات نوجوان [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 121-153]
-
ترجمهناپذیری
بررسی چگونگی انتقال اصطلاحات سیاسیاجتماعی مقیّد به فرهنگ در ترجمۀ روسی رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس آراء سرگِی وِلاخوف و سیدِر فِلورین [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 155-187]
-
ترجمۀ ادبی
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
-
ترجمۀ دیداریشنیداری
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
-
ترجمۀ دیداری شنیداری
ترجمۀ فیلمهای چندزبانه در دوبله [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 173-202]
-
ترجمۀ رسانه
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
-
تعالی فرهنگی
فرهنگستان و زباهنگستان: دو بال تعالی زبانی و فرهنگی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 1-29]
-
تماس زبانی
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
ث
-
ثبت امواج مغزی
شبیه سازی یادگیری دانش زبانی و جهانی برای بزرگسالان: موردی از یادگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 93-109]
ج
-
جایگزینی واژگان
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
خ
-
خشونت
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
-
خودترجمه
نمود آزادی عمل خودمترجمان در آثار خودترجمهشان: موردپژوهی حسن کامشاد [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 121-152]
-
خودکارآمدی معلّم
بررسی ارتباط خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلیِ معلّمان زبان انگلیسی در ایران از طریق مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 33-63]
-
خودمترجم
نمود آزادی عمل خودمترجمان در آثار خودترجمهشان: موردپژوهی حسن کامشاد [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 121-152]
-
خوشبینی تحصیلی
بررسی ارتباط خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلیِ معلّمان زبان انگلیسی در ایران از طریق مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 33-63]
د
-
دانشجومعلم
طراحی و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجومعلمان رشته دبیری زبان انگلیسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 29-60]
-
دقت
بررسی تأثیر پدیدۀ فرسایش زبان خارجی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 103-133]
-
دوبله
ترجمۀ فیلمهای چندزبانه در دوبله [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 173-202]
-
دوبله
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
-
دوبلور
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
-
دوره مشروطه
ترجمه و مدرنیته در دوره مشروطه: موردپژوهی: ترجمه سرگذشت ژیل بلاس به فارسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 111-137]
ر
-
راهبردهای ترجمه
بررسی چگونگی انتقال اصطلاحات سیاسیاجتماعی مقیّد به فرهنگ در ترجمۀ روسی رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس آراء سرگِی وِلاخوف و سیدِر فِلورین [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 155-187]
-
رسانه
مطالعۀ نقش ترجمه در ژورنالیسم بینافرهنگی با مطالعۀ موردی رادیو پارس تودی برون مرزی ایران به زبان آلمانی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
-
رمان نوجوان
نمودهای هویّت ملّی در متون تألیفی و ترجمهای ادبیّات نوجوان [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 121-153]
-
روانی
بررسی تأثیر پدیدۀ فرسایش زبان خارجی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 103-133]
-
روایتشناسی
بررسی استعاری زمان در روایت تقلیدهای انتقادی تام استوپارد با تأکید بر نظریّۀ ادبی پل ریکور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 163-191]
-
روش تحقیق
شبیه سازی یادگیری دانش زبانی و جهانی برای بزرگسالان: موردی از یادگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 93-109]
-
روش تحقیق تجربی صفر
شبیه سازی یادگیری دانش زبانی و جهانی برای بزرگسالان: موردی از یادگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 93-109]
-
رویکرد مدافعهای-مشارکتی
نگاهی نقّادانه به فرایند واژهگزینیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پرتو رهیافت سیاستگذاری و برنامهریزی زبانی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 65-89]
ز
-
زبان آموز ایرانی
بررسی آموزش زبان فرانسه در ایران بر اساس نظریه آشوب و پیچیدگی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 61-92]
-
زبان سوم
ترجمۀ فیلمهای چندزبانه در دوبله [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 173-202]
-
زباهنگ
فرهنگستان و زباهنگستان: دو بال تعالی زبانی و فرهنگی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 1-29]
-
زباهنگستان
فرهنگستان و زباهنگستان: دو بال تعالی زبانی و فرهنگی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 1-29]
-
زمان روایی
بررسی استعاری زمان در روایت تقلیدهای انتقادی تام استوپارد با تأکید بر نظریّۀ ادبی پل ریکور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 163-191]
-
زیستسیاست
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
ژ
-
ژن فرهنگی
فرهنگستان و زباهنگستان: دو بال تعالی زبانی و فرهنگی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 1-29]
-
ژورنالیسم بینافرهنگی
مطالعۀ نقش ترجمه در ژورنالیسم بینافرهنگی با مطالعۀ موردی رادیو پارس تودی برون مرزی ایران به زبان آلمانی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
س
-
سرگذشت ژیل بلاس
ترجمه و مدرنیته در دوره مشروطه: موردپژوهی: ترجمه سرگذشت ژیل بلاس به فارسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 111-137]
-
سنخ شناسی موضوعی
متون ترجمهشده در ایران پیشامشروطه و ارزیابی موضوعی آنها [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 31-69]
-
سندکاوی
نگاهی نقّادانه به فرایند واژهگزینیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پرتو رهیافت سیاستگذاری و برنامهریزی زبانی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 65-89]
-
سوگ
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
-
سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی
نگاهی نقّادانه به فرایند واژهگزینیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پرتو رهیافت سیاستگذاری و برنامهریزی زبانی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 65-89]
ش
-
شخصیّتپردازی
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
-
شنیداری چندرسانهای
تأثیر مداخلۀ فراشناختی از طریق تعامل محاورهای بر مهارت شنیداری چندرسانهای و آگاهی فراشناختی زبان آموزان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 193-223]
ع
-
عاملیت مترجم
نمود آزادی عمل خودمترجمان در آثار خودترجمهشان: موردپژوهی حسن کامشاد [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 121-152]
-
عربی
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 93-120]
-
عملکرد تحصیلی
مدل علّی رابطۀ بین اضطراب آزمون و عملکرد در آزمون زبان انگلیسی، با میانجیگری انگیزه و اضطراب یادگیری زبان انگلیسی: مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 135-162]
-
عناصر فرهنگی
بررسی چگونگی انتقال اصطلاحات سیاسیاجتماعی مقیّد به فرهنگ در ترجمۀ روسی رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس آراء سرگِی وِلاخوف و سیدِر فِلورین [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 155-187]
ف
-
فارسی
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 93-120]
-
فراگیری شناختی
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی بهصورت گفتاری و نوشتاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 153-178]
-
فراگیری محیطی
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی بهصورت گفتاری و نوشتاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 153-178]
-
فراموشی
بررسی استعاری زمان در روایت تقلیدهای انتقادی تام استوپارد با تأکید بر نظریّۀ ادبی پل ریکور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 163-191]
-
فرسایش زبان خارجی
بررسی تأثیر پدیدۀ فرسایش زبان خارجی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 103-133]
-
فرهنگ
مطالعۀ نقش ترجمه در ژورنالیسم بینافرهنگی با مطالعۀ موردی رادیو پارس تودی برون مرزی ایران به زبان آلمانی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
-
فرهنگستان
فرهنگستان و زباهنگستان: دو بال تعالی زبانی و فرهنگی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 1-29]
-
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
نگاهی نقّادانه به فرایند واژهگزینیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پرتو رهیافت سیاستگذاری و برنامهریزی زبانی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 65-89]
-
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
تحلیل هَیَجامَدی برخی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 91-120]
-
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
-
فوکو
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 1-32]
-
فیلم چندزبانه
ترجمۀ فیلمهای چندزبانه در دوبله [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 173-202]
ک
-
کلسان وایتهد
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
-
کلیلهودمنه
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
-
کیفیّت صدا
کیفیّت صدا و شخصیّتپردازی در دوبله: مورد پژوهی دوبلۀ رسمی فارسی سریال شرلوک [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 1-30]
گ
-
گفتمان اصلاحطلب
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 1-32]
-
گفتمان سیاسی
انگیزههای تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمانهای سیاسی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 179-209]
-
گیدئون توری
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
م
-
مترجم
متون ترجمهشده در ایران پیشامشروطه و ارزیابی موضوعی آنها [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 31-69]
-
مترجمان فوکو
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 1-32]
-
متون ترجمه شده
متون ترجمهشده در ایران پیشامشروطه و ارزیابی موضوعی آنها [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 31-69]
-
مدرنیته
ترجمه و مدرنیته در دوره مشروطه: موردپژوهی: ترجمه سرگذشت ژیل بلاس به فارسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 111-137]
-
مدل تعاملی
تبیین یادگیری و کارآمدی آزمون بین المللی آیلتس آکادمیک در 22 کشور آسیایی به منظور ارائه مدل تعاملی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 139-171]
-
مدل معادلات ساختاری
بررسی ارتباط خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلیِ معلّمان زبان انگلیسی در ایران از طریق مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 33-63]
-
مسخِ واقعیت
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 65-92]
-
معلّمان زبان انگلیسی
بررسی ارتباط خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلیِ معلّمان زبان انگلیسی در ایران از طریق مدل معادلات ساختاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 33-63]
-
معلّمان زبان دوم
تفاوتهای معلّمان زبان دوم در باورهای آموزشی و بهکارگیری آنها بر اساس اشتیاق سازگار و جبری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 71-101]
-
مهارت صحبت کردن
بررسی تأثیر پدیدۀ فرسایش زبان خارجی بر مهارت گفتاری زبانآموزان ایرانی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 103-133]
-
مهارت های تولیدی
تبیین یادگیری و کارآمدی آزمون بین المللی آیلتس آکادمیک در 22 کشور آسیایی به منظور ارائه مدل تعاملی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 139-171]
-
مهارت های دریافتی
تبیین یادگیری و کارآمدی آزمون بین المللی آیلتس آکادمیک در 22 کشور آسیایی به منظور ارائه مدل تعاملی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 139-171]
-
میرزا حبیب اصفهانی
ترجمه و مدرنیته در دوره مشروطه: موردپژوهی: ترجمه سرگذشت ژیل بلاس به فارسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 111-137]
-
میزان توجّه
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبانآموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی بهصورت گفتاری و نوشتاری [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 153-178]
ن
-
نصرالله منشی
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
-
نظریه آشوب و پیچیدگی
بررسی آموزش زبان فرانسه در ایران بر اساس نظریه آشوب و پیچیدگی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 61-92]
-
نظریۀ مجاورت
انگیزههای تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمانهای سیاسی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 179-209]
-
نظریّۀ نظام چندگانه
مطالعۀ ترجمۀ کلیلهودمنه بهرامشاهی بر اساس نظریّۀ نظام چندگانه اون زهر [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 189-223]
-
نقد قدرت
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 1-32]
-
نمایشنامۀ حافظه
بررسی استعاری زمان در روایت تقلیدهای انتقادی تام استوپارد با تأکید بر نظریّۀ ادبی پل ریکور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 163-191]
-
نمود شناختی رفتاری
تفاوتهای معلّمان زبان دوم در باورهای آموزشی و بهکارگیری آنها بر اساس اشتیاق سازگار و جبری [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 71-101]
و
-
واژگان مصوب
آسیبشناسی طرح جایگزینی واژگان بیگانه در کتب درسی با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 31-63]
-
واژههای مصوّب
تحلیل هَیَجامَدی برخی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 91-120]
-
وِلاخوف و فِلورین
بررسی چگونگی انتقال اصطلاحات سیاسیاجتماعی مقیّد به فرهنگ در ترجمۀ روسی رمان سووشون سیمین دانشور بر اساس آراء سرگِی وِلاخوف و سیدِر فِلورین [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 155-187]
ه
-
هرمنوتیک
بررسی استعاری زمان در روایت تقلیدهای انتقادی تام استوپارد با تأکید بر نظریّۀ ادبی پل ریکور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 163-191]
-
هنجاریابی پرسشنامه
طراحی و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجومعلمان رشته دبیری زبان انگلیسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 29-60]
-
هوش زمانی
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 93-120]
-
هویّت
نمودهای هویّت ملّی در متون تألیفی و ترجمهای ادبیّات نوجوان [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 121-153]
-
هویت شغلی
طراحی و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجومعلمان رشته دبیری زبان انگلیسی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 29-60]
-
هویّت ملّی
نمودهای هویّت ملّی در متون تألیفی و ترجمهای ادبیّات نوجوان [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 121-153]
-
هیجامد
شبیه سازی یادگیری دانش زبانی و جهانی برای بزرگسالان: موردی از یادگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 93-109]
-
هَیَجامَد
تحلیل هَیَجامَدی برخی از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی [دوره 55، شماره 3، 1401، صفحه 91-120]
ی
-
یادگیری زبان
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی [دوره 55، شماره 4، 1401، صفحه 93-120]