مقاله پژوهشی
دریافت گفتمان فوکو در دورۀ اصلاحات با تکیه بر نقش ترجمه و مترجمان

اعظم غمخواه؛ علی خزاعی فر؛ جهانگیر مسعودی

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.67111.0

چکیده
  اندیشه‌ها و نظریّه‌ها همچون انسان‌ها سفر می‌کنند؛ آنها از فردی به فردی دیگر، از موقعیتی به موقعیتی دیگر و از زمان و مکانی به زمان و مکانی دیگر منتقل می‌شوند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که وقتی نظریّه‌ای از زمان و مکانی به زمان و مکان دیگری سفر می‌کند، همان‌گونه که هست منتقل می‌شود یا اینکه تغییر می‌کند؟ در این مقاله در چارچوب ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
بررسی ارتباط خودکارآمدی و خوش‌بینی تحصیلیِ معلّمان زبان انگلیسی در ایران از طریق مدل معادلات ساختاری

جلیل فتحی؛ علی درخشان؛ داود ابراهیمی گله‌دار

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 33-63

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.71751.1060

چکیده
  با توجّه به اهمّیّت نقش معلّمان در بهبود کیفیّت آموزش و یادگیری، توجّه بسیاری از محقّقان به بررسی متغیرهای مربوط به معلّمان معطوف گردیده است. در همین راستا، این تحقیق به‌منظور بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و خوش‌بینی تحصیلی معلّمان زبان انگلیسی در ایران انجام گردید. به‌طور دقیق‌تر، در این پژوهش نقش پیش‌بینی‌کنندۀ مؤلفه‌های خوش‌بینی ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل

زهرا طاهری

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.72891.1077

چکیده
  مقالۀ حاضر به ­بررسی مفاهیم «مسخِ واقعیت» و «خشونت» و تأثیر آن بر «دیگری نژادی» می‌­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات­ فرهنگی و بهره‌­گیری از نظریّات منتقدانی نظیر باتلر و ژیژک و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «خشونت آشکار/سوبژکتیو»، «خشونت پنهان/ ابژکتیو» و «سوگ» در­ پی پاسخ به این پرسش ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
تأثیر یادگیری زبان بر هوش زمانی: مقایسۀ دانشجویان زبان های انگلیسی، فارسی و عربی

فاطمه رضایی شرودانی؛ الهام ناجی میدانی

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 93-120

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.69914.1035

چکیده
  واژة «هوش» سال‌هاست که معنای تک‌بُعدی خود را ازدست‌داده و به‌عنوان مفهومی چندوجهی که تمامی توانایی‌های افراد را دربرمی‌گیرد، در نظر گرفته ‌می‌شود. یکی از انواع هوش که بر اساس تفاوت‌های فردی زمان‌محور بناشده، «هوش زمانی» است که به افکار، دیدگاه‌ها و رفتار افراد در ارتباط با زمان اطلاق می‌شود. این مقوله اگرچه در حوزه‌های ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
نمود آزادی عمل خودمترجمان در آثار خودترجمه‌شان: موردپژوهی حسن کامشاد

مهرنوش فخارزاده؛ ندا ماهوش

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 121-152

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.72318.1065

چکیده
  عاملیت و آزادیِ عمل خودمترجمان در دو دهۀ اخیر توجّه صاحب‌نظران حوزۀ مطالعات ترجمه را به خود معطوف کرده است، امّا نمود این اختیار عمل در آثار خودترجمه‌شده به‌خوبی موشکافی نشده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی یک اثر خودترجمه از یک نویسنده/ مترجم ایرانی، حسن کامشاد، به تظاهر بیرونی آزادی عمل خودمترجم در ترجمۀ اثری در ژانر غیر ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
بررسی میزان توجّه و یادگیری زبان‌آموزان بر اساس دو رویکرد آموزشی شناختی و محیطی به‌صورت گفتاری و نوشتاری

افروز آرین‌فر؛ پرویز مفتون؛ غفور رضایی

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 153-178

https://doi.org/10.22067/lts.2022.75633.1117

چکیده
  با توجّه به رشد فناوری­‌های نوین در امر آموزش، تحقیق و توسعه بیشتر در این زمینه می‌­تواند موجب شناسایی روش‌­های نوین آموزشی برای تهیه‌­کنندگان مطالب درسی و معلّمان شود. ازآنجایی‌که هدف معلّمان بالا بردن سطح توجّه، آگاهی و یادگیری زبان‌­آموزان است، پژوهش حاضر به بررسی میزان توجّه و یادگیری زبان‌­آموزان بر اساس دو رویکرد ...  بیشتر

مقالۀ پژوهشی
انگیزه‌های تعاملی در همسویی/ ناهمسویی در ترجمه: ارزیابی چگونگی بازتاب «دیگری» در برگردان نهادی از گفتمان‌های سیاسی

سمیر حسنوندی؛ اکبر حسابی؛ سعید کتابی

دوره 55، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 179-209

https://doi.org/10.22067/jlts.2021.70913.1050

چکیده
  انجام پژوهش حاضر از آنجایی ضرورت دارد که بر نقش تعیین­‌کنندۀ اختیارات و محدودیت‌­های زبانی، کاربردشناختی و شناختی در رخداد همسویی یا ناهمسویی در امر ترجمه تأکید می‌­کند و به ارزیابی چگونگی بازتاب هَستار «دیگری» در ترجمۀ نهادی از گفتمان‌­های سیاسی می‌­پردازد. مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که بروز همسویی ...  بیشتر