@article { author = {Khodamoradi, Abolfazl and Mahmoodi, Mohammad Hadi and Maghsoudi, Mojtaba}, title = {Constructing and Validating Teachers’ Professional Identity Questionnaire: The Case of EFL Prospective Teachers}, journal = {Language and Translation Studies (LTS)}, volume = {55}, number = {1}, pages = {29-60}, year = {2022}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2228-5202}, eissn = {2383-2878}, doi = {10.22067/jlts.2021.68420.1010}, abstract = {In recent years, teachers’ professional identity has been considered the core of their professional development. In line with this novel approach, this study aimed at constructing and validating a questionnaire to assess EFL prospective teachers’ professional identity. Through a comprehensive review of related literature and previously-validated scales, the most common subscales and items were carefully identified. After assuring reliability and content validity of the initial questionnaire, a convenience sample of of 186 prospective teachers majoring in teaching English as a foreign language filled out the questionnaire. The results of the confirmatory and exploratory factor analyses indicated that the professional identity of the target group consists of seven components, namely, task orientation (6 items), professional commitment (4 items), self-concept (7 items), self-efficacy (5 items), career motivation (9 items), job attachment (5 items) and collective identity (4 items). Therefore, the validated questionnaire can be used for assessing EFL prospective teachers’ professional identity. This questionnaire can be used as a suitable instrument to assess the professional identity of applicants to teacher education programs and assess the formation and evolution of the professional identity in the target group from admission to graduation.}, keywords = {Professional Identity,Questionnaire validation,Factor analysis,Prospective teachers}, title_fa = {طراحی و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجو‌معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی}, abstract_fa = {هویت شغلی معلمان به‌عنوان قلب تپنده فرایند حرفه‌ای شدن معلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همگام با این رویکرد نوین، این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه هویت شغلی دانشجو‌ معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی انجام پذیرفت. با مطالعه ادبیات تحقیق در حوزه هویت شغلی معلمان و بررسی پرسشنامه‌های طراحی‌شده، عوامل و گویه‌های مرتبط با این مؤلفه انتخاب شدند. پس از اطمینان از پایایی و روایی محتوایی، پرسشنامه‌ای با 45 گویه ساخته و توسط 186 نفر از دانشجو‌ معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان تکمیل شد. به‌منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد هویت شغلی دانشجو‌ معلمان این رشته از هفت عامل نگرش‌های حرفه‌ای (6 گویه)، تعهد شغلی (4 گویه)، خودپنداری (7 گویه)، خودکارآمدی (5 گویه)، انگیزه شغلی (9 گویه)، تعلق شغلی (5 گویه) و هویت جمعی (4 گویه) تشکیل‌شده است. لذا پرسشنامه طراحی‌شده قابلیت سنجش هویت شغلی دانشجو‌ معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی را دارد. این پرسشنامه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مناسب برای سنجش هویت شغلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌های تربیت‌ معلم مورداستفاده قرارگرفته و سیر تحول هویت شغلی آن‌ها را در طول دوره تحصیل از پذیرش تا دانش‌آموختگی مورد ارزیابی قرار دهد.}, keywords_fa = {هویت شغلی,هنجاریابی پرسشنامه,تحلیل عاملی,دانشجومعلم}, url = {https://jlts.um.ac.ir/article_40546.html}, eprint = {https://jlts.um.ac.ir/article_40546_d47026fc03ceddf137e6353e95398c95.pdf} }