نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسش‌نامه‌ای برای تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی بود. به این منظور از مرور متون سه مؤلفة اصلی و 42 گویه استخراج گردید و پس از تأیید روایی محتوایی توسط صاحب‌نظران، پرسش‌نامة نهایی با 36 گویه تعیین و از اعتبار آن از طریق آزمون-آزمون مجدد (r= 0/91) و همسانی درونی آلفای کرونباخ (α=0.92) اطمینان حاصل شد. سپس پرسش‌نامة نهایی با 36 گویه بر روی یک نمونة 305 نفری فارغ‌التحصیلان رشتة زبان انگلیسی اجرا گردید. به‌منظور بررسی ساختار عاملی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. در قالب تحلیل عاملی اکتشافی نتایج حاصل نشان داد تنها سه عامل دانش، مهارت و نگرش قابل استخراج است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد همة ضرایب رگرسیون و همبستگی بین متغیرهای مکنون، ضرایب استانداری به‌شمار می‌روند. لذا می‌توان نتیجه گرفت مدل پیشنهادی از هر دو روش تحلیل عاملی با انتظار طراحان پرسش‌نامه مطابقت دارد.

کلیدواژه‌ها

اقتصادی، ا. (1397) انگیزه و چالش‌های آن در برخی دانشجومعلمان زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان مشهد: مطالعه‌ای آمیخته. مطالعات زبان و ترجمه، 51(2)، 113-137.
ناوری، ص.، پیش‌قدم، ر.، حسینی فاطمی، آ.، و هاشمی، م. (1397). ساخت و هنجاریابی پرسش‌نامة افزایش خلاقیت زبان‌آموزان در آموزش زبان به شیوة کاربردمحور، با روش مدل‌سازی رش. مطالعات زبان و ترجمه، 50(۴)، 1-27.
 
Arifin, M. A., Rasdi, R. M., Anuar, M. A. M., & Omar, M. K. (2018). Competencies of vocational teacher: A personnel measurement framework. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(14). doi: 10.6007/ijarbss/v7-i14/3659
Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world’s best performing school systems come out on top. Retrieved from https://b2n.ir/099362
Chong, S., & Cheah, H. (2009). A values, skills and knowledge framework for initial teacher preparation programs. Australian Journal of Teacher Education, 34(3), 1-17.
Chong, S., & Ho, P. (2009). Quality teaching and learning: A quality assurance framework for initial teacher preparation programs. International Journal of Management in Education, 3(3&4), 302-314.
Cochran-Smith, M. (2001). The outcomes question in teacher education. Teaching and Teacher Education, 17(5), 527–546.
Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2006). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey Bass.
Dewey, J. (1926). My pedagogic creed. Journal of Education, 104(21), 542–542.
Fraser, V., & Saunders, M. (1998, September). Communities in search of values: Articulated shared principles in initial teacher education. Paper presented at BERA Conference. The Queen’s University, Belfast, Ireland.
Goodwin, A. L. (2008). Defining teacher quality: Is consensus possible? In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, D. J. McIntyre, & K. E. Demers, (Eds.), Handbook of research on teacher education: Enduring questions in changing contexts (pp. 399–403). New York, NY: Routledge.
Haydon, G. (1997). Teaching about values: A new approach. London, England: Cassel.
Houston, R. W. (1985) Competency-based education. In T. Hussen, & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education research and studies (pp. 898–906). Oxford, England: Pergammon.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
Irvine, J. J. (2001). Critical knowledge for diverse teachers and learners. Washington, DC: AACTE.
Kartal, G., & Başol Ç. H. (2019). Generic teacher competencies and the English language teacher education program in Turkey. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 13(2), 133-154.
Kosni, A. N. (2017). An exploratory factor analysis on generating of quality of science teacher attributes from Malaysian science teacher perspectives. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(3), 613-623.
Koster, B., & Dengerink, J. J. (2008). Professional standards for teacher educators: How to deal with complexity, ownership and function. Experiences from the Netherlands. European Journal of Teacher Education, 31(2), 135-149.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157-176.
Mulder, M. (2001). Competence development in organization: Perspectives and practice. The Hague, Netherlands: Elsevier.
Pishghadam, R., & Zabihi. R. (2012). Life syllabus: A new research agenda in English language teaching. TESOL Arabia Perspectives, 19(1), 23-27.
Putri, Z., Yoestara, M., Aziz, Z. A., & Yusuf, Y. Q. (2019). The correlation between Professional development training and English teachers’ competence. Journal of Physics: Conference Series, 1232. doi: 10.1088/1742-6596/1232/1/012037
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (2006). Key competencies for a successful life and well-functioning society. Göttingen, Germany: Hogrefe and Huber.
Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultural International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175.
Tapani, A., & Salonen, A. O. (2019). Identifying teachers’ competencies in Finnish vocational education. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 6(3), 243-260.
Uztosun, M. S. (2018). Professional competences to teach English at primary schools in Turkey: A Delphi study. European Journal of Teacher Education, 41(4), 549-565.