TY - JOUR ID - 26314 TI - سفر جلال آل احمد به انتهای شب بررسی تأثیر زبان لویی فردینان سلین بر مدیر مدرسه JO - مطالعات زبان و ترجمه JA - LTS LA - fa SN - 2228-5202 AU - فارسیان, محمّدرضا AU - نجاتی, لطیفه AD - گروه زبان فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 47 IS - 4 SP - 1 EP - 21 KW - ادبیات تطبیقی KW - جلال آل احمد KW - لویی فردینان سلین KW - مدیر مدرسه. سفر به انتهای شب DO - 10.22067/lts.v47i4.47074 N2 - جلال آل احمد، با تکیه بر زبان عامیانه، پویایی منحصربهفردی به نگارش خود بخشیدهاست. این شاخصه، در مدیر مدرسه به اوج رسیده و قلم نویسنده، هنگام معرفی شخصیتهای جامعه، متعهدانه در گرو اصطلاحات آن قشـر قـرار میگیرد. مدیر مدرسه بعنوان یک سند ادبی ماندگار، روایتگر جامعه بوده و با پایبندی به زبان جاری، جزئیات داستـان را، بـاورپذیــرتـر مینماید. هر اثر ادبی غنی نیز، منحصر به مجموعهای محدود از نکات ادبی است و در جریان رویکردی تطبیقی، زوایای عمیقتری از آن واکاوی می‌شود. مدیر مدرسه آل احمد نیز میتواند به همین منظور در تطبیق با سفر به انتهای شب سلین قرار گیرد.این دو اثر را می‌توان از جنبه‌های محتوا، شیوه بیان و جهان بینی نویسنده مورد مقایسه و بررسی قرارداد، اما شباهت بارز، تعهد نویسندگان آنها به زبان عامیانه و تسرّی دادن این زبان به قالب نوشتار می‌باشد. قلم سلین، نکته ایست که توجه آل احمد را در سفر به انتهای شب به خود جلب کرده و او را وادار می‌نماید که اظهار کند مدیر مدرسه را با تأثیرپذیری از این رمان به نگارش درآورده است. آنچه که این پژوهش به آن می پردازد، چگونگی اثر‌پذیری قلم آل احمد از سلین بویژه در بکار‌گیری زبان عامیانه برای نگارش می‌باشد. UR - https://jlts.um.ac.ir/article_26314.html L1 - https://jlts.um.ac.ir/article_26314_1913b5c2147fc67b78b4aa9be652ca3a.pdf ER -