@article { author = {کریمی مطهر, جان الله and نوروزی, مهناز}, title = {A Study of Lionid Nikolayevich Andereef’s thoughts and ideas through a glance at his “Once upon a Time” and the confrontation of life and death in the novel}, journal = {Language and Translation Studies (LTS)}, volume = {42}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2228-5202}, eissn = {2383-2878}, doi = {10.22067/lts.v42i2.19075}, abstract = {Lionid Nikolayevich Andereef is a famous Russian writer of the 19th and 20th centuries, whose few works have been translated and printed in Iran. In this article, the authors have tried to write a few lines about his social, political and psychological thoughts and ideas. Andereef, who, on the one hand, was involved with social and revolutionary crises, and, on the other hand, faced various social and literary ideas and movements, experienced many different ideas, thoughts and inclinations in different periods of his life. He briefly worked with all modern literary schools, and in his long way from Realism to Symbolism, through combining these two schools, he gave a special delicacy and freshness to his works. He always sought answers for his numerous questions in life, such as destiny, love, hope, life and death. His novel, Once upon a Time, which was published in his first collection in 1901, clearly speaks of writer’s concerns about life and death. He believes that life is the end point for man, yet after man’s death, life will still go on without him. The hero of the novel, Laverenty Petrovich, is a symbol of contemporary man who is lost}, keywords = {Ideas,Once upon a Time,society,contemporary man,life and death}, title_fa = {سیری در افکار و عقاید لئونید نیکلایویچ آندریف؛ با نگاهی بر داستان «یکی بود، یکی نبود»و تقابل زندگی و مرگ در آن}, abstract_fa = {لئونید نیکلایویچ آندریف نویسنده مشهور روسی در قرن 19 و 20 می باشد که تنها تعداد اندکی از آثار او در ایران ترجمه شده و به چاپ رسیده است. از این رو در مقاله حاضر سعی شده تا دورنمایی هر چند مختصر از افکار و عقاید اجتماعی و سیاسی و روانشناختی وی بیان شود. آندریف، که از یک سو در بحبوحه بحران های اجتماعی و انقلاب ها حضور داشت و از سوی دیگر در مسیر ایده ها و جریانات اجتماعی و ادبی مختلف قرار گرفته بود، در دوره های مختلف زندگی اش با عقاید و افکار و تمایلات زیادی دست و پنجه نرم کرد. او تلنگری به همه مکتب های ادبی نوین زد و در راهی طولانی از رئالیسم به سمبولیسم، با در هم آمیختن این دو مکتب، طراوت و ظرافت خاصی به آثارش بخشید. او همواره به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش های بی شمارش در زندگی از جمله سرنوشت، عشق، امید، زندگی، مرگ و غیره بود. داستان یکی بود، یکی نبود که در اولین مجموعه آثارش در سال 1901 به چاپ رسید، دغدغه نویسنده دربارة موضوع مرگ و زندگی را به روشنی بیان می دارد. او عقیده دارد که مرگ، پایان حضور جسمانی هر انسان در این دنیا است، ولی زندگی همچنان پس از مرگ او و بدون او ادامه دارد. قهرمان اصلی داستان, لاورنتی پترویچ، سیمای انسان معاصر است که غرق در جسم خود بوده و از روح و روان خویش غافل مانده و در نهایت پشیمان می گردد.}, keywords_fa = {لئونید نیکلایویچ آندریف,عقاید,یکی بود,یکی نبود,جامعه,زندگی,مرگ}, url = {https://jlts.um.ac.ir/article_24577.html}, eprint = {https://jlts.um.ac.ir/article_24577_0b637a6ce2fc7fad7946aa3d2ca1a0ad.pdf} }