حافظ شاطری؛ آذر حسینی فاطمی
چکیده
هوش روایی را توانایی فرد در سازماندهی و توضیح رویدادها در قالب روایت، توانایی فرد در فهمیدن روایتها و برداشت او از آنها، توانایی فرد در فهمیدن و ایجاد ساختارهای روایی و توانایی او در ایجاد پاسخ عاطفی مثل هم احساسی با روایتهای شنیدهشده، تعریف کردهاند. درحالیکه تحقیقات زیادی دربارة هوشهای عاطفی و کلامی در دهۀ گذشته انجام ...
بیشتر
هوش روایی را توانایی فرد در سازماندهی و توضیح رویدادها در قالب روایت، توانایی فرد در فهمیدن روایتها و برداشت او از آنها، توانایی فرد در فهمیدن و ایجاد ساختارهای روایی و توانایی او در ایجاد پاسخ عاطفی مثل هم احساسی با روایتهای شنیدهشده، تعریف کردهاند. درحالیکه تحقیقات زیادی دربارة هوشهای عاطفی و کلامی در دهۀ گذشته انجام شده است، مطالعات کمی بر روی هوش روایی صورت گرفته است. لذا تحقیق اخیر به بررسی تأثیر کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بر هوش روایی زبانآموزان در مؤسسات زبان انگلیسی و مدارس دولتی میپردازد. در این پژوهش 400 پسر و دختر دانشآموز و زبانآموز 15 تا 18 ساله شرکت کردند. برای سنجش هوش روایی شرکتکنندگان از شاخص سنجش هوش روایی پیشقدم و دیگران (2011) استفاده شد. یافتههای پژوهش پس از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادند که زبانآموزان مؤسسات زبان انگلیسی از هوش روایی بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارس دولتی برخوردارند. همچنین دانشآموزان و زبانآموزان دختر نسبت به دانشآموزان و زبانآموزان پسر از هوش روایی بالاتری بهرهمندند.
فاطمه حیدری؛ مسعود خوش سلیقه؛ محمد رضا هاشمی
چکیده
علاوه بر مهارت های زبانی در ترجمه که در طول چند دهۀ گذشته همواره مورد توجه محققان این رشته بوده، بسیاری از مباحث و مطالعات جدید در حوزه کیفیت ترجمه، معطوف به تأثیر غیرقابلانکار جنبۀ ذهنی و شناختی مترجم در ترجمه شده است. در این تحقیق در پی این هستیم تا از این رویکرد روانشناسانه استفاده کنیم و به بررسی رابطه احتمالی بین مفهوم نوظهور ...
بیشتر
علاوه بر مهارت های زبانی در ترجمه که در طول چند دهۀ گذشته همواره مورد توجه محققان این رشته بوده، بسیاری از مباحث و مطالعات جدید در حوزه کیفیت ترجمه، معطوف به تأثیر غیرقابلانکار جنبۀ ذهنی و شناختی مترجم در ترجمه شده است. در این تحقیق در پی این هستیم تا از این رویکرد روانشناسانه استفاده کنیم و به بررسی رابطه احتمالی بین مفهوم نوظهور هوش روایی (در حوزه مطالعات ترجمه) و کیفیت ترجمه بپردازیم. در این مطالعه رابطه محتمل بین هوش روایی و کیفیت ترجمه مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق 104 دانشجوی سال چهارم ترم آخر رشته مطالعات ترجمه در مقطع کارشناسی شرکت کردند. یافته های تحقیق نشان دادند که رابطه معناداری بین کیفیت ترجمه دانشجویان و هوش روایی آنها وجود دارد. تمام زیرگروه های هوش روایی نیز با کیفیت ترجمه رابطه ای معنادار داشتند. بهعلاوه، در این تحقیق تفاوت معناداری بین کیفیت ترجمه دو گروه دانشجویان با هوش روایی بالا و دانشجویان با هوش روایی پایین وجود داشت. در پایان، یافته های تحقیق مورد بحث و بررسی قرارگرفتهاند و به نتایج حاصل از آن اشاره شده است.