##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

سعید عامری مریم قدرتی

چکیده

با توجه به نقش مثبت تماشای فیلم و سریال در یادگیری غیررسمی زبان انگلیسی که در پژوهش‌های بین‌المللی به اثبات رسیده است، هدف پژوهش حاضر پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص موقعیت‌های مختلف یادگیری زبان انگلیسی در خارج از کلاس درس و نیز دیدگاه دانشجویان ایرانی در رابطه با جایگاه محصولات سینمایی در تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی است. داده‌های تحقیق به دو صورت کمی و کیفی از طریق پرسش‌نامه و مصاحبه از میان دانشجویان سال اول کارشناسی رشته‌های مختلف جمع‌آوری شده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان بسیاری به تماشای فیلم و سریال انگلیسی به‌صورت زبان اصلی و با کمک زیرنویس تمایل دارند. دیگر نتایج نیز مؤید این مسئله است که دانشجویان از میان فعالیت‌های خارج از کلاس درس از قبیل خواندن کتاب یا تماشای آنلاین ویدیوهای انگلیسی و ... در جهت یادگیری زبان انگلیسی، زمان بیش‌تری را به گوش کردن به آهنگ‌های انگلیسی و تماشای فیلم و سریال انگلیسی اختصاص می‌دهند. با توجه به اینکه اکثر شرکت‌کنندگان،  فیلم و سریال‌های خارجی را از طریق زیرنویس فارسی تماشا می‌کنند، به نظر می‌رسد زیرنویس بین‌زبانی در تقویت مهارت‌های زبانی و یادگیری تصادفی دارای اهمیت است. به‌علاوه زبان‌آموزان، تماشای فیلم و سریال انگلیسی را از سه نظر مثبت ارزیابی کردند: آشنایی با تلفظ واژگان، تقویت مهارت‌های شنیداری و افزایش دامنة واژگان.

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

یادگیری خارج از کلاس درس, فیلم و سریال, مهارت‌های زبانی, زبان‌آموز, ترجمه دیداری‌شنیداری

مراجع
کتابنامه
خوش‌سلیقه، م.، و فاضلی حق‌پناه، ا. (1395). فرايند و ويژگي‌هاي زيرنويس غيرحرفه‌اي در ايران. مطالعات زبان و ترجمه، 49(2)، 67-95.

Ameri, S., & Khoshsaligheh, M. (2018). Exploring the attitudes and expectations of Iranian audiences in terms of professional dubbing into persian. Hermes, 57, 175-193.
Baños, R., & Sokoli, S. (2015). Learning foreign languages with ClipFlair: Using captioning and revoicing activities to increase students’ motivation and engagement. In K. Borthwick, E. Corradini, & A. Dickens (Eds.), 10 Years of the LLAS ELearning Symposium: Case Studies in Good Practice (pp. 203-213). Dublin, Ireland: Research-publishing.net.
Benson, P. (2011). Teaching and researching autonomy (2nd ed.). London, England: Pearson.
Bisson, M. J., van Heuven, W. J., Conklin, K., & Tunney, R. J. (2015). The role of verbal and pictorial information in multimodal incidental acquisition of foreign language vocabulary. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 68(7), 1306-1326. doi:10.1080/17470218.2014.979211
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi:10.1191/1478088706qp063oa
Danan, M. (2010). Dubbing projects for the language learner: a framework for integrating audiovisual translation into task-based instruction. Computer Assisted Language Learning, 23(5), 441-456. doi:10.1080/09588221.2010.522528
EF English Proficiency Index. (2018). EF EPI score for Iran. Retrieved from https://www.ef.com/ir/epi/regions/middle-east/iran
Frumuselu, A. D., De Maeyer, S., Donche, V., & Colon Plana, M. d. M. G. (2015). Television series inside the EFL classroom: Bridging the gap between teaching and learning informal language through subtitles. Linguistics and Education, 32, 107-117. doi:10.1016/j.linged.2015.10.001
Gambier, Y., Caimi, A., & Mariotti, C. (Eds.). (2015). Subtitles and language learning: Principles, strategies and practical experiences. Bern, Switzerland: Peter Lang.
Gruba, P. (2006). Playing the videotext: A media literacy perspective on video-mediated L2 listening. Language Learning and Technology, 10(2), 77–92
Guichon, N., & McLornan, S. (2008). The effects of multimodality on L2 learners: Implications for CALL resource design. System, 36(1), 85-93. doi:10.1016/j.system.2007.11.005
Incalcaterra McLoughlin, L. (2019). Audiovisual translation in language teaching and learning. In L. Pérez-González (Ed.), The Routledge handbook of audiovisual translation (pp. 483-497). London, England: Routledge.
Incalcaterra McLoughlin, L., Lertola, J., & Talaván, N. (2018). Audiovisual translation in applied linguistics: Educational perspectives. 4(1), 1-8. doi:10.1075/ttmc.00001.edi
Khoshsaligheh, M., & Ameri, S. (2016). Ideological considerations and practice in official dubbing in Iran. Altre Modernità, 15(Special Issue), 232-250. doi:10.13130/2035-7680/6864
Kusyk, M., & Sockett, G. (2012). From informal resource usage to incidental language acquisition: language uptake from online television viewing in English. ASp, 62, 45–65.
Laviosa, S. (2014). Translation and language education: Pedagogical approaches explained. London, England: Routledge.
Lindgren, E., & Muñoz, C. (2013). The influence of exposure, parents, and linguistic distance on young European learners’ foreign language comprehension. International Journal of Multilingualism, 10(1), 105-129. Doi :10.1080/ 147907 18.2012. 679275
Little, D. (2007). Language Learner Autonomy: Some Fundamental Considerations Revisited. Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 14-29. doi:10.2167/illt040.0
Man-fat Wu, M. (2012). Beliefs and out-of-class language learning of Chinese-speaking ESL learners in Hong Kong. New Horizons in Education, 60(1), 35-52.
Marian, V., Blumenfeld, H. K., & Kaushanskaya, M. (2007). The language experience and proficiency questionnaire (leap-q): Assessing language profiles in bilinguals and multilinguals. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 50(4), 940–967.
Mariotti, C. (2015). A survey on stakeholders’ perceptions of subtitles as a means to promote foreign language learning. In Y. Gambier, A. Caimi, & C. Mariotti (Eds.), Subtitles and language learning (pp. 83–104). Bern, Switzerland: Peter Lang.
Matamala, A., Perego, E., & Bottiroli, S. (2017). Dubbing versus subtitling yet again?: An empirical study on user comprehension and preferences in Spain. Babel, 63(3), 423-441. doi:10.1075/babel.63.3.07mat
Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A Split-Attention Effect in Multimedia Learning: Evidence for Dual Processing Systems in Working Memory. Journal of Educational Psychology, 90(2), 312-320.
Meister, L. (2018). On methodology: How mixed methods research can contribute to translation studies. Translation Studies, 11(1), 66-83. doi:10.1080/ 14781 700.2017. 1374206
Orhon, Y. (2018). An investigation of out-of-class language activities of tertiary level EFL learners. Education Reform Journal, 3(1), 1-14.
Pavesi, M., & Perego, E. (2008). Tailor-made interlingual subtitling as a means to enhance second language acquisition. In J. Díaz Cintas (Ed.), The didactics of audiovisual translation (pp. 215-225). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.
Peters, E. (2018). The effect of out-of-class exposure to English language media on learners’ vocabulary knowledge. 169(1), 142-168. doi:10.1075/itl.00010.pet
Peters, E., & Webb, S. (2018). Incidental vocabulary acquisition through viewing L2 television and factors that affect learning. Studies in Second Language Acquisition, 40(3), 551-577. doi:10.1017/S0272263117000407
Rodgers, M. P. H. (2013). English language learning through viewing television: An investigation of comprehension, incidental vocabulary acquisition, lexical coverage, attitudes, and captions. (Unpublished doctoral dissertation), Victoria University of Wellington, Wellington, New Zealand.
Rodgers, M. P. H. (2018). The images in television programs and the potential for learning unknown words: The relationship between on-screen imagery and vocabulary. 169(1), 191-211. doi:10.1075/itl.00012.rod
Rupérez Micola, A., Aparicio Fenoll, A., Banal-Estañol, A., & Bris, A. (2019). TV or not TV? The impact of subtitling on english skills. Journal of Economic Behavior & Organization. doi:10.1016/j.jebo.2018.12.019
Sayer, P., & Ban, R. (2014). Young EFL students’ engagements with English outside the classroom. ELT Journal, 68(3), 321-329. doi:10.1093/elt/ccu013
Sockett, G. (2014). The online informal learning of English. New York, NY: Palgrave Macmillan.
Sockett, G., & Toffoli, D. (2012). Beyond learner autonomy: A dynamic systems view of the informal learning of English in virtual online communities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 34, 212-215. doi:10.1016/j.sbspro.2012.02.042
Sundqvist, P. (2011). A possible path to progress: Out-of-school English language learners in Sweden. In P. Benson & H. Reinders (Eds.), Beyond the language classroom (pp. 106-118). New York, NY: Palgrave Macmillan.
Toffoli, D., & Sockett, G. (2010). How non-specialist students of English practice informal learning using web 2.0 tools. ASp, 58, 125-144. doi:10.4000/asp.1851
Toffoli, D., & Sockett, G. (2015). University teachers’ perceptions of Online Informal Learning of English (OILE). Computer Assisted Language Learning, 28(1), 7-21. doi:10.1080/09588221.2013.776970
Van Marsenille, A. (2017). Informal learning activities for learners of English and for learners of Dutch. In Q. Kan & S. Bax (Eds), Beyond the language classroom: Researching MOOCs and other innovations (pp. 141-152). Dublin, Ireland: Research-publishing.net.
Vanderplank, R. (1988). The value of teletext sub-titles in language learning. ELT Journal, 42(4), 272-281.
Vanderplank, R. (2016). Captioned media in foreign language learning and teaching: Subtitles for the deaf and hard-of-hearing as tools for language learning. London, England: Springer.
Wang, Y. C. (2012). Learning L2 vocabulary with American TV drama: From the learner‟s perspective. English Language Teaching, 5(8), 217–225.
Webb, S. (2007). The effects of repetition on vocabulary knowledge. Applied Linguistics, 28(1), 46-65. doi:10.1093/applin/aml048
Webb, S. (2015). Extensive viewing: Language learning through watching television. In D. Nunan & J. C. Richards (Eds.), Language learning beyond the classroom (pp. 159-168). New York, NY: Routledge.
Webb, S., & Nation, I. S. P. (2017). How vocabulary is learned. Oxford, England: Oxford University Press.
Webb, S., & Rodgers, M. P. H. (2009). Vocabulary demands of television programs. 59(2), 335-366. doi:10.1111/j.1467-9922.2009.00509.x
Winke, P., Gass, S., & Sydorenko, T. (2010). The effects of captioning videos used for 19 foreign language listening activities. Language Learning and Technology, 14(1), 65–86.
ارجاع به مقاله
عامریس., & قدرتیم. (2019). نقش تماشای محصولات سینمایی خارجی در یادگیری زبان خارجی خارج از کلاس درس. مطالعات زبان و ترجمه, 52(2), 156-127. https://doi.org/10.22067/lts.v52i1.80000
نوع مقاله
مقالات علمی‌پژوهشی