TY - JOUR ID - 29654 TI - معرفی مفهوم «سرمایه هیجانی- حسی» و بررسی تأثیرات آن در آموزش زبان دوم JO - مطالعات زبان و ترجمه JA - LTS LA - fa SN - 2228-5202 AU - پیش قدم, رضا AU - ابراهیمی, شیما AU - شکیبایی, گلشن AD - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 51 IS - 2 SP - 1 EP - 26 KW - سرمایه KW - هیجان KW - حواس KW - سرمایه‌ی هیجانی-حسی KW - هَیَجامَد KW - فهم میان ذهنی DO - 10.22067/lts.v51i2.73542 N2 - «سرمایه» یکی از مفاهیم مهم جامعه‌شناسی است که نشان می‌دهد چگونه ساختارهای عینی جامعه (قواعد اجتماعی، هنجارها، نقش‌ها، نهادها و ابزارهای فرهنگی) می‌توانند بر ساختارهای ذهنی افراد و رفتارهای اجتماعی آنان تأثیر بگذارند. مهم‌ترین سرمایه‌های مطرح‌شده عبارت‌اند از سرمایه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که می‌توانند بر انگیزه، توجه، رفتار، نگرش و اعتقادات زبان‌آموز تأثیر بگذارند. از آن‌جایی‌که حواس دروازه ورود به درک جامعة زبانی است و با توجه به ارتباط تنگاتنگ حواس و میزان هیجان زبان‌آموز، به‌نظر می‌رسد یکی از سرمایه‌هایی که می‌توان به سرمایه‌های دیگر افزود، سرمایة هیجانی-حسی باشد. هدف از جستار حاضر معرفی سرمایة هیجانی-حسی و بررسی رابطة آن با انواع سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی در زبان‌آموزی موفق است. نتایج نشان می‌دهند برخورداری بیشتر از هر یک از سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طبیعی منجر به افزایش سرمایة هیجانی-حسی در زبان‌آموز شده که این امر باعث فهم میان ذهنی و تسهیل یادگیری خواهد شد. مدرس می‌تواند با به‌کارگیری این سرمایه‌ها در تدریس، حواس زبان‌آموز را بیشتر درگیر کرده و با رساندن وی به مرحلة درون‌آگاهی میزان هیجان مثبت، توجه و انگیزه را در او افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد با استفاده از این شیوه، مطالب در ذهن زبان‌آموز نهادینه خواهد شد و او تمایل بیشتری به ارتباط و مشارکت فعال خواهد داشت. UR - https://jlts.um.ac.ir/article_29654.html L1 - https://jlts.um.ac.ir/article_29654_9729d40076d5d511c4fe547a216cec12.pdf ER -