TY - JOUR ID - 26061 TI - نمود جنسیت در کتاب‌American English File JO - مطالعات زبان و ترجمه JA - LTS LA - fa SN - 2228-5202 AU - روحانی, علی AU - اکبرپور, سمیه AD - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهرکرد، چهارمحال و بختیاری، ایران AD - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهر کرد، چهارمحال و بختیاری، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 47 IS - 2 SP - 107 EP - 131 KW - تبعیض جنسیتی KW - کتاب آموزشی KW - زبان DO - 10.22067/lts.v47i2.30619 N2 - هنوز جنسیت مشخصة متمایز کننده ای در جوامع کنونی و نیز در کتاب های درسی که بخش عمدة مواد درسی را در تدریس و یادگیری زبان دوم تشکیل می دهد، قلمداد می-گردد. تبعیض جنسیتی و نابرابری باعث ایجاد ایدئولوژی های خاصی در زبان آموزان می شود و حتی می تواند نگرش آن ها را نسبت به یادگیری زبان تحت تأثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تبعیض جنسیتی در کتاب آموزشی American English File (Book 4) بوده است که اخیراً در کلاس های انگلیسی سطح پیشرفته در برخی از آموزشگاه ها و آزمایشگاه های زبان در ایران تدریس می شود. تحلیل متون و تصاویر این کتاب براساس سه معیار اولویت نام بردن جنس مذکر و مؤنث در یک عبارت، نوع مشاغل برای هر یک از دو جنس مذکر و مؤنث و تعداد شخصیت‌های معروف ذکرشده برای هرکدام صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کمی (آمار توصیفی) و کیفی (تحلیل متون) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کمی و کیفی نشان داد که حضور زنان در متون خواندنی و نیز در تصاویر این کتاب که در یک کشورغربی که مدعی تساوی حقوق مردان و زنان است- نوشته و چاپ شده اند، برپایة برخی از پیش داروی ها و قالب-های ذهنی مبتنی بر تبعیض جنسیتی بوده است. UR - https://jlts.um.ac.ir/article_26061.html L1 - https://jlts.um.ac.ir/article_26061_23d91a229f3e0ceca2a78b1442f07bb0.pdf ER -