%0 Journal Article %T عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در آزمون تافل: بررسی نقش دو راهبرد %J مطالعات زبان و ترجمه %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2228-5202 %A امیری, مصطفی %A قنسولی, بهزاد %A قپانچی, ضرغام %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 51 %N 2 %P 51-74 %! عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در آزمون تافل: بررسی نقش دو راهبرد %K راهبردهای تست زنی %K آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن %K بسندگی زبان انگلیسی %K عملکرد دانشجویان %K آزمون تافل %K آزمون نلسون %R 10.22067/lts.v51i2.51410 %X مطالعة حاضر به بررسی رابطة بین عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در بخش خواندن آزمون تافل با راهبردهای تست‌زنی و نیز آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن می‌بپردازد. شصت و دو دانشجوی رشتة زبان انگلیسی به‌طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون بسندگی دانش زبانی نلسون نمونه، بخش درک و مطلب، آزمون تافل، پرسش‌نامة راهبردهای تست‌زنی و پرسش‌نامة آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن ((MARSI استفاده شد. داده‌ها از طریق آمار توصیفی و آزمون‌های آماری همبستگی و تی‌تست مستقل با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخة 19 مورد تحلیل شد. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین استفاده از راهبردهای تست‌زنی و بخش خواندن آزمون تافل همبستگی منفی (13/0-) و بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن با بخش خواندن آزمون تافل همبستگی پایینی (17/0) وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان بیشتر از مؤلفة راهبردهای استدلالی خواندن استفاده می‌نمایند. به‌علاوه، تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سطح بسندگی زبان انگلیسی و نمرات دانشجویان در بخش خواندن آزمون تافل رابطة معناداری وجود دارد (r =0.74، (p< 0.001 . در پایان، پیشنهادهایی برای استفاده از راهبردهای پاسخ به سؤالات خواندن آزمون تافل ارائه می‌شود. %U https://jlts.um.ac.ir/article_29726_b47f4d286840b67085305a4c607c6135.pdf