@article { author = {Dobakhti, Leila}, title = {An Exploration of Linguistic and Cultural Competence in Language Teaching and Acquisition: Teachers, Learners and Materials in The Globalized Era}, journal = {Language and Translation Studies (LTS)}, volume = {54}, number = {3}, pages = {147-180}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2228-5202}, eissn = {2383-2878}, doi = {10.22067/lts.v54i3.88351}, abstract = {The English language has become a global means of communication and is not considered as a threat to the integrity of non-English speaking countries because it does not embody Western way of life and culture. In recent decades, the new concept of world “Englishes” is used to symbolize this trend. The English language is considered as a globalized language and their native speakers hardly claim it as their exclusive property. The English language teaching should be inculcated with cultural traditions. This attitude upholds that language preferably be intermingled with culture and be learned and taught along with cultural norms. It is presumed that globalization has impacted the nations around the world and a global culture has been formed. For example, we can see the same or similar goods or foods that are used all around the globe. The present study explores the role of culture concerning globalization, contextual shaping, cultural competence, instructional materials, learners and teachers. The key points that this study accentuates are the differences in terms of contexts in which English language is taught and acquired, in other words, EFL/ESL situations.}, keywords = {Globalization,Cultural Competence,Contextual Shaping}, title_fa = {کنکاشی در توانش فرهنگی در آموزش و فراگیری زبان انگلیسی: معلمان، زبان‌آموزان و مطالب درسی در عصر جهانی‌سازه شده}, abstract_fa = {زبان انگلیسی دیگر به عنوان تهدیدی برای یکپارچگی یک کشور محسوب نمی­‌شود، زیرا نشانگر سبک زندگی و فرهنگ آمریکایی و بریتانیایی نمی­‌باشد. اخیرا واژه «انگلیسی­‌های جهانی»، باب شده است. در واقع زبان انگلیسی تبدیل به یک زبان جهانی شده است و به ندرت گویشوران انگلیسی آن را به عنوان دارایی خودشان به حساب می­‌آورند. اصل لازم این است که آموزش زبان انگلیسی با عرف­ه‌ای فرهنگی آمیخته و ارائه شود. این رویکرد تاکید دارد که زبان بایستی با فرهنگ آمیخته شده و به همراه جنبه­‌های فرهنگی تدریس و فراگرفته شود. ضمنا فرض بر این است که جهانی­‌سازی اکثر ملت‌­ها را تحت تاثیر قرار داده و یک فرهنگ جهانی به وجود آورده است. یکی از دلایل این ادعا وسایل و کالاهایی هستند که در سراسر جهان استفاده می‌­شوند. مقاله حاضر نقش فرهنگ را در رابطه با جهانی‌­سازی شدن، شکل­‌گیری بافتی، توانش فرهنگی، مطالب درسی، زبان‌­آموزان و معلمان بررسی می­‌کند. نکته­ مهمی که این مطلب به آن تاکید می­‌کند، تفاوت­‌های بین موقعیت­‌هایی است که در آن­ها زبان تدریس و فراگرفته می­‌شود: موقعیت انگلیسی به عنوان زبان خارجی و موقعیت انگلیسی به عنوان زبان دوم. امید بر این است که این مطالعه برای تهیه و تدوین مطالب درسی، معلمان زبان و برنامه­‌ریزان درسی مفید واقع شود.}, keywords_fa = {فرهنگ,توانش فرهنگی,جهانی‌سازی شده,مطالب درسی}, url = {https://jlts.um.ac.ir/article_39524.html}, eprint = {https://jlts.um.ac.ir/article_39524_9d12c8138d2a757502d5d45ee237a5bb.pdf} }