سعید خزایی؛ علی درخشان؛ مریم کیانپور
چکیده
هدف این پژوهش بررسی عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در زبانآموزی با اهداف پرستاری است. در سال تحصیلی 1400، این پژوهش مداخلهای با طرح موازی در فاز کمّی به تلفیق دورههای آزاد انبوه برخط با رباتهای اجتماعی پرداخت تا عاملیت انواع این دورهها را در آموزش فارسی با اهداف پرستاری بررسی کند. شرکتکنندگان در ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در زبانآموزی با اهداف پرستاری است. در سال تحصیلی 1400، این پژوهش مداخلهای با طرح موازی در فاز کمّی به تلفیق دورههای آزاد انبوه برخط با رباتهای اجتماعی پرداخت تا عاملیت انواع این دورهها را در آموزش فارسی با اهداف پرستاری بررسی کند. شرکتکنندگان در سه گروه مورد در تعامل با ربات اجتماعی به تمرین مهارتهای خوانداری و نوشتاری پرداختند. بعد از هر جلسه تمرین، پیشرفت خوانداری و نوشتاری شرکتکنندگان ارزشیابی شد. فاز کیفی پژوهش با انجام مصاحبة متمرکز شکل گرفت. دادههای کمّی از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرّر و دادههای کیفی به شیوة مضمونمحور تحلیل شد. یافتههای پژوهش از عاملیت دورههای آزاد انبوه برخط مبتنی بر رباتهای اجتماعی در آموزش فارسی با اهداف پرستاری حکایت داشت. از نگاه شرکتکنندگان، راهبری یاددهنده همنیاز نقشآفرینی فعّال فراگیران در تمرین زبان با اهداف پرستاری به کمک دورههای آزاد انبوه مبتنی بر ربات اجتماعی بود. نتایج این پژوهش میتواند برای دستاندرکاران زبانآموزی دانشگاهی مفید باشد.