حسن سودمند افشار؛ فاطمه حافظ
چکیده
کتابهای درسی انگلیسی برای اهداف ویژه نقشی اساسی در موفقیت برنامههای آموزش زبان دارند. شلدون[1] (1988) بر این باور است که کتابهای درسی موتور محرکهی برنامههای آموزش زبان انگلیسی هستند. هر کتاب درسی باید قبل از استفاده، با توجه به نیازهای خاص دانشجویان کلاسِ درس، مورد ارزیابی قرار گیرد. مطالعهی حاضر به ارزیابی کتاب درسی ...
بیشتر
کتابهای درسی انگلیسی برای اهداف ویژه نقشی اساسی در موفقیت برنامههای آموزش زبان دارند. شلدون[1] (1988) بر این باور است که کتابهای درسی موتور محرکهی برنامههای آموزش زبان انگلیسی هستند. هر کتاب درسی باید قبل از استفاده، با توجه به نیازهای خاص دانشجویان کلاسِ درس، مورد ارزیابی قرار گیرد. مطالعهی حاضر به ارزیابی کتاب درسی انگلیسی تخصصی برای دانشجویان کامپیوتر[2] انتشارات سمت از دیدگاه دانشجویان و مدرسان میپردازد. هدف از انجام این مطالعه این است که آیا از دیدگاه دانشجویان و مدرسان، کتاب درسی انگلیسی برای اهداف ویژه (زبان تخصصی) که در ایران برای دانشجویان کارشناسی رشتهی کامپیوتر تدریس میشود، اهداف، نیازها و خواستههای دانشجویان این رشته را تامین میکند. شرکت کنندگان در این پژوهش سه مدرس زبان تخصصی و 83 دانشجوی کامپیوتر بودند که یک پرسشنامه در مقیاس لیکرت را تکمیل نموده، در یک مصاحبه نیمه ساختمند شرکت کرده و مورد مشاهده واقع شدند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین نظرات دانشجویان و مدرسان در مورد ملاحظات عملی، موضوع، مهارتها و راهبردها، تمرینات، طراحی و محتوای کتاب تفاوت معناداری وجود ندارد. دیدگاه کلی آنها این بود که این کتاب درسی، به رغم داشتن شایستگیهای خاص، عمدتا بر روی مهارتهای خواندن تمرکز کرده و طبق اظهارات آنها، مهارتهای دیگر از جمله مکالمه و دستور زبان را نادیده گرفته است.