زبان و ادبیات انگلیسی
مریم میرزائی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر هویّت، فرهنگ، زبان و نوع نگرش بر لقبگذاری در میان جوانان سهزبانۀ (ترک، فارس و گرجی) روستای داشکسن بود. جامعۀ آماری جوانان سهزبانۀ سنین 24-15 سال روستای داشکسن بود. روش نمونهگیری هدفمند بود و 22 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ سهبخشی استاکس و تیلر‑لیچ ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر هویّت، فرهنگ، زبان و نوع نگرش بر لقبگذاری در میان جوانان سهزبانۀ (ترک، فارس و گرجی) روستای داشکسن بود. جامعۀ آماری جوانان سهزبانۀ سنین 24-15 سال روستای داشکسن بود. روش نمونهگیری هدفمند بود و 22 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ سهبخشی استاکس و تیلر‑لیچ (2011) و روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. بر طبق یافتهها متداولترین نوع لقبها، لقبهای دادهشده بهترتیب براساس ویژگیهای فیزیکی، تنوّع نام، احساسات، شخصیتی، عامیانه و مکان متداولتر هستند. اکثر لقبگذاریهای صورت گرفته بر اساس قومیت، لقبگذاری در بین اقوام ترک نسبت به سایر قومیتها بیشتر است؛ بنابراین با توجّه به نتایج میتوان گفت لقبگذاری در بین اقوام، مناطق، شیوه زندگی، آدابورسوم و سطح فرهنگی اقوام گوناگون باهم متفاوت است و در اسمهای مستعار مرسوم در روستای سهزبانۀ داشکسن و نگرش جوانان این روستا نسبت به لقبهای خود و دیگران تفاوت وجود دارد.
شیرین احمدی؛ فاطمه پرهام
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نمودهای مؤلفههای هویّت ملّی در ادبیّات تألیفی و ترجمهای نوجوان و بررسی سهم این متون در هویّتسازی نوجوانان ایرانی انجام شد. به منظور دستیابی به این هدف، 16 رمان واقعگرای نوجوان، متشکل از 8 رمان ترجمهای و 8 رمان تألیفی، بهدقّت مورد بررسی قرار گرفت و نمونههای هویّت ملّی با استفاده از دستهبندی قومی‑مدنی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نمودهای مؤلفههای هویّت ملّی در ادبیّات تألیفی و ترجمهای نوجوان و بررسی سهم این متون در هویّتسازی نوجوانان ایرانی انجام شد. به منظور دستیابی به این هدف، 16 رمان واقعگرای نوجوان، متشکل از 8 رمان ترجمهای و 8 رمان تألیفی، بهدقّت مورد بررسی قرار گرفت و نمونههای هویّت ملّی با استفاده از دستهبندی قومی‑مدنی مؤلفههای هویّت ملّی که ترکیبی برگرفته از دو دستهبندی هویّت ملّی قومی و هویّت ملّی مدنی ارائهشده توسط اسمیت (1991) است از این متون استخراج شد. سپس نمونههای جمعآوریشده تحلیل و با یکدیگر مقایسه شد. با توجّه به پیکرۀ پژوهش، نتایج نشان داد میزان مواجهۀ نوجوانان ایرانی با مؤلفههای هویّت ملّیِ غیر ایرانی دو برابر بیشتر از میزان مواجهۀ آنها با مؤلفههای هویّت ملّی ایرانی است. افزون بر این، تنها بخشی از جنبههای هویّت ملّی از طریق رمان به کودکان و نوجوانان منتقل میشوند. درواقع، با توجّه به فراوانی بسیار پایین برخی نمونههای استخراجشدۀ هویّت ملّی شامل ویژگیهای اقتصادی، ایدئولوژیک، سیاسی و قانونی به نظر میرسد جنبههای پیچیدهتر هویّت ملّی در این نوع از ادبیّات به حاشیه رانده شدهاند؛ بنابراین، بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر، رمانهای نوجوان سهم قابلتوجّهی در آگاهی ملّی نوجوانان ایرانی ایفا نمیکنند.