سعید کتابی؛ مینا کریمی
چکیده
بیان مفاهیمی نظیر شک، اجبار و غیره (بیان نگرش گوینده) از طرق مختلفی امکانپذیر است که یکی از آن روشها، استفاده از افعال کمکی وجهنما و ساختارهای فعلی وابسته به آنهاست. هدف پژوهش پیش رو بررسی مقایسهای آموزش نُه فعل کمکی وجهنما و ساختارهای فعلی مربوط، در کتابهای آموزش زبان انگلیسی ایران و مالزی است. برای نیل به این هدف از کتابهای ...
بیشتر
بیان مفاهیمی نظیر شک، اجبار و غیره (بیان نگرش گوینده) از طرق مختلفی امکانپذیر است که یکی از آن روشها، استفاده از افعال کمکی وجهنما و ساختارهای فعلی وابسته به آنهاست. هدف پژوهش پیش رو بررسی مقایسهای آموزش نُه فعل کمکی وجهنما و ساختارهای فعلی مربوط، در کتابهای آموزش زبان انگلیسی ایران و مالزی است. برای نیل به این هدف از کتابهای انگلیسی دورۀ مقطع متوسطۀ اول در ایران و کتابهای انگلیسی مقطع متناظر (از سطح 1 تا 3) در مالزی استفاده شده است. همچنین برای مقایسۀ کاربرد افعال نامبرده در کتابهای آموزش زبان انگلیسی ایران و مالزی با کاربرد این افعال در زبان انگلیسی معیار، از دادههای مرتبط در منبع مرجع British National Corpus استفاده شده است. نتایج پژوه نشان داد که در خصوص فراوانی نسبی برخی از این افعال و ساختارهای مربوط به آنها در کتابهای ایران و مالزی شباهتهایی وجود دارد، اما بهطور کلی فراوانی این دسته از افعال در کتابهای آموزشی مالزی بیشتر از کتابهای آموزشی در ایران است. همچنین بین کاربرد این افعال در کتابهای آموزشی مذکور و فرم طبیعی کاربرد زبان، تفاوتهایی بهلحاظ ترتیب فراوانی وجود دارد. نتایج این پژوهش میتواند در زمینۀ آموزش افعال کمکی و تولید مواد درسی مؤثر در آینده، کاربرد داشته باشد.