فرزانه رادمهر؛ زهره تائبی؛ وحیده سیدی
چکیده
تاکنون بسیاری از محققان به پیچیدگی ساختاری شعر سرزمین بیحاصل سروده تی. اس. الیوت اشاره کردهاند که این پیچیدگیها در روابط پرسوناژها نیز نمود یافته است. در این مقاله، گفتار و رفتار پنج زوج از میان مجموع پرسوناژهای این شعر، براساس تئوری "تحلیل رفتار متقابل" اریک برن، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین منظور، آسیب شناسی روانی زوجها ...
بیشتر
تاکنون بسیاری از محققان به پیچیدگی ساختاری شعر سرزمین بیحاصل سروده تی. اس. الیوت اشاره کردهاند که این پیچیدگیها در روابط پرسوناژها نیز نمود یافته است. در این مقاله، گفتار و رفتار پنج زوج از میان مجموع پرسوناژهای این شعر، براساس تئوری "تحلیل رفتار متقابل" اریک برن، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین منظور، آسیب شناسی روانی زوجها در این شعر واکاوی خواهد شد تا ریشه مشکلات حل و فصل نشده آنها شناسایی شده و به این وسیله، درک روشنتری از روابط بین آنان حاصل شود. نتایج این تحقیق گویای آن است که از میان پنج زیرگروه مورد بررسی جهت آسیب شناسی ساختاری، در مجموع دو مورد آلودگی بالغ به کودک، دو مورد آلودگی بالغ به والد و یک مورد بالغ طردکننده مشاهده میشود. بنابراین، حضور موثر حالت من بالغ که میتواند باعث ایجاد تعادل بین دو حالت من والد و من کودک شود، در روابط درون فردی و بین فردی این زوجها کمرنگ است.
وحیده سیدی
چکیده
این مقاله میکوشد تا با استفاده از نظریۀ شرقشناسی ادوارد سعید، نظریۀ مطرحشده در تاریخ مذکر براهنی را دربارۀ نوستیزی شرق و کهنهستیزی غرب، با تکیه بر داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی و تراژدیهای ادیپ شهریار اثر سوفوکل و هرکول و مدهآ اثر اوریپید، به نقد بکشد. این مقاله به سه بخش تقسیم میشود. در مقدمه، ابتدا نظریۀ براهنی در ...
بیشتر
این مقاله میکوشد تا با استفاده از نظریۀ شرقشناسی ادوارد سعید، نظریۀ مطرحشده در تاریخ مذکر براهنی را دربارۀ نوستیزی شرق و کهنهستیزی غرب، با تکیه بر داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی و تراژدیهای ادیپ شهریار اثر سوفوکل و هرکول و مدهآ اثر اوریپید، به نقد بکشد. این مقاله به سه بخش تقسیم میشود. در مقدمه، ابتدا نظریۀ براهنی در تاریخ مذکر و دیدگاه او نسبت به تاریخ و ادبیات شرق بهعنوان تاریخ مردسالار و نوستیز در مقابل تاریخ و فرهنگ غرب (یونان) که در آن پیرها جای خود را به جوانها میدهند، معرفی میشود. سپس به طرح مسئله پردازدخته میشود: اینکه چرا با وجود قهرمانی چون هرکول که از هر نظر با رستم همخوانی دارد و همچون رستم، نادانسته مرتکب فرزندکشی شده، براهنی، برای اثبات نظریۀ خود، ادیپشاه پدرکش از تراژدی سوفوکل را همتراز رستم میبیند. آنگاه با ارائۀ مثالهای دیگری از فرزندکشی در ادبیات یونان، نتایج نظری و اجتماعی این یکسونگری و الگوی قالبی بررسی میشود. این مقاله از نظریۀ «شرقشناسی» ادوارد سعید که در آن تفکر غربی «شرق» را تنها مترادف الگوهای قالبی میداند، بهعنوان شیوۀ بررسی استفاده میکند. سپس بهاختصار از آبشخور نظریۀ سعید نزد فانون و نیز تأثیر سعید بر نظریهپردازان دیگر پسااستعماری ذکر خواهد شد. آنگاه در پی یافتن ردپای سلطۀ الگوی غربی بر نگرش روشنفکر شرقی (در اینجا در حوزۀ نقد ادبی) در نظریۀ «تاریخ مذکر» خواهد بود. پس از واکاوی مثالهای براهنی و یافتن نقیض تِز او در همان مثالها، یعنی «مدهآ» و «ادیپ شاه» و به یاری چند مثال نقض دیگر در اساطیر یونان نشان خواهد داد که «تاریخ مذکر»، آگاهانه یا ناآگاهانه، تحت تأثیر الگوهای غربی، تصویری کلیشهای از فرهنگ شرق ارائه میدهد که در نهایت در جهت حفظ و بقای سلطۀ غرب بر شرق است.