##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

آذر حسینی فاطمی زهرا حیدریان

چکیده

مقاله حاضر به بررسی کتاب‌های درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی در ایران پرداخته و مسئله تساوی جنسیتی و چگونگی باز نمایی آن را در این کتاب‌ها به چالش می‌کشد. تحلیل واژگانی و محتوایی متن این کتاب‌ها با رویکردی ضابطه مند و به استناد معیار‌های تعیین شده توسط ریفکین ( 1998) صورت گرفت. به منظور غنی سازی یافته‌ها، محققین از هر دو رویکرد کمی و کیفی بهره گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استدلالی استفاده شد، و مربع خی برای هر چهار مورد محاسبه گردید.یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل کمی دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتاب‌های بررسی شده داشته‌اند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب‌ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشه‌ای بوده و تصویر ارائه شده از زنان نه با واقعیت‌های فعلی جامعه ایرانی و نه با جامعه غربی مطابقت داشت. نقش و حضور پررنگ مردان و نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان، چه از لحاظ کمی و کیفی کاملا ملموس بوده و عدم حضور و یا حضور کمرنگ زنان بر واقعیتی فرهنگی ـ اجتماعی مبتنی بر باور‌های سنتی صحه گذاشت که در آن، مرد جنس برتر و زن جایگاهی پایین تر و به عنوان جنس دوم دارد. در پایان تمهیداتی برای تعدیل وضع موجود ارائه گردید

جزئیات مقاله

مراجع
ارجاع به مقاله
حسینی فاطمیآ., & حیدریانز. (۱۳۹۱-۱۱-۰۹). نمود جنسیت در کتاب‌های درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی تحلیل واژگان ومحتوا با رویکردی معیا ر- مدار. مطالعات زبان و ترجمه, 42(2). https://doi.org/10.22067/lts.v42i2.19078
نوع مقاله
مقالات علمی پژوهشی